Tårtproblem!

Silkisif

Trådstartare
Min pojkvän fyller år imorgon och jag har helt glömt det viktigaste... tårtan!!
Förra året köpte jag en tårta, det tyckte han var lite tråkigt, så i år tänkte jag göra en själv.

Är det någon som har tips på lite rolig tårta?
Han är inte någon chokladätare, utan kör hellre exempelvis prinsesstårta. Jag har själv bara gjort vanliga grädd-jordgubbtårtor så de mer fancy skrämmer mig lite.

För ett par år sedan gjorde jag en tårta med ett kiwitåg, en vagn för varje år, och det är enligt honom den bästa tårtan han fått. Det vore roligt att göra ytterligare en uppskattad tårta :)

Så, tips? Eller bara bilder på fina tårtor! :)
 
"Princesstårta" behöver inte vara så komplicerat, om du nu vill göra det ("" pga inte helt äkta tårta, kanske) :) Köp ett färdigkavlat lock, gör egen vaniljsås (Leila har en som är dödsgod), kleta ihop bär och montera på dina bottnar. Sedan är det ju bara att dekorera med något tema han gillar.

(Det fungerar väl att göra med färdig vaniljsås också ... men jag tycker inte att den är nå god :p)
 
Uttryckte din pojkvän alltså besvikelse över tårtan han bjöds på? Så gör man ju bara inte! Baka en tårta du känner dig bekväm med att baka, alternativt köp en. Uttrycker pojkvännen missnöje kan du hänvisa honom till Magdalena Ribbings etikettspalt. :angel:
 
Måste bara fråga, eftersom han blev lite besviken på att du inte bakade tårtan själv senast.
När du fyller år så bakar han till dig då?
+ @Con
Klumpigt uttryckt av mig. Han var glad och uppskattade det, men när jag frågar "vilket gillade du bäst" så hamnar köpetårtan längst ner ;)
 
"Princesstårta" behöver inte vara så komplicerat, om du nu vill göra det ("" pga inte helt äkta tårta, kanske) :) Köp ett färdigkavlat lock, gör egen vaniljsås (Leila har en som är dödsgod), kleta ihop bär och montera på dina bottnar. Sedan är det ju bara att dekorera med något tema han gillar.

(Det fungerar väl att göra med färdig vaniljsås också ... men jag tycker inte att den är nå god :p)
Tusen tack! Funderar på att gå till cerverabutiken i närheten och berätta om min okuskap, jag tror jag sett sådana grejer där? :)
 
@Silkisif

Ok, då var det inte så illa som det lät ;)

Prinsesstårta har ju egentligen samma bas som grädd-/jordgubbstårta: sockerkaksbottnar, vaniljkräm, sylt och grädde. Så långt får du säkert inga problem alltså. Att köpa locket färdigkavlat (på rulle brukar det säljas då) är ett gott råd, det är skitsvårt att kavla ut själv så att det blir snyggt. Sedan kan jag tipsa om att det finns videor på youtube som visar hur du kan montera tårtan så att det blir snyggt, sök på prinsesstårta!
 
jag brukar göra en skitgod men ack så mäktig grädd och jordgubs tårta ^_^. det är vanilj i första lagret(+ lite banan skivor), sen jordgubbssylt och färska jordgubbar i andra. tricket är att man ska ha grädde på undersidan av varje lock :). inte jätte mycket men så det täcker någorlunda. blir väldigt väldigt saftigt ^_^.

grädde runt om och ev marsipan över eller bara på locket
själva tårtbottnarna får inte vara så söta i sig då det blir skit ultra sött annars. samma med grädden och sylten.
låt stå färdig i några timmar (utom marsipanen som då blir blaskig) för bästa smak :).

enkelt och så god att man äter resterna till lunch de följande dagarna :o. tårta behöver inte vara svårare än så ;)
men alla tårtor behöver stå till sig lite för att få smak av allt.
 
Brukar också köra på jordgubbstårta, men använder jordgubbssaft och lägger på bottnarna. No more torr tårta! Dränker dom inte men "duttar" på med en sked.

Prinsesstårta med färdigt lock lät ju gott och relativt enkelt.
 
Glasstårta är läckert och rätt enkelt.

Köp färdiga marängabottnar lägg en i botten på en springform. Välj en glass du gillar och låt den bli lite mjuk lägg den ovanpå marängenbotten. Lägg på den andra botten och lägg på en annan glass ovanpå den. Lägg i frysen så glassen blir hård igen (jag brukar lägg plastfolie ovanpå formen för att förhindra skräp och is att lägga sig på glassen.

Vispa grädde och lägg på glassen dekorera med lämpliga bär/godis/choklad beroende på vad du valde för glasssorter. Jag kör på 1/2-liters paket ett per våning ungefär två smaker är roligare än en i mitt tycke :-)

Servera på en gång.

Färdigt.

Enkelt och gott och verkar mer avancerat än vad det är.
 
Om han själv inte gör jätteavancerade tårtor kanske du kan inspireras av de tårtor han brukar göra? Iaf jag brukar baka sånt jag gillar själv i första hand. :)
 
Tusen tack! Funderar på att gå till cerverabutiken i närheten och berätta om min okuskap, jag tror jag sett sådana grejer där? :)
Sånadär som man dekorerar prydligt med (spritsar?) är ju rätt smidigt. Då kan man ju bara lägga lite extra tid till att klutta ut grädde exempelvis på toppen runt ett lager av kanske hallon eller blåbär. Vispa i någon slags bär/pulver så får den färg med. Ser proffsigt ut men inte någon raketforskning :)
 

Liknande trådar

Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
466
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 971
Senast: Cattis_E
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp