TBE är ni vaccinerade?

Inte vaccinerad men även Östergötland har börjat bli högriskområde (inte som Sörmland osv) men ökat och just i min trakt är det visst mer än på andra platser bara några mil bort...Har funderat på att ta tag i det. Brukar aldrig få fästing mer än vid blåbärs- eller svampplockning (har varierat) men fick nu för 3 v sen en liten jävel....
 
Ja, kändes bäst med tanke på hur mycket man är ute i högt gräs både på jobbet och hos hästarna. Fått 3 sprutor, bör vara dags för nr 4 nästa år.
Har dock bara haft 2 fästingar trots mycket tid utomhus .
Dessutom sover katten i sängen, gärna nära nära, han är ute på dagtid och har en eller annan fästing ibland
 
Jag har inte funderat så mycket på det innan men fick tummen ur förra säsongen när jag upptäckte fästingbussen och hur smidigt det var. Tog tredje sprutan nu i våras inför säsongen o det känns bra.

Fästingarna verkar inte gilla mg men det räcker ju med att en enda gör det. Vet att det varit fall av TBE bara på andra sidan skogen där jag har mina hästar.

Nu ska jag bara komma ihåg om tre år att det är dags igen..
 
Yes vaccinerad. Bor i högriskområde, Södermanland.
Men hade vaccinerat mig ändå, det räcker med att få en sjuk fästing så kan man åka på TBE utan att bo i högriskområde.
 
Oj, vad olika man kan tänka.. Jag har aldrig heller haft nån fästing (som jag kan minnas), barnen nån enstaka. Ändå helt självklart att vaccinera, ser inte nersidan med det? (Om man inte av läkare avråds från vaccinering osv) Der räcker ju med att man nån gång i framtiden får en fästing som är smittad för att ev bli superallvarligt sjuk.
Hörde om en häromdagen som var riktigt dålig. Har bara fått två fästingar i mitt liv. Men är mycket i skogen.
 
Gör det? =/ vad har du för medicin (tänker om mamma har samma, men inte alls säkert förstås)
Har Mabthera som sänker immunförsvaret. Detta gör också att man riskerar att få väldigt dåligt svar på vaccin.
Tidigare har jag fått denna behandling först var 4:e månad och sen var 6:e månad. Det har inte varit möjligt att få till vaccinationerna däremellan.
Nu får jag bara behandling en gång om året och ska ta upp frågan om vaccination med min läkare när vi träffas i höst.

Känner mig väldigt begränsad eftersom jag inte vill utsätta mig för risken att bli biten. Får hålla mig till att gå på vägar och bredare stigar. Förr rörde jag mig mycket mer i naturen och saknar det verkligen.
 
Jag är inte vaccinerad, tyvärr. Fattar inte riktigt varför, eftersom jag gillar att vara ute och tälta o så.
Får lite ångest varje gång jag behöver ta några steg i högt gräs...
Ska ta tag i vaccination!

Har aldrig haft en fästing på mig hittills dock... peppar peppar ta i trä!
Men Dalarna har väl börjat räknas som riskområdet nu tror jag ...? :(
 
Har Mabthera som sänker immunförsvaret. Detta gör också att man riskerar att få väldigt dåligt svar på vaccin.
Tidigare har jag fått denna behandling först var 4:e månad och sen var 6:e månad. Det har inte varit möjligt att få till vaccinationerna däremellan.
Nu får jag bara behandling en gång om året och ska ta upp frågan om vaccination med min läkare när vi träffas i höst.

Känner mig väldigt begränsad eftersom jag inte vill utsätta mig för risken att bli biten. Får hålla mig till att gå på vägar och bredare stigar. Förr rörde jag mig mycket mer i naturen och saknar det verkligen.
Aha den har ju mamma med. Då förstår jag. Så tråkigt!
 
Jag vet inte, kan man se det någonstans?
Vet inte vad jag blev vaccinerad mot som liten.
I BVC-journalen kan man se barnvaccinationerna, den ska finnas i något arkiv i regionen där du bodde som barn. Kanske på ett sjukhus. Du kan kontakta regionen och fråga.
Men tbe ingår inte i barnvaccinationerna så om du fått tbe-vaccination finns det dokumenterat där du fick vaccinet. Om det var en av regionens verksamheter så finns det i regionens arkiv.
 
I BVC-journalen kan man se barnvaccinationerna, den ska finnas i något arkiv i regionen där du bodde som barn. Kanske på ett sjukhus. Du kan kontakta regionen och fråga.
Men tbe ingår inte i barnvaccinationerna så om du fått tbe-vaccination finns det dokumenterat där du fick vaccinet. Om det var en av regionens verksamheter så finns det i regionens arkiv.
Får fråga mamma i så fall. Jag har ingen koll själv. 😅
 
Inte vaccinerad, tänker varje år att jag ska ta tag i det, men har ännu inte blivit av🙄
Har ändå en vän som blev svårt sjuk i TBE, var oklart om hon skulle överleva😪
Är fortfarande sjukskriven, fyra år senare.
Är väl inte försent, så ska försöka komma till skott
 
Nej, eller ja men det var mer än 10 år sedan. Jag ska ta tag i det i år dock då man aldrig kan vara säker och jag bor dessutom i ett högriskområde (Roslagskusten) samt har hund, dessvärre har jag inte haft råd tidigare men ekonomin är något bättre för tillfället så lika bra att passa på då.
 
Nej, inte tagit tag i saken även om jag är nästan orimligt rädd för fästingar. Är också lite rädd för vaccin. Dåligt argument. Mamma har erbjudit sig att betala så jag borde… Barnet är vaccinerad iaf :up:

Tänk vad skönt det var när man var barn och sånt här ”inte fanns”, aldrig att man pratade om fästingar på den tiden :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 201
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 455
Senast: hastflicka
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp