taxibokning, hur funkar det?

ameo

Trådstartare
Moderator
I natt, när jag låg och sov i godan ro hemma i Småland, fick jag en SMS-bekräftelse om en taxibokning hos taxi Stockholm - vilket jag upptäckte i morse. Ungefär vid den tidpunkten fick jag även ett telefonsamtal från ett nummer jag inte kände igen, så jag svarade inte.
Det är ju alltså högst sannolikt någon som lyckats uppge fel telefonnummer när de bokade taxin och det är väl viss risk att taxi och passagerare missade varandra pga detta. Det är ju inte mitt bekymmer...
Men jag undrar, hur funkar det med bomkörningar för taxi? Skulle de kunna kräva mig på en framkörningsavgift eller nåt, eftersom mitt telefonnummer använts vid bokningen?
 
I natt, när jag låg och sov i godan ro hemma i Småland, fick jag en SMS-bekräftelse om en taxibokning hos taxi Stockholm - vilket jag upptäckte i morse. Ungefär vid den tidpunkten fick jag även ett telefonsamtal från ett nummer jag inte kände igen, så jag svarade inte.
Det är ju alltså högst sannolikt någon som lyckats uppge fel telefonnummer när de bokade taxin och det är väl viss risk att taxi och passagerare missade varandra pga detta. Det är ju inte mitt bekymmer...
Men jag undrar, hur funkar det med bomkörningar för taxi? Skulle de kunna kräva mig på en framkörningsavgift eller nåt, eftersom mitt telefonnummer använts vid bokningen?
Det låter ju högst osannolikt att telefonnumret skulle vara den avgörande faktorn.
 
Var någon som ringde mig för någon månad sedan och bara "Din taxi är här". Jag sa att jag inte beställt någon taxi. En stund senare ringde någon från växeln och skällde på mig för att jag beställt en taxi och missat den. Jag blev fly förbannad och skällde tillbaka till dess att samtalet avslutades.

Inga konsekvenser senare i alla fall :angel:
 
I förra veckan ringde det en tjej till mig från en restaurang, tror jag det var, i Stockholm. Hon såg att det var 2 missade samtal från mig och hade ringt upp numret som stod på telefonen.

Det var bara det att det var inte jag som hade ringt. Hade inte ringt några samtal alls den dagen så ingen chans att det var en felslag från min sida heller. Hon lät lika förvånad som jag.

Vilket fall var det en kompis som berättade att han haft "problem" med att det brukade ringa en dam (med finsk brytning) till hans mobilnr och söka efter okänd person. Flera gånger. Ibland flera samtal på raken.

Hans teori var iallfall att om ett utländskt nr (finskt i hans fall) kopplar upp sig mot en svensk mast kan numret se svenskt ut. Så vid uppringning kommer det kopplas till det svenska numret istället för det utländska som egentligen ringde.

Om det ligger någon sanning i det hela låter jag vara osagt. :angel:
 
Vilket fall var det en kompis som berättade att han haft "problem" med att det brukade ringa en dam (med finsk brytning) till hans mobilnr och söka efter okänd person. Flera gånger. Ibland flera samtal på raken.
Vi hade samma problem (minus den finska brytningen). När vi tittade på numret på hitta.se, kunde det tillhöra en dement person och efter tag upphörde samtalen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp