Tårtor, bröd, kakor och annat

Jag har idag gjort en Centerkladdkaka :)
Förhoppningsvis lika god som smeten ;)

Visa bifogad fil 90599
Alltså varje gång jag läst det har min hjärna först tänkt att det är kladdkaka för centerpartiet, valår som det är, innan jag kopplar att den har centerchokladgodis i sig. Bilden hjälper stackars hjärnan ännu bättre. Verkar mycket lovande!:d

Moderatmuffins, fi-finska pinnar (nej det kanske inte funkar alls:o), eller vänstervåfflor på tur?

Blev kladdkakan god?
 
Alltså varje gång jag läst det har min hjärna först tänkt att det är kladdkaka för centerpartiet, valår som det är, innan jag kopplar att den har centerchokladgodis i sig. Bilden hjälper stackars hjärnan ännu bättre. Verkar mycket lovande!:d

Moderatmuffins, fi-finska pinnar (nej det kanske inte funkar alls:o), eller vänstervåfflor på tur?

Blev kladdkakan god?

Jag skulle aldrig få för mig att baka något som antyder kopplingar till Centerpartiet :p
Men jag gillar annars idén med särskilda bakverk!

Jag tänkte ta med kakan till jobbet så jag får återkomma med rapport på onsdag eller torsdag :)
 
Rabarberpaj med vit choklad :)
D9C08CE0-E620-4CF1-832D-E814C574A735.jpeg
 
Jag har otroligt mycket rabarber redan, har ni några bra recept på vad som helst som innehåller rabarber? :)

Efterlyser specifikt ett bra recept på rabarbermarmelad!
 
Jag har otroligt mycket rabarber redan, har ni några bra recept på vad som helst som innehåller rabarber? :)

Efterlyser specifikt ett bra recept på rabarbermarmelad!
Jag gjorde detta häromdagen, det var gott:

https://www.svt.se/recept/vaniljhjartan-med-rabarber-i-langpanna-1-langpanna

Annars är en av mina favoriter rabarberlemonad:
https://www.ica.se/recept/rabarberlemonad-721978/

Jag gillar också rabarberbullar med kolasås (fast jag gör bulldegen annorlunda):
https://www.ica.se/recept/rabarberbullar-med-kolasas-723809/

Som bonus gjorde jag väldigt god sorbet på vätskan som silades bort ur bullfyllningen :)

Men jag vill också ha fler bra rabarberrecept, jag funderar tex på att testa något recept på jordgubbs- och rabarbersylt.
 
Jag har otroligt mycket rabarber redan, har ni några bra recept på vad som helst som innehåller rabarber? :)

Efterlyser specifikt ett bra recept på rabarbermarmelad!
Rabarbermarmelad/sylt med ingefära i är jättegott! Har inget speciellt recept dock.

Överskottet skär du i bitar och lägger i frysen. Sen kan du äta rabarbersmulpaj hela vintern. Lägg först rabarbern i formen och låt den stå i ugnen tills den tinat. Sen häller du på potaismjöl+socker, skakar lite och så smulorna över och grädda enligt receptet.
 
Åh, jag har också massa rabarber!

Igår testade jag att göra maskrosmarmelad. Blev toppengott!
Visa bifogad fil 91084


Det var väldigt tillfredställande att göra marmelad, så kanske borde göra rabarbermarmelad också?
Kanske med vanilj, eller kardemumma? :idea:
Åh, har du recept på maskros marmeladen? Har testat göra sirap innan men tyckte inte det blev så bra. Kanske marmelad är mer för mig ☺️



Rabarber, inte ett recept men, Lagade dessert idag. Stekte lite jordgubbar och rabarber i mkt smör och socker. lite vispgrädde till , blev väldigt uppskattat av dom som fick det. Mao väldigt enkelt och gott ^^
 
Åh, har du recept på maskros marmeladen? Har testat göra sirap innan men tyckte inte det blev så bra. Kanske marmelad är mer för mig ☺️



Rabarber, inte ett recept men, Lagade dessert idag. Stekte lite jordgubbar och rabarber i mkt smör och socker. lite vispgrädde till , blev väldigt uppskattat av dom som fick det. Mao väldigt enkelt och gott ^^

Jag utgick från det här:
https://www.kokaihop.se/recept/choklad-hasselnotsglass-utan-glassmaskin
(Ja, adressen stämmer :idea:)

Hade dock inte någon citron/lime hemma så använde citron- och limesaft.
 
Experiment rulltårta idag. Halva är med aprikosmarmelad och andra halvan hemmagjord marmelad på tomat chili och saffran. Blev förvånansvärt gott. Gillade nog chili sidan mer än aprikos 😂
Gjorde en drömrulltårta med chokladsmörkräm också.
Dom blev väldigt luftiga och fina, dock inte så fina på utsidan 😅
IMG_20220610_210357.jpg
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 344
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp