Tattarmått, stämt för er?

S

__Stilett__

Jag är jättenyfiken.
har tattarmåttet stämt för er?

Jag mätte min sto igår. (arab)
Hon fyller snart 1,5 år.
Hon är idag 144 i mkh.
Tattarmåttet visade prick 160 cm som "vuxen".

Kan tilägga att mamman är 155, pappan 160, morfar 160 och farfar 160 cm.

jag sitter och håller tummarna att mitt sto förhoppningsvis blir iaf 155 cm.

Så hur väl har detta stämt för er?

På min andra häst när jag gjorde måttet (dock som 2,5 åring) så stämde tattarmåttet. Han blev dock 1 cm lägre, men det är ju nära ändå!
 
Dåligt. Har dock ej mätt den jag har nu - ska testa i kväll och se om det stämmer. Min treåring skulle enligt detta bli 167, blir hon 162 är jag glad!
 
Mitt halvblodssto stämmer det exakt på.
Hennes halvbror gör det inte... Han skulle vara 187 cm om det stämde, vilket jag är glad för att det inte gör..
Det är väl så att det inte stämmer sådär jättebra på de "moderna" modellerna på hästar, som är väldigt högställda. Högställd = långa ben i fårhållande till kroppens djup.
 
Ganska dåligt. Det har visat att de flesta hästarna skulle bli större än de blivit. Det har dock stämt på ett par centimeter när på hästar av "äldre" modell.
 
Stämde dåligt på min fjording. Han mättes som ettåring och skulle bli 157 cm... :confused:
Som sexåring var han 142 cm och jag tvivlar på att han växer mer.
Mamma är 135 cm, pappa 142 cm.

Roligt i sammanhanget är dock att morfar (143 cm) och mormor (125 cm) i genomsnitt (143+125/2) skulle få en avkomma på 134 cm... :) Tänk om man alltid kunde beräkna mankhöjd så! :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Stämde inte alls på min!
Hon skulle enligt tattarmåttet bli 175cm!
Och idag är hon 4 år och ca 160!
Ville dock inte ha henne på 175 men..
Hon har varit jämn i tillväxten hela tiden och kommer nog inte bli större (mamman 159 och pappa 169)
Men är det inte så att dagens hästar har längre ben och att tattarmåttet därav inte stämmer?
 
Det hoppas jag verkligen inte, för enligt tattar måttet skulle min ena bli 188 och det är jag inte så sugen på.. ;)
 
Man mäter från kotan upp till armbågen och sedan ned till marken. Den totala längen av dessa två mått utgör hästens blivande mankhöjd sägs det, men som ni ser verkar det sällan stämma...
Tror att man kan ta detta mått när de är 1.5 år eller äldre.
 
Stämmer dåligt på alla (4) hästar i vårt stall. De skulle alla ha blivit högre än tattarmåttet. Två av dem är av "gammal" exteriörtyp.
 
Skall hem och prova på min 2-åring, har inte gjort det förut, hoppas hon blir högre än hon är idag.
 
Sv: Re: Tattarmått, stämt för er?

men om måttet inte funkar på "nya" hästmodeller, så kanske det funkar på ardenner?? det är ju inte direkt en ny modell...
 
Sv: Tattarmått, stämt för er?

kl*

på min häst stämmer det dåligt, hon är arab 2,5 år och skulle då bli 167, vilket jag tvivlar mkt på... är glad om hn blir 155(eller större :love:).. dock så tror jag hon är ca 152 idag... så det finns ju hopp om 155....
 
Sv: Tattarmått, stämt för er?

Har stämmt väldigt dåligt (gav upp efter 2 hästar...)

Häst nr 1 skulle bli ponny (147cm) enl tattarmått, blev 155cm
Häst nr 2 skulle bli 171 enl mått, slutade på 154cm.
 
Sv: Re: Tattarmått, stämt för er?

men om måttet inte funkar på "nya" hästmodeller, så kanske det funkar på ardenner?? det är ju inte direkt en ny modell...

Den enda det funkat på hos mig är just min ardenner. Det stämde på millimetern på henne. Hon var god typ och ett gammal diplomsto.
Men fullblod och halvblod har det inte ens varit i närheten av sanningen på. Flera decimetar fel.
 
Sv: Tattarmått, stämt för er?

Troligtvis har ni alla mätt fel om det inte stämmer! Zigenarmåttet (eller tattarmåttet om ni så vill) ska mätas när hästen/ponnyn är 2 månader, om ni mätt era hästar som ettåringar så tror sjutton att måttet blivit åt helsike fel. I denna familjen har vi använt zigenarmåttet på dussintals hästar under många år och nästan alla har blivit den höjd som vi testat som 2 månaders föl.
 
Sv: Tattarmått, stämt för er?

Hur vet du när vi har mätt?
Tattar måttet stämmer på "tattarhästar" men inte på dagens modernatyper av rid och travhästar.
Men som sagt en mer urtyp av häst som inte är så förädlad där stämmer det.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
D
Avel Jag undrar hur stora dom kan bli? Min ridponny(som ja har på foder till senare köp)Hennes mamma är arab och pappan är efter Aramis RNF...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: Madick
·
F
Avel Ja, så är jag nu snart där - blir det ponny eller häst? Kan jag lita på tattarmåttet? Min wpb (welshC-halvblod) har jag mätt varje månad...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: Veronika
·
Avel Stor fölunge Hur stora är era fölungar nu? Min är född 21 april och mäter redan 120cm + över mkh. Han var stor när han föddes...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Pretty_Fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp