Tax med större hundar

vovvebus

Trådstartare
Tänkte höra med alla duktiga här på Buke med erfarenhet av normalstor tax var storleksgränsen för hundkompis går i er mening? Jag har ett par gånger sett kennlar med tax och någon större hundras och mailat och frågat dem men aldrig fått något svar. Drunknar säkert i mängden av mail från valpköpare så inte så konstigt kanske.

Går det överhuvudtaget att hitta trevliga och friska normaltaxar som inte är från renodlade jaktlinjer? Tycker bara jag ser dvärg och miniatyr både i annonser och de få gånger jag ser taxar i verkliga livet. Dessa har dessutom ett helt annat temperament än de normaltaxar jag växte upp med och stötte på förr, ganska ängsliga och timida. Alla tre storlekarna är väl förhoppningsvis inte så vanliga i samma kullar/kennlar, men dvärg och normal hänger ju ihop i alla fall så det får mig trots allt att undra om det temperamentet är signifikativt även för normaltaxar numera.
 
Vi har en normalstor strävhårig tax (dock valp fortfarande så inte färdigväxt) och en 30 kg hovawarttik. Visst att man får säga till hoffen att ta det lite lugnt innimellan men dom har ändå hittat sitt sätt att leka.

Övriga frågor kan jag inte svara på då vår tax är från jaktlinjer då vi ska jaga med henne :)
 
For manga ar sedan var jag pa en storre fest pa en herrgard i mellan Sverige. De hade en stor hundgard, dar gasterna stallt in en hel massa hundar. Ett tiotal hundar, mest stora men ett par mellanstora ocksa ... allt fran Dobis, labb, och shafer sa rorde sig hundarna fram och tillbaka helt avslappnat. De flesta hundar kande inte varandra fran tidigare.
Sedan kom gasten som hade en tax. De satte in henne med de andra och skrattade nar jag tyckte, "Men hon ar ju sa liten i jamforelse" ... innom 5 minuter var det hon som bestamde. De andra var mycket artiga och gjorde precis som Hennes Majestat sa. :D
 
Följer en person på Instagram som har en tax och en Bracco Italiano. Hon fjällvandrar mycket med hundarna.

Vi har varit hundvakt till en taxvalp några timmar vid ett par tillfällen. Valpen var 10 veckor.
Min broholmerhane (55 kg) umgicks med valpen både inomhus och utomhus.
Skulle säga att det beror väldigt på den stora hundens personlighet. Min stora hane kan gå lös på promenad med chihuahua (2,5 kg) och har väldig respekt för mindre hundar. Min stora tik är det lite mer passning med, hon tittar inte riktigt vart hon sätter tassarna :angel:
 
Skulle säga att det beror väldigt på den stora hundens personlighet.
Så är det absolut. En av mina stora jag haft älskade små hundar över allt annat och hade ett tag en promenadkompis som var en liten york. Han var dock väldigt klumpig ibland och det var mycket passande av den orsaken även med mellanstora vovvar.

Kanske ska förtydliga lite att det inte är bara litenheten i sig med tax som gör mig fundersam utan storleken i kombination med den långa ryggen. Föredrar att ha två hundar men vill inte avstå stor hund helt och hållet.
 
Inte en tax förvisso, men 24 kg's viktskillnad stoppar inte dessa från att vara bästa polare..
Screenshot_20211013-192420_Instagram.jpg

Det beror mer på individerna än storleken i sig, enligt mig.
 
Tänkte höra med alla duktiga här på Buke med erfarenhet av normalstor tax var storleksgränsen för hundkompis går i er mening? Jag har ett par gånger sett kennlar med tax och någon större hundras och mailat och frågat dem men aldrig fått något svar. Drunknar säkert i mängden av mail från valpköpare så inte så konstigt kanske.

Går det överhuvudtaget att hitta trevliga och friska normaltaxar som inte är från renodlade jaktlinjer? Tycker bara jag ser dvärg och miniatyr både i annonser och de få gånger jag ser taxar i verkliga livet. Dessa har dessutom ett helt annat temperament än de normaltaxar jag växte upp med och stötte på förr, ganska ängsliga och timida. Alla tre storlekarna är väl förhoppningsvis inte så vanliga i samma kullar/kennlar, men dvärg och normal hänger ju ihop i alla fall så det får mig trots allt att undra om det temperamentet är signifikativt även för normaltaxar numera.
Jag har dvärgtax (6,5kg) och en basset bleu de gascogne (22 kg). De leker väldigt bra, ibland får man säga till basseten att ta de lugnt, men det beror mest på att han är väldigt intensiv i sitt leksätt. När vi fick hem basseten så lärde sig taxen nya ”moves” i leken 😅 Jag säger som flera andra sagt att det beror mer på hur den stora hunden är i sitt leksätt. Det jag snarare upplever som jobbigt är att de har helt olika tempo när man ska promenera i koppel; om taxen ska gå i bassetens tempo får han nästan småspringa 😅 Där känner jag att det hade varit skönare med två hundar av samma ras.

Gällande storlek skulle jag säga att kanin/dvärg hör ihop snarare än dvärg/normal. Det är bröstmåttet i vuxen ålder som bestämmer vilken variant hunden slutligen räknas som. Det absolut vanligaste är ju att även kroppsstorleken hänger ihop med bröstmåttet.

Jag kommer nog aldrig mer köpa kanin/dvärgtax pga att det är otroligt svårt att hitta en med så bra mentalitet som jag önskar. Normalstor skulle jag däremot kunna tänka mig. Jag skulle definitivt råda dig att köpa en normalstor tax och det finns iaf två kennlar som jag tycker föder upp trevliga korthåriga normalstora taxar (ej jakt). Skicka PM om du vill veta namn på dem :)
 
Jag hade en rottweiler på strax över 40 kg och en tibbeterrier som vägde 6 kilo när jag fick honom och 11kg som tjockast. Reflekterade aldrig över att det skulle vara något problem trots att Rottweilern brukade gilla burdusa lekar.
Jag fick skydda rottisen mot den lillas arga humör

Men det är kanske skillnad med taxryggar?
 
Min bror hade för ett antal år sedan en Grand Danois. Hans allra, allra bästa kompis var en tax (normalstor)! De lekte regelbundet i många år utan några som helst problem. :)
 
Jag kommer nog aldrig mer köpa kanin/dvärgtax pga att det är otroligt svårt att hitta en med så bra mentalitet som jag önskar. Normalstor skulle jag däremot kunna tänka mig. Jag skulle definitivt råda dig att köpa en normalstor tax och det finns iaf två kennlar som jag tycker föder upp trevliga korthåriga normalstora taxar (ej jakt). Skicka PM om du vill veta namn på dem :)

Ja, något annat än normal har aldrig varit på tapeten nånsin tror jag, så det rådet följer jag definitivt den dagen det blir en tax! För någon gång ska det bli.

Du vet inga med trevliga långhår eller strävhår också? Nån korthårig hund vill jag dessvärre inte ha, det måste vara ordentligt med päls på alla fyrbenta här hemma. :heart
 
Men det är kanske skillnad med taxryggar?

Ja, det är det jag känner mig mest osäker på. Har frågat några veterinärer genom åren men fått svar åt båda håll; dvs både att de är jättekänsliga och att prat om deras ömtåliga ryggar är överdrivet så det gjorde mig inte klokare precis. Det var dock väldigt länge sen jag hörde med nån vet sist, ska jag erkänna.
 
Ja, något annat än normal har aldrig varit på tapeten nånsin tror jag, så det rådet följer jag definitivt den dagen det blir en tax! För någon gång ska det bli.

Du vet inga med trevliga långhår eller strävhår också? Nån korthårig hund vill jag dessvärre inte ha, det måste vara ordentligt med päls på alla fyrbenta här hemma. :heart
Förlåt, vet inte varför jag inbillade mig att du skrev korthårig normalstor tax. Absolut, jag har en favorit vardera i normalstor långhårig och strävhårig tax (alltså uppfödning som inte är huvudsakligen inriktad på jakt utan mest på
sällskap). Skulle det bli någon av de varianterna för mig skulle jag inte köpa från någon annan än de två uppfödarna, då jag vet att båda är extremt seriösa. Jag har dessutom träffat båda flera gånger. Vet inte om man får skriva ut uppfödare? Annars PM:a mig så kan jag berätta vilka det är! :)
 
Förlåt, vet inte varför jag inbillade mig att du skrev korthårig normalstor tax. Absolut, jag har en favorit vardera i normalstor långhårig och strävhårig tax (alltså uppfödning som inte är huvudsakligen inriktad på jakt utan mest på
sällskap). Skulle det bli någon av de varianterna för mig skulle jag inte köpa från någon annan än de två uppfödarna, då jag vet att båda är extremt seriösa. Jag har dessutom träffat båda flera gånger. Vet inte om man får skriva ut uppfödare? Annars PM:a mig så kan jag berätta vilka det är! :)

Haha, nejdå, inget att be om ursäkt för. Tror inte jag skrev ens vilken päls på normal jag hade i åtanke från början. Jag är bara glad för att det finns hjälpsamma bukefalister som tar sig tid att svara. ;)

Har skickat pm!
 
Säger också att det beror mycket på hur medveten den stora hunden är om sin storlek. I min ras (dvärgschnauzer) är det inte alls ovanligt att det i familjen även bor en Riesen, och det är ju en rejäl storleks- och viktskillnad.

Min ena dvärgschnauzer väger 8 kg och hans bästa kompis är en stor schäferhane som väger en bra bit över 40 kg. Inga problem alls då schäfern är försiktig och de leker på ett sätt som minimerar risken för skador. Helt safe kan man ju dock aldrig vara. Både mina hundar leker ofta med större hundar på dagis, ex labbe och golden.

Den enda hunden jag är försiktig runt är släktingens staffe som leker väldigt burdust. Han är ett riktigt kraftpaket som inte alls är medveten om sin styrka och tyngd. Där finns det risk att skador uppstår
 
Självklart är det en ökad risk att låta en tax leka med en 15kg+ hund, för ifall den 15 kg+ hunden springer på taxen kan taxen skada sig. Men det gäller ju alla små hundar som leker med stora hundar.
Jag vet en person som hade en dvärg pinscher och en leonberger utan problem.
Själv skiljer det 15 kg emellan min minsta och min största hund här hemma.

Man får ju överväga själv vilka risker man vill ta, och hur hundarna är som individer, ifall man vågar ha en stor hund med en tax. Men vet massor med taxar som leker och bor ihop med stora hundar utan problem.

Det samma gäller ju det mesta i livet med små hundar. Det är ju farligare att ha en chihuahua i stallet jämfört med tex en rottis, det större risk att om man råkar trampa eller snubbla på en chiahuahua att den skadar sig allvarlig jämfört med en rottis.

Skaffar du en tax, och din kompis hund och taxen verkar komma bra överens hade jag personligen inte haft några problem att låta hundarna leka ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp