tattarmått?

F

feline

Ja, så är jag nu snart där - blir det ponny eller häst? Kan jag lita på tattarmåttet? Min wpb (welshC-halvblod) har jag mätt varje månad på alla hennes ledder och bredder ända sedan dag 1. Nu är hon 11 mån och 142 i mkh. Enligt tattarmåttet (armbåge till backen+armbåge till kota) blir hon 155+ som vuxen. Nu har jag hört av några hästkunniga (?) att en ponnykorsning inte växer så mycket mer än just under första året. Kan det verkligen stämma? Finns det några andra "metoder" än tattarmått (jag vet att det ska mätas vid ett års ålder prick - men det lär väl inte skilja så mkt från 11 mån? ).
 
Sv: tattarmått?

Jag läste nånstan att de vid 1 (eller var det 1½) års ålder uppnått ca 90 % av sin blivande mkh, det skulle i ditt fall bli 157 cm.

Har provat både tattarmått o 90% på min Hbl/New Forrest korsning o enligt båda metoderna ska han bli ca 162 cm men jag tar det med en nypa salt, får se hur mkt han växer över sommaren. Han blir 2 år nu i Maj och är 147-150 nu o lite högre bak.

Vet inte huruvida det stämmer att korsningar inte skulle växa mkt efter det första året, låter dock konstigt. Ponnyer slutmäts ju inte förrän de är 8 och en del hbl växer ju ganska länge.

Från 7 månaders ålder fram till idag (22 månader) har min växt ca 24 cm. Har stannat upp lite nu under vintern men jag skulle bli förvånad om han inte växer under sommaren.
 

Liknande trådar

S
Avel Jag är jättenyfiken. har tattarmåttet stämt för er? Jag mätte min sto igår. (arab) Hon fyller snart 1,5 år. Hon är idag 144 i mkh...
2
Svar
22
· Visningar
5 871
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp