Tasskramp/Känsliga tassar

Diabetikern

Trådstartare
Så har Trolla upplevt riktigt vinter och -3 med sol. Täcke är inga problem hon är en riktigt liten fryslort men hon fick snabbt problem med tassarna och tasskramp. Andra hunden inga problem alls.
Slutade med att jag efter bara några hundra meter fick bära henne och värma upp tassarna.

Så vad kan jag göra för att underlätta? Jag måste ju gå ut för att hon ska kunna göra sina behov.

Skor? Salva? Har aldrig haft detta problem så tydligt förut. Nån enstaka gång när det smällt till och blivit ytp -20 men det är ju bara enstaka tillfällen men snö och nån minus då måste jag se över alternativ

Damen ifråga ligger just nu och sliter sönder botten på sin hundsäng väldigt nöjd med att vara inomhus :)
 
Så har Trolla upplevt riktigt vinter och -3 med sol. Täcke är inga problem hon är en riktigt liten fryslort men hon fick snabbt problem med tassarna och tasskramp. Andra hunden inga problem alls.
Slutade med att jag efter bara några hundra meter fick bära henne och värma upp tassarna.

Så vad kan jag göra för att underlätta? Jag måste ju gå ut för att hon ska kunna göra sina behov.

Skor? Salva? Har aldrig haft detta problem så tydligt förut. Nån enstaka gång när det smällt till och blivit ytp -20 men det är ju bara enstaka tillfällen men snö och nån minus då måste jag se över alternativ

Damen ifråga ligger just nu och sliter sönder botten på sin hundsäng väldigt nöjd med att vara inomhus :)
Skor är det enda som funkar! Salva hjälper inte alls är min upplevelse.
 
Vad ska man kolla på för skor? Tack för hjälp! :D

Totte har alltid skor på vintern :) just nu har vi dessa från Arken zoo.
Lätta att ta på, sitter kvar. Dock så verkar undersidan slitas rätt fort. Men dom var billiga så det kan jag ta.
Resized_20201227_100024(0).jpeg
 
Totte har alltid skor på vintern :) just nu har vi dessa från Arken zoo.
Lätta att ta på, sitter kvar. Dock så verkar undersidan slitas rätt fort. Men dom var billiga så det kan jag ta.
Visa bifogad fil 63162
Kan man inte pensla på t ex textillim ett rejält lager på undersidan som får torka ? Blir väl lite som gummi - eller klistra fast ett extra lager fleece med just textillim :)
 
Så har Trolla upplevt riktigt vinter och -3 med sol. Täcke är inga problem hon är en riktigt liten fryslort men hon fick snabbt problem med tassarna och tasskramp. Andra hunden inga problem alls.
Slutade med att jag efter bara några hundra meter fick bära henne och värma upp tassarna.

Så vad kan jag göra för att underlätta? Jag måste ju gå ut för att hon ska kunna göra sina behov.

Skor? Salva? Har aldrig haft detta problem så tydligt förut. Nån enstaka gång när det smällt till och blivit ytp -20 men det är ju bara enstaka tillfällen men snö och nån minus då måste jag se över alternativ

Damen ifråga ligger just nu och sliter sönder botten på sin hundsäng väldigt nöjd med att vara inomhus :)
Till vår gamle så köpte jag typ (om du googlar walker care comfort protective). Från början hade han väääldigt svårt att gå :D , men sen blev han nöjd.
 
Min storpudel har börjat frysa om tassarna nu när hon är lite äldre så jag har fått använda tossor på henne från ca -10 grader i vinter.

Vi använder liknande dom som @pepp la upp, enkla i fleece med kardborreband. Jag frågade i butiken vilken typ av skor/socker hon rekommenderade mot kylan och hon menade att dom i fleece var bäst. Det fanns några i typ nylon men dom var tunnare och några i (fejk?)skinn som tydligen blev väldigt halkiga.

Hon nämnde att fleecen kommer gå sönder efter ett tag eftersom det slits både av underlaget och av klorna men dom kostar typ 30 kr styck så känns inte så farligt 🙂 Hon hade nån kund som hade haft på textil-lim för att dom skulle hålla bättre och ev bli mindre halkiga men sa att hon själv inte brukar orka fixa med det.


Jag köper från Björkis, tror dom tillverkar den själva.

Här är en bild på Doris med tossor och täcke en dag när det var ca -15 grader. Hon var nöjd och glad under den timme vi var ute.
B6C394F9-CFC6-410C-80E9-EB0A672B462D.jpeg
 
Min dalmatiner fick köldkramp nu ikväll. Hon är 1,5 år gammal och vi har -10. Förra året fick hon inte kramp, men minns faktiskt inte om vi hade varmare/mindre snö då.. Men super med tips på skor :love:
 
Min dalmatiner fick köldkramp nu ikväll. Hon är 1,5 år gammal och vi har -10. Förra året fick hon inte kramp, men minns faktiskt inte om vi hade varmare/mindre snö då.. Men super med tips på skor :love:

Det är verkligen guld värt! Utan skor skulle vi inte kunna gå vettiga promenader... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 342
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Otherside
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp