TBE är ni vaccinerade?

Jag är inte vaccinerad, tyvärr. Fattar inte riktigt varför, eftersom jag gillar att vara ute och tälta o så.
Får lite ångest varje gång jag behöver ta några steg i högt gräs...
Ska ta tag i vaccination!

Har aldrig haft en fästing på mig hittills dock... peppar peppar ta i trä!
Men Dalarna har väl börjat räknas som riskområdet nu tror jag ...? :(
Allt söder om Borlänge i alla fall, har jag för mig jag hört.
 
Våra vacciner i närtid(de senaste åren) finns på 1177. Men de före 1177 så har du förmodligen inte vaccinerats mot tbe. Inget som ingår i vanliga vaccin programmet...
Covidvaccinet syns inte på 1177, inte för mig iaf. Har inte tagit några andra som vuxen.
Är nog olika beroende på region. Privata vaccinatörer är nog inte alltid anslutna till e-tjänsterna på 1177 heller.
 
Senast ändrad:
Covidvaccinet syns inte på 1177, inte för mig iaf. Har inte tagit några andra som vuxen.
Är nog olika beroende på region. Privata vaccinatörer är nog inte alltid anslutna till e-tjänsterna på 1177 heller.
Både mitt corona alla tre sprutor. Olika vaccinatörer. Stelkramp och tbe syns under vaccinationer. Dotterns vaccinationer hon tagit under skolan syns för henne. Men tbe har vi tagit via regionsansluten vaccinatör.
 
Allt söder om Borlänge i alla fall, har jag för mig jag hört.

Vi har landställe vid höga kusten, kryllar av fästingar där. Då är det ju betydligt högre upp än söder om Borlänge! Jag skulle nog inte tänka att jag är säker någonstans i Sverige faktiskt.

Blä :(

Dags att ta tag i detta!! Hur gör man egentligen ...? Gör man det på sin VC? Kan man dubbelboka så man kan gå samtidigt flera stycken, nån som vet?
 
Blä :(

Dags att ta tag i detta!! Hur gör man egentligen ...? Gör man det på sin VC? Kan man dubbelboka så man kan gå samtidigt flera stycken, nån som vet?

Själv har jag börjat min vaccinering på vaccin direkt. Men kanske går att hitta information på 1177 om vilka möjligheter som finns i din region? Eller bara göra en internetsökning vaccinering och lägga till din stad
 
Det som fick mig till slut att ta tag i vaccinering var när jag läst en artikel med en läkare som uttalade sig. Tydligen har det funnits fästingar i Slottsskogen i Göteborg som varit bärare av TBE. En solig dag ligger jag gärna på en filt i gräset där med en bok och lite fika till exempel efter jobbet. Ska även finnas i Änggårdsbergen och Sisjön. Änggårdsbergen är jag också gärna i. Då kändes det ganska dumt att inte vara vaccinerad.
 
Jag har skaffat stuga i ett riskområde så har tagit första sprutan nu i sommar. Här finns en del fästingar och jag har hunden i sängen. Fästingar brukar inte sätta sig på mig, jag har haft 3 på 43 år men det räcker ju med en tänker jag. Supersmidigt med fästingbussen som stannar i närheten, så ska ta andra sprutan i mitten av augusti så har jag grundskyddet klart.
 
Tog mina dels på Apoteket (deras bokning kunde man välja antal personer direkt i bokningen). Sen på fästingbussen och där var det drop in. Tredje sprutan togs genom en VC som gör hembesök, de har 2 för 1 så det blev billigare eftersom vi var två som skulle ta.
 
Jag har äntligen tagit tag i att vaccinera mig mot tbe och har bokat tid på måndag. Har tänkt på det i flera år men inte blivit av.

Är ni vaccinerade? Hur resonerar ni kring det?
Ja vaccinerad, och barn vaccinerat (puh och en coronaspruta fixad med till barnet!). Kändes bara självklart så resonerade inte men tog sprutorna på massa olika ställen, vaccinationsbyrå i vår stad, annan stad och de sista på fästingbuss. Dock hade jag dåligt samvete över att jag inte gjort det ett tag innan vi masade oss iväg. Men nu är det fem år till nästa.
 
Senast ändrad:
Jag har nog bara haft små fästingar som jag tagit precis när de bitit. Men samtidigt är ju det fästingarna som jag hittat, de som jag inte har hittat har jag ju inte hittat och det är ju de fästingarna som skulle varit det stora problemet antar jag. Dvs de som slurpat i sig klart och sedan hoppat av innan man märkt det.
 
Jag har nog bara haft små fästingar som jag tagit precis när de bitit. Men samtidigt är ju det fästingarna som jag hittat, de som jag inte har hittat har jag ju inte hittat och det är ju de fästingarna som skulle varit det stora problemet antar jag. Dvs de som slurpat i sig klart och sedan hoppat av innan man märkt det.
Jag tror inte det spelar så stor roll hur länge fästingen har bitit, om det är en smittad fästing är det antagligen försent oavsett. Så var det när jag fick borrelia, den hade inte suttit länge.
 
Jag tror inte det spelar så stor roll hur länge fästingen har bitit, om det är en smittad fästing är det antagligen försent oavsett. Så var det när jag fick borrelia, den hade inte suttit länge.
TBE överförs väldigt fort då viruset sitter i spottkörtlarna. Därav är vaccination det bästa skyddet.
Borreliabakterien finns i fästingens tarm, och det tar ca 12-24 timmar för bakterierna att vandra från tarmen in till människan. Tar du alltså bort fästingen snabbt är risken inte stor att du får borrelia även om fästingen bär på borrelia.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 200
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 455
Senast: hastflicka
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp