Tävla ponny i dressyr som vuxen

Bukefalos 30 år!

em_00

Trådstartare
Hej!

Jag undrar vad som gäller för att som vuxen (20+) tävla ponny i dressyr. Jag vet att man kan tävla sin ponny bland storhästar, men kan man också starta i avdelning B? Vilka regler gäller då? Får man rida alla dressyr-klassar, LC-MSVB?

Läste också nånstans att man ändrat i TR så att om en klass är indelad efter ålder kan det finnas en möjlighet att som vuxen starta i en ponny-dressyrklass. Blev denna regeln kvar? Och isåfall, funkar den i praktiken eller arrangerar klubbar sådana klasser?

Får man starta ungponny som vuxen. t.ex ungponny-sm?

Hej!

Jag undrar vad som gäller för att som vuxen (20+) tävla ponny i dressyr. Jag vet att man kan tävla sin ponny bland storhästar, men kan man också starta i avdelning B? Vilka regler gäller då? Får man rida alla dressyr-klassar, LC-MSVB?

Läste också nånstans att man ändrat i TR så att om en klass är indelad efter ålder kan det finnas en möjlighet att som vuxen starta i en ponny-dressyrklass. Blev denna regeln kvar? Och isåfall, funkar den i praktiken eller arrangerar klubbar sådana klasser?

Får man starta ungponny som vuxen. t.ex ungponny-sm?
Råö på ponny är dessväree borttaget. Det finns ingen avdelning B i dressyr. Som överåring får du rida alla klasser på din ponny som häst.

Har själv tävlat mycket ponny bland stora hästar i dressyr😃.

Om reglerna inte är ändrade sedan jag anordnade ponny tävlingar för min ridklubb 1995-2000 kan du delta utom tävling. Du blir betygsatt som vanligt, men är inte med i resultat listan.

Med förbehåll om evt regel ändringar sedan jag var aktiv.

Om reglerna inte är ändrade sedan jag anordnade ponny tävlingar för min ridklubb 1995-2000 kan du delta utom tävling. Du blir betygsatt som vanligt, men är inte med i resultat listan.

Med förbehåll om evt regel ändringar sedan jag var aktiv.
Nej nej, nuförtiden finns ingen möjlighet att rida utom tävlan. Väldigt längesen det försvann😅

Jag har varit med om att det hänt vid en tävling (i år eller förra året) att en red utan tävlan, som första start innan själva egentliga tävlingen startade, efter att domare och överdomare godkänt det. En ponny som inte hade mätintyg, men som de ville testa en runda. Men, systemet kunde definitivt inte hantera det och det blev en hel del krångel, och det är nog inte något som de kommer godkänna igen.

Jag har varit med om att det hänt vid en tävling (i år eller förra året) att en red utan tävlan, som första start innan själva egentliga tävlingen startade, efter att domare och överdomare godkänt det. En ponny som inte hade mätintyg, men som de ville testa en runda. Men, systemet kunde definitivt inte hantera det och det blev en hel del krångel, och det är nog inte något som de kommer godkänna igen.
Det är inte ok att göra så egentligen.

Det är inte ok att göra så egentligen.
Nej, och jag tror kanske inte det var så planerat egentligen, utan att de gick med på det som ett undantag innan själva tävlingen startade (eller något sådant). Oavsett funkade det inte särskilt bra, och kommer inte hända igen om tävlingarna ser ut på samma sätt. (något som diskuterats i framtiden är nollstjärniga, och mixa PnR med mer vanlig tävling och liknande (eller vad nu planen var?) - jag har dock inte särskilt bra koll på reglerna och hur det skulle fungera).

Liknande trådar

• Tävla ponny som vuxen
  • Tävla B-ponny fast man är för gammal?
  • Dressyrtävlingsfråga om ponny som storhäst
  • Funderingar kring kandar och frack

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Katter
  • P-spruta Depo-provera.
  • Balkong 2026

Barn