Bukefalos 28 år!

S

soma

Idag har det äntligen hänt! Marken är frusen och kall. Inget regn och inget vått slisk på marken!

Inte för att jag har något emot regn egentligen, men Wiltons tassar pallar inte mer väta! Efter veckor av oändlig väta har han utvecklat svamp och den böljar fram och tillbaka, men läker aldrig helt eftersom han blir våt och skitig om tassarna hela tiden! Jag duschar och torkar och har nog provat den ena huskuren efter den andra och har nu landat i att tvätta med alsollösning funkar bäst för Wilton. Men som sagt, idag är det hårt och torrt!!! Förhoppningsvis håller det i sig ett par dagar!

Jag minns inte att Wilton någonsin slickade sina tassar förra året? Men då gick han på dagis och de var inte alltid jättenoga med att torka tassarna... I år har han varit hemma och vi är mycket noggranna med att torka mm. Vad kan skillnaden bero på?

Hur klarar din hunds tassar höst/vintervädret och vilka är dina "bästa tips" för att lindra klådan av fuktigt väder?
 
Sv: Tasstips!

Det absolut bästa tipset jag kan komma med är att du klipper bort all päls på tassarna i största möjliga mån, raka där du kan. På så vis torkar dom riktigt snabbt och får dessutom lufta ordentligt. Mellan trampdynorna kan du pudra fotsvampsmedel för människor (pevaryl).

Lycka till!
 
Sv: Tasstips!

Här har vi inte haft några tassproblem än,men det jag kom på var den berömda skillingarydsalvan som finns både för häst och hund.jag vet man använde den till hästar som hade mugg(vilket ofta orsakas av just fukt och lervälling)när jag var i den svängen förr.

En burk skillingarydssalva är alltid bra att ha hemma för sår mm och håller även flugor och sådant borta från just blod och var på sommaren.

En annan sak jag tänkte på var vaselin,men jag vet inte om det kanske är bättre vid snö,då det skyddar tramdynorna från både klumpbildning och kylan.
 
Sv: Tasstips!

Tack för tipset. Jag försöker klippa så kort som möjligt, men det är ju lite trångt :devil:. Men det är urklippt!
 
Sv: Tasstips!

Tack för tipset, ska hålla utkik efter salvan! :bow: Problemet med vaselin, försvarets hudsalva och andra salvor som jag provat är att de luktar och smakar sött och gott... och då är han på och slickar direkt (vill ju inte missa något gott). Har haft strumpor på ett par nätter, men jag vill att det ska komma in luft så att svampen torkar. Alsollösningen smakar inte gott och stillar klådan så då låter han tassarna vara.

Fler tips har ni väl när ni ändå sitter och väntar och väntar och väntar... :D
 
Sv: Tasstips!

Finns någon typ av tjärsalva från fyra tassar eller vad de heter, ärtgrön liten burk, (vet inte om det är "skillingaryd"-salvan jag tänker på) som har funkat ganska bra på våra hundar när det varit strul med tassarna. Våra vart inte så sugna på att slicka i sig av det när det väl var påsmort. Ett tips är ju att massera in salvan ordentligt så att den inte kletar en massa.
 
Sv: Tasstips!

Finns någon typ av tjärsalva från fyra tassar eller vad de heter, ärtgrön liten burk, (vet inte om det är "skillingaryd"-salvan jag tänker på) som har funkat ganska bra på våra hundar när det varit strul med tassarna. Våra vart inte så sugna på att slicka i sig av det när det väl var påsmort. Ett tips är ju att massera in salvan ordentligt så att den inte kletar en massa.

jag tror vi pratar samma burk.min är grön också,men etiketten är bortsliten.Om jag inte minns fel så är den till häst svart
 
Sv: Tasstips!

Jag vet faktiskt inte.Jag hade häst för några år sedan och använde den svarta då.Sen när jag skaffade hund och hon fick problem med utslag så fick jag den gröna av svärmor....Tyvärr är etiketten borta,så jag vet inte vad som står på den,men den ska va till hund.
 
Sv: Tasstips!

Jag har för mig att det är samma salva i häst- och hundburken. Har du hästsalvan så prova med den. :)

Har funderat lite och kommit fram till att företaget heter tre (fyra?) ess och att salvan helt enkelt heter Tass-salva. Som sagt, liten grön burk. Brukar finnas i de flesta zoo-affärer.
 
Sv: Tasstips!

Kan du inte bara gå till vet och få en salva mot svamp? Vill han slicka kan du ha en tratt på ju.

Min hund har faktiskt aldrig haft problem med detta.
 
Sv: Tasstips!

Salvan heter Fyra Ess tass salva, har haft den i alla år till mina hundar.

Men när jag förra året köpte den igen och smörjde in min ena hund, blev han alldeles tokig, första två gångerna trodde jag bara att han tyckte det var jobbigt att få trampdynorna insmorda, men efter den tredje gången så blev han alldeles vansinnig, sprang om kring som om tassarna var av glöld, gnällde och bet på trampdynorna, jag ställde ut honom på balkongen där det var kallt på golvet och försökte tvätta av tassarna.

Lästa sedan på förpackningen för att se vad den innehöll, och då såg jag att det var terpentin i, vilket han inte tålde.

Så man bör nog vara lite försiktig om man vet om att sin hund är känslig om trampdynorna, eller har små sår.

Så jag köpte jagalätt tass salva som bara innehåller talg och vasselin, fungerar jättebra.
 
Sv: Tasstips!

Klart jag kan gå till vet. Men han har inte tidigare haft problemet och det försvinner så snart det blir lite torrare i marken. Han har inga öppna sår och han är inte på något sätt besvärad - förutom att det kliar. Tror inte att att en receptbelagd salva kan hjälpa mer än andra i det här fallet eftersom det faktiskt hjälper med alsollösningen. Däremot ska jag köpa hem någon slags förebyggande salva (ex prob salva) till nästa gång det blir en längre tids regn. Tratt vill jag inte ha på på natten, men jag har haft strumpa på någon natt och det accepterar han.
 
Sv: Tasstips!

Ok!

Jag bara tänkte på mig själv, har haft fotsvamp tidigare och inget hjälpte förrän jag fick salva mot just detta. Då försvann det direkt.

Just svamp kan vara klurigt att bli av med (enligt min erfarenhet och vad jag har hört) men försvinner det på din hund när vädret blir bättre så är det ju jättebra. Det som är bra med svamp är ju som du själv säger att man inte direkt lider av det förutom att det kliar.
 
Sv: Tasstips!

Har liknande problem med min vovve, gick till vet o fick en salva som heter "Fuciderm vet" funkar bra. Dryg.
Använder tratt så den hinner verka innan han är där o slickar bort den, har klippt bort så mycket hår jag kan i tassen o peppar peppar så blir det bättre.
Lycka Till:)
 
Sv: Tasstips!

Om salvan är vattenfri som t ex vaselin kan man smörja tassarna precis innan man går ut = ingen risk att det blir bortslickat. Viktigt att även sätta salva upp emellan trampdynorna och helst mellan tårna också. Så håller man fukten helt borta.
 
Sv: Tasstips!

Kom ju på att jag har Fuciderm från en annan gång då W hade en liten "ungdomsknöl" på ryggen. Smörjde på några dagar och sen försvann den. Nu är svampen borta för den här gången (peppar peppar) och han slickar inte mer, men återkommer den så ska jag prova Fuciderm. Tack för påminnelsen! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp