C

Cecely

Mitt travar sto ska få en tåsko idag. Anledningen till detta är för att hon är mycket högre i trakten på höger fram än den vänstra. Detta fel verkar vara medfött (jag har bara haft henne 7 mån och hon är 9 år), men vi ska se om det går att justera så att hon blir mer jämn. Är det någon annan här som har liknande fel på sin polle, det hade ju varit roligt att få höra hur ni har löst det isåfall eller om det går att lösa...
 
eller så kan det vara "ballförskjutningar" .och det är inte medfött.
Det är borta på ett par skoningar
 
nej det är tyvär trakterna som är olika, det är nästan så att hon har en tendens till bockhov pga detta, fast det är inget som hon egentligen störs utav annat än att steget inte är riktigt rent.
 
ursäkta men i mina ögon /oron låter det lite konstigt att det ska vara medfött.
Att trakterna är olika brukar man ju verka så att dom är lika jämna,,,,,jag är van att hovarna kan vara olika stora men att det ska vara någon skillnad på trakterna . :confused:men visst en liten skillnad kan det ju vara
Men hoppas att det blir bättre.
 
jag tyckte också att det var underligt att hon var ojämn och det var tom nån som sa att det kan ha blivit så för att förra ägaren kanske fått för sig att göra så för att det skulle gå bättre för henne på travet, men efter en noggrannare koll så har hovslagaren och jag konstaterat att det är en medfödd defekt...

jag hoppas med att detta ska funka nu annars så struntar jag i det för då finns nog inget att göra åt saken. :(
 
Det kan ju vara så att hon växer ojämnt, precis som min häst gör. Han växer mer på utsidan av hoven (tror jag :o) och det verkas lika vid varje hovslagarbesök.

Hovarna på hästen sägs växa mer på den del av hoven som hästen lägger störst belastning.

mvh Jessica
 
men efter en noggrannare koll så har hovslagaren och jag konstaterat att det är en medfödd defekt...

OM det är en medfödd defekt så är ju defekten inte hur hoven växer utan ANLEDNINGEN till varför hoven växer som den gör. Dvs något i benställningen är inte som det ska. Och då är jag såklart nyfiken till vad ni kom fram till var anledningen i benställningen?
 
Det är VÄLDIGT vanligt med hästar som ser ut på det viset.

Jag har hört en teori om varför, som jag tycker låter rimlig (kommer dock INTE från hovslagarutbildningen, utan från annat håll).
Vissa hästar står nästan alltid med samma ben framåt resp bakåt när de betar. Kanske beroende på den medfödda kroppsliga ojämnheten? Den hov som mest stått bakom blir hög i trakten och kort i tån, den andra hoven blir låg i trakten och lång i tån.

Jag skulle ALDRIG drömma om att försöka förändra dessa hovar mer än att sko dem så korrekt som möjligt, till rätt vinklar, vid varje skoning.
Och med rätt vinklar menar jag att tåaxlarna inte ska vara brutna åt varken ena eller andra hållet.
Sen skulle jag råda dig att sko hästen OFTA så att det inte hinner bli så stor skillnad mellan hovarna innan de skos om.
 
Det låter ju rimligt faktiskt.
Nu har hon iallafall fått på sig en tåsko, det blev en travarsko eftersom att den är tunnare så att förändringen inte blir alltför stor dessutom ska vi som du skrev försöka få ut tån mer så att det blir en mer jämn vinkel. Och jag kan redan nu säga att det blev kanon! Mycket jämnare blev det!
:banana: :banana: :banana:
 
Vad som är VÄLDIGT VIKTIGT när man skor med tåskor är att man skor om OFTA! Annars blir det en bakåtbruten tåaxel som skadar mer än det gör nytta!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 869
Senast: Badger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 538
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: Ridinglady
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 301
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp