Tavelhjälp! Hur hänga?

MiniLi

Trådstartare
Jag behöver smakråd!
Har en tavla som jag vill hänga bakom soffan, men jag kan inte bestämma mig för om det passar att den hänger där ensam (centrerad över soffan) eller om den skulle göra sig bättre i grupp med flera tavlor.

Tavlan är 80x100 cm:
F28E87D2-BCC3-4FCE-8E96-5791CC02EE44.jpeg

(ursäkta halvkass bild, försökte få med hela väggyta men det blev visst lite snett)

Är den för liten för att hänga själv? Hade den varit lite större hade jag inte tvekat, men jag undrar om det blir lite fjuttigt..

Någon som vill bidra med bild på tavlor i liknande storlek som hänger solo?
Jag har googlat frenetiskt men det är fan bara tavelväggar eller liggande tavlor som kommer upp..
 
Jag hade hängt den ensam. Den kommer nog bäst till sin rätt så. Och man vill ju se motivet, eller hur?

Däremot hade jag inte hängt den exakt centrerad utan flyttat den mot fönstret.
Men det har bara med min egen allergi mot alldeles för perfekta symmetriska lösningar att göra.
 
Jag hade hängt den ensam. Den kommer nog bäst till sin rätt så. Och man vill ju se motivet, eller hur?

Däremot hade jag inte hängt den exakt centrerad utan flyttat den mot fönstret.
Men det har bara med min egen allergi mot alldeles för perfekta symmetriska lösningar att göra.
Tack för svar!
Så du tycker inte det ser fjuttigt ut liksom? 😊
 
Senast ändrad:
Oj vad svårt.

Beror nog lite på vad det är för tavlor du tänkte ha bredvid. Hänger den ensam får den all uppmärksamhet.
 
Oj vad svårt.

Beror nog lite på vad det är för tavlor du tänkte ha bredvid. Hänger den ensam får den all uppmärksamhet.
Du kan ju ha den lite mot fönstret och några andra i grupp en bit bort
Jag har inga andra tavlor att gruppera den med, så det blir när jag köper fler (vilket lär dröja).

Men jag funderar på att sätta den centrerat, om jag ångrar mig så kan jag flytta den lite senare. Vi kommer troligen måla om vardagsrummet i vinter/vår så isf kan jag flytta den utan att få problem med skruvhålen 😊
 
Jag hade hängt den ensam. Den kommer nog bäst till sin rätt så. Och man vill ju se motivet, eller hur?

Däremot hade jag inte hängt den exakt centrerad utan flyttat den mot fönstret.
Men det har bara med min egen allergi mot alldeles för perfekta symmetriska lösningar att göra.
Har du bildexempel på tavlor som hänger assymetriskt över soffa?
Min första tvångsmässiga tanke var NEJ men det känns ändå rätt fint när jag tänker efter. Jag gillar att inreda lite assymetriskt men då grupperar jag nog ändå saker ändå..
 
Jag behöver smakråd!
Har en tavla som jag vill hänga bakom soffan, men jag kan inte bestämma mig för om det passar att den hänger där ensam (centrerad över soffan) eller om den skulle göra sig bättre i grupp med flera tavlor.

Tavlan är 80x100 cm:
Visa bifogad fil 32849
(ursäkta halvkass bild, försökte få med hela väggyta men det blev visst lite snett)

Är den för liten för att hänga själv? Hade den varit lite större hade jag inte tvekat, men jag undrar om det blir lite fjuttigt..

Någon som vill bidra med bild på tavlor i liknande storlek som hänger solo?
Jag har googlat frenetiskt men det är fan bara tavelväggar eller liggande tavlor som kommer upp..

Jag tror att den kan se fjuttig ut om den hänger ensam på den väggen. Kan du tänka dig något annat på väggen som inte själv så mycket uppmärksamhet från tavlan? En hylla med liten vas och ett ljus på? Några böcker?
Eller en VertiPlant? (är helt tokigt förälskad i dessa just nu och har tre hemma... )

Här är ett exempel på en tavla som hänger bredvid hylla, håller man det minimalistiskt på hyllan så tar den inte över uppmärksamheten.
https://i1.wp.com/56kilo.se/wp-content/uploads/2018/03/012A8374.jpg?w=980

I @tanten ´s exempel så är väggen som tavlorna hänger på mindre och då tycker jag ensamma tavlor får den uppmärksamhet som de förtjänar och inte behöver något sällskap alls, men du har ju ganska mycket väggyta.
 
Jag hänger för det mesta saker i grupp, eftersom jag har så mycket grejer jag vill ha upp och för att jag tycker det ser mer hemtrevligt ut. Det blir som ett kollage ungefär. Men om du skulle hänga den ensam skulle jag hänga den tex högt åt vänster eller höger över soffan. Ge den ordentligt med luft.
32865
 
Du kan inte vända på den 90 grader? Eller motivet blir vel fel då.... Känns som att den skulle fylla ut väggen över soffan bättre om den var bredare.

Annars skulle jag hänga den tillsammans med något, eller till vänster eller höger.
 
Jag tror att den kan se fjuttig ut om den hänger ensam på den väggen. Kan du tänka dig något annat på väggen som inte själv så mycket uppmärksamhet från tavlan? En hylla med liten vas och ett ljus på? Några böcker?
Eller en VertiPlant? (är helt tokigt förälskad i dessa just nu och har tre hemma... )

Här är ett exempel på en tavla som hänger bredvid hylla, håller man det minimalistiskt på hyllan så tar den inte över uppmärksamheten.
https://i1.wp.com/56kilo.se/wp-content/uploads/2018/03/012A8374.jpg?w=980

I @tanten ´s exempel så är väggen som tavlorna hänger på mindre och då tycker jag ensamma tavlor får den uppmärksamhet som de förtjänar och inte behöver något sällskap alls, men du har ju ganska mycket väggyta.
Ja det är det jag oroat mig över. Jag har tavlor som hänger själva på andra ställen men här är det ju som du säger mkt väggyta..

Men om jag hänger den assymetriskt så går det ju att komplettera m något mer i efterhand utan att flytta tavlan!
Du kan inte vända på den 90 grader? Eller motivet blir vel fel då.... Känns som att den skulle fylla ut väggen över soffan bättre om den var bredare.

Annars skulle jag hänga den tillsammans med något, eller till vänster eller höger.
Den är inte gjord för att hängas på bredden, syns väl dock bara på konstnärens signatur som blir åt fel håll.
Men jag gillar den åt rätt håll :)
 
Om vaggytan gar ner till golvet langre fran soffan skull jag nog hanga den dar ... for att riktigt fa fokus pa just den tavlan och nagra mindre tavlor over soffan.
 
Jag behöver smakråd!
Har en tavla som jag vill hänga bakom soffan, men jag kan inte bestämma mig för om det passar att den hänger där ensam (centrerad över soffan) eller om den skulle göra sig bättre i grupp med flera tavlor.

Tavlan är 80x100 cm:
Visa bifogad fil 32849
(ursäkta halvkass bild, försökte få med hela väggyta men det blev visst lite snett)

Är den för liten för att hänga själv? Hade den varit lite större hade jag inte tvekat, men jag undrar om det blir lite fjuttigt..

Någon som vill bidra med bild på tavlor i liknande storlek som hänger solo?
Jag har googlat frenetiskt men det är fan bara tavelväggar eller liggande tavlor som kommer upp..
Du skulle kunna rama målningen.
 
Jag vill egentligen hänga den här tavlan på ett annat ställe men insåg att det sitter en jäkla lysknapp ivägen😩
Måste isf hänga över lysknappen och det blir så högt.. Eller dölja den så man måste lyfta tavlan för att tända/släcka 🤣
 
Jag tycker det blir jättefint om den hänger själv. Går du på en bra konstutställning i ett galleri, hänger tavlorna ofta (även de små!) med gott om rymd runtom. Just din tavla tycker jag absolut kommer bäst till sin rätt ensam, som enda blickfång.

Men det är givetvis ingen skriven lag, man ska göra det man själv tycker blir finast.
 

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 000
Hemmet Som några säkert minns byggde jag mig en bostad ovanpå stallet för några år sedan. Sen dess har jag haft noll "byggaboinspiration"...
2
Svar
39
· Visningar
5 124
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Jag har ett problem. I veckan fick jag reda på att vi ska iväg med jobbet, min spontana tanke var NEJ!!! Sa till min chef att jag skulle...
2
Svar
36
· Visningar
5 235
Senast: Mammas
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 403
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp