Fossing

Trådstartare
Jag har blivit sjukt sugen på att göra en väggmålning, men eftersom jag inte riktigt vet var jag bor :D så kanske det är bättre att göra målningen transporterbar, alltså i form av en stor tavla.
Vad behöver jag? färg - det förstår jag. Men hur gör man en tavla på bästa sätt? En duk? Som jag spänner över vad? Finns det nåt färdigt konstnärskit-for-dummies som man kan köpa?
Jag är alltså en helt igenom bildkonst-analfabet så om någon ville förbarma sig över min något luddiga frågeställning så blir jag glad.
 
Sv: Tavla!

Enklast är att köpa färdigpreparerad duk, finns som metervara i olika bredder och kvaliteter, som du spänner upp på en kilram (finns också att köpa). Tänk bara på att duken måste vara lite bredare och längre än kilramen eftersom den ska vikas om kanterna. Man kan själv grundera en grov väv med en akryl-väggfärg men det blir oftast betydligt bättre att köpa färdigpreparerad duk och inte mycket dyrare. En grunderad plywoodskiva fungerar också men blir hiskeligt tung i stora format och kan slå sig om man har otur.

Sen måste du bestäma vilken slags färg du vill använda. I ditt fall borde nog olje- eller akrylfärg fungera bäst. Akrylfärg använder en del, praktiskt eftersom det är spädbart med vatten, torkar fort och är övermålningsbart. Oljefärg är klassiskt och ger ofta en bättre lyster åt färgerna men torkar långsammare och skall helst inte målas i för tjocka lager. Vissa oljefärger ( W&N Artisan bla.) går numera också att späda med vatten så att man slipper använda terpentin. Winsor & Newton har de bästa och billigaste färgerna och säljer i stora 200ml tuber vilket behövs om man målar i stort format.

Det beror ju på vilken stil man har, men ett standardråd är att inte köpa för små och smala penslar, nästan så att ju större desto bättre. Oljefärg kräver ganska styv borst.

Här är en hemsida som säljer konstnärsmateriel:
http://www.artistbutiken.se/

Lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Alla kartonger jag har släpat med mig fyllda med alla saker som jag har samlat på mig under livets gång har nu kommit till en vägs ände...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 654
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp