Tävla i engelsk sadel

ishmanda

Trådstartare
Hej alla ni som vet. Tänkte höra med er om man får tävla western i engelsk sadel?
Har en hoppsadel i dag och jag har inte råd att köpa en western just nu. Men hade tyckte att var skoj att komma ut och prova på att tävla.
Jag har hört någonstans att man får tävla E och D-tvlingar i engelsk sadel. Stämmer detta?:confused::confused:
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Vad bra.
Även i Pleasur och Horsemanship?

Då kan man börja planera in några tävlingar till våren :bump:
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Det är ny regel för 2007 att man måste ha westernsadel på D-nivå! Men frågar du dommaren innan tävlingen om det är OK att du har din sadel så får du ha den. jag har själv haft en hoppsadel en gång i trail, och sett några andra "nyisar" haft engelsk sadel, men det beror ju på om dommaren e snäll.. :crazy:
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Det kan inte vara mycket till domare om han /hon frångår regelboken, eller ????
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Du får ha engelsk sadel på din häst i "alla" grenar så länge det är en E-tävling. (På den nivån brukar det finnas Western Pleasure, Western Horsemanship, Trail, Western Riding och Reining)
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Det kan inte vara mycket till domare om han /hon frångår regelboken, eller ????

jag hade 2st hästar i 3klasser direkt på varandra och 1 LÅNAD sadel, vi var kanske 5startande totalt i verje klass och eftersom bedömningen inte var på ryttarens sits osv så tykte hon att det var ok, för rida ska man kunna göra i vilken sadel somhelst. :smirk:
Om man är godkänd för att dömma B-tävlingar kan man inte vara vilket "skrot" somhelst:smirk:
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

jag hade 2st hästar i 3klasser direkt på varandra och 1 LÅNAD sadel, vi var kanske 5startande totalt i verje klass och eftersom bedömningen inte var på ryttarens sits osv så tykte hon att det var ok, för rida ska man kunna göra i vilken sadel somhelst. :smirk:
Om man är godkänd för att dömma B-tävlingar kan man inte vara vilket "skrot" somhelst:smirk:

Ta det inte för givet att det är ok. Detta året har varit ett övergångsår och vissa domare har accepterat att alla kanske inte haft koll. Misstänker att det kommer att vara mycket hårdare nästa år.:cool:
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

jag skrev tidigare att man skulle fråga först....
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Från 2008 gäller TR fullt ut. Behövs inte fråga då. Var åskådare på en träningstävling för några månader sedan och där gjordes det fullständigt klart. Domaren informerade tydligt och bra för de som hade annan utrustning.
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Har titta igenom tråden och tycker att det är lite knasigt. Så om man har en häst som helt enkelt har för kort rygg för westernsadlar (har provat så mkt olika bommar) får man helt enkelt inte tävla på så låga nivåer. Okej, jag som är förpassad till engelska sadlar får ju strunta i att tävla då:). Jaja ridsportvärlden är ju ganska konservativ och regelstyrd inom alla grenar....
Distans är rätt skönt faktiskt...i utrustningsväg speciellt.
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Det finns westernsadlar även för mycket korta hästar. Har en själv så visst går det att hitta. Du får inte tävla i westernutrustning i några engelska klasser heller...Dock, inom western finns HUS och där används vanliga engelska sadlar. Prova på det kanske?
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

oj ursäkta, tänkte inte på att det är nytt. men som dom andra har sagt, prata med domaren innan. Eller ring tävlingsansvarig och hör, så att du slipper åka dit i onödan.. Jag har sett flera på E/D som haft det. Domarna har nog varit snälla på det också för att dom tycker det är bra att ännu fler kommer in och tävlar.

Men börja med en mindre träningstävling annars ja (lägre än D nivå) så får du säkert ha det.
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Du får ha engelsk sadel på din häst i "alla" grenar så länge det är en E-tävling. (På den nivån brukar det finnas Western Pleasure, Western Horsemanship, Trail, Western Riding och Reining)

OK. Då får jag hålla mig där så länge jag inte har råd att köpa western sadel...:rofl:

Tack för alla svaren!
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Det finns westernsadlar även för mycket korta hästar. Har en själv så visst går det att hitta. Du får inte tävla i westernutrustning i några engelska klasser heller...Dock, inom western finns HUS och där används vanliga engelska sadlar. Prova på det kanske?

Hunterklasser finns enbart på rasshower inte inom WRAS....:D
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Du får ha engelsk sadel på din häst i "alla" grenar så länge det är en E-tävling. (På den nivån brukar det finnas Western Pleasure, Western Horsemanship, Trail, Western Riding och Reining)

Men då får man inte vara medlem i någon westernklubb däremot...
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Tidigare fick man rida D-klasser i engelsk sadel och träns. I regelboken för 2007-2008 lades det till en E-nivå där man får ha engelsk sadel och träns, samtidigt som man lade till krav på westernutrustning på D-nivå.

/Ida
 
Sv: Tävla i engelsk sadel

Intressant med klasserna du nämnde, jag är efter 1 års westernridning fortfarande mycket novis på många områden. Det tar tid. Sadlar dock är jättesvårt:(, det som skulle passa min häst är en westernsadel från Montsegur med avkortad ralidebom. Tyvärr finns verkligen inte de pengarna...jättesynd. Men för våra behov går det bra med engelsk sadel också. Det är ju trots allt inte i utrustningen ridningen sitter:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: liiinnea
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp