Madick

Trådstartare
En ursöt valp är på samma fest som jag. Dvärgtax i färgen merle. Det visste jag inte ens fanns. Vad vet ni om den rasen+färgen? Finns den hos stora taxar också?

452E6EAE-48C3-41FB-9916-205359B77314.jpeg
 
Storleken avgörs av taxens bröstmått, dvs det kan födas blandkullar och färgen förekommer både hos lh och kh.
Merle är dock en knepig gen, de som är gamla i gamet är inte så förtjusta i färgaveln. Och en bra tax har ju ingen färg. Rent allmänt, akta dig för färgavel, andra egenskaper är viktigare.
 
Storleken avgörs av taxens bröstmått, dvs det kan födas blandkullar och färgen förekommer både hos lh och kh.
Merle är dock en knepig gen, de som är gamla i gamet är inte så förtjusta i färgaveln. Och en bra tax har ju ingen färg. Rent allmänt, akta dig för färgavel, andra egenskaper är viktigare.
Det är en enkeldominant gen som inte får dubblas. Det är väl inget knepigt med det?
 
När det gäller just merlefärgade taxar i Sverige, så vet jag att många av dem kommer från en "uppfödare"/valpfabrik som verkligen inte är att betrakta som seriös... (Den uppfödaren är inte längre med i SKK heller) Men ja, valparna därifrån säljs för dyra pengar och det verkar gå finfint, troligen för att de alltid har lite roligare färger än vad de ska ha.
 
När det gäller just merlefärgade taxar i Sverige, så vet jag att många av dem kommer från en "uppfödare"/valpfabrik som verkligen inte är att betrakta som seriös... (Den uppfödaren är inte längre med i SKK heller) Men ja, valparna därifrån säljs för dyra pengar och det verkar gå finfint, troligen för att de alltid har lite roligare färger än vad de ska ha.
Finns det bra bilder på hur en 3 mån valp borde se ut? Jag tyckte den såg märklig ut men har å andra sidan aldrig sett en taxvalpar tidigare.
 
Det är en enkeldominant gen som inte får dubblas. Det är väl inget knepigt med det?
För vettiga människor inget mer knepigt än att det finns färger som kan dölja merle. Men då kommer frågan är det vettiga som färgavlar?

Det finns forskning från 1920-talet om merle hos taxar - de ansågs sjukligare och skulle undvikas i avel.
 
När det gäller just merlefärgade taxar i Sverige, så vet jag att många av dem kommer från en "uppfödare"/valpfabrik som verkligen inte är att betrakta som seriös... (Den uppfödaren är inte längre med i SKK heller) Men ja, valparna därifrån säljs för dyra pengar och det verkar gå finfint, troligen för att de alltid har lite roligare färger än vad de ska ha.

Samma "kennel" som var med i Mitt liv som valp?
 
Samma "kennel" som var med i Mitt liv som valp?
Tror det. Jag har inte sett "Mitt liv som valp" men hörde något om det. De har även italiensk vinthund och föder upp många(!) kullar per år. Minns jag inte fel så håller personen till i Göteborgstrakten. (och nej, det är inte enbart antalet kullar per år som gör att de ses som oseriösa)
 
Tigertaxar (merle) har väl alltid funnits och är en godkänd färg. Däremot så har det dykt upp andra färgvarianter som inte är godkända, som t ex fläckiga (piebold).
 
Tror det. Jag har inte sett "Mitt liv som valp" men hörde något om det. De har även italiensk vinthund och föder upp många(!) kullar per år. Minns jag inte fel så håller personen till i Göteborgstrakten. (och nej, det är inte enbart antalet kullar per år som gör att de ses som oseriösa)

Åh, är det de som tar 18 000-20 000 per valp och "ej till utställning". Och börjar på H :angel:
 
Åh, är det de som tar 18 000-20 000 per valp och "ej till utställning". Och börjar på H :angel:

Bra att veta! Vi kommer att leta valp så småningom när det är dags att ta bort den 14-åriga "tanten" och det här är ju en av få uppfödare som ofta har kullar. Det är lite svårt att få tag på korthåriga valpar, speciellt om man vill ha dvärg. Men då vet jag att vi ska passa oss för dom här!
 
Bra att veta! Vi kommer att leta valp så småningom när det är dags att ta bort den 14-åriga "tanten" och det här är ju en av få uppfödare som ofta har kullar. Det är lite svårt att få tag på korthåriga valpar, speciellt om man vill ha dvärg. Men då vet jag att vi ska passa oss för dom här!
Se till att köpa SKK-reggat (och från hälsoundersökta föräldradjur om det är så att rasklubben rekommenderar några hälsoundersökningar) så blir det nog inte allt för tokigt. Den oseriösa vi nämnt här är inte med i SKK :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 108
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 245
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 838
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 039
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp