TBE är ni vaccinerade?

I Stockholm går man till olika vaccincentraler eller vissa apotek. Exempelvis Svea Vaccin, Vaccindirekt eller Fästingbussen. Oftast är det drop-in.

Själv har jag börjat min vaccinering på vaccin direkt. Men kanske går att hitta information på 1177 om vilka möjligheter som finns i din region? Eller bara göra en internetsökning vaccinering och lägga till din stad

Vaccincentral.

Vaccindirekt brukar ha dropin, även fästingbussen. Vissa apotek kan man boka vaccination hos.
Passa på att fylla på stelkrampsvaccinet också om du inte redan har gjort det.

Tog mina dels på Apoteket (deras bokning kunde man välja antal personer direkt i bokningen). Sen på fästingbussen och där var det drop in. Tredje sprutan togs genom en VC som gör hembesök, de har 2 för 1 så det blev billigare eftersom vi var två som skulle ta.

När jag tog min andra spruta för någon månad sedan gjorde jag det på "Min doktor" som låg inne i ett apotek i ett köpcenter, drop-in, hur smidigt som helst.

Jag googlade fram mottagningen.

Här finns fästingbussen utanför massa affärer.
Super smidigt tycker jag.


Tack allihop :)

Jag skrev ett meddelande till min VC på 1177. De vaccinerade inte under sommaren, men hänvisade till apotekets drop-in på onsdagar. Får se om det blir denna ons eller nästa jag går dit.
Blir man märkbart trött efter att man tagit detta vaccinet?
 
TBE överförs väldigt fort då viruset sitter i spottkörtlarna. Därav är vaccination det bästa skyddet.
Borreliabakterien finns i fästingens tarm, och det tar ca 12-24 timmar för bakterierna att vandra från tarmen in till människan. Tar du alltså bort fästingen snabbt är risken inte stor att du får borrelia även om fästingen bär på borrelia.
@quarterranchen Aha, spännande, jag trodde det var samma för båda, lång tid.

Vaccinerad mot TBE i alla fall för de närmsta fem åren :D
 
Tack allihop :)

Jag skrev ett meddelande till min VC på 1177. De vaccinerade inte under sommaren, men hänvisade till apotekets drop-in på onsdagar. Får se om det blir denna ons eller nästa jag går dit.
Blir man märkbart trött efter att man tagit detta vaccinet?
Har inte märkt något efter någon gång jag tagit det, inte heller på barnet.
 
Fick en fästing i hårbotten i förrgår och är nu övertygad om att jag kommer dö och ångrar att jag inte vaccinerade mig för länge sen.. 🙄
Låter som mig förra sommaren. Har nog kvar ett helt album med foton av bettet. Tog ett foto varje dag i två månader helt säker att jag fått både borrelia och tbe
 
Tack allihop :)

Jag skrev ett meddelande till min VC på 1177. De vaccinerade inte under sommaren, men hänvisade till apotekets drop-in på onsdagar. Får se om det blir denna ons eller nästa jag går dit.
Blir man märkbart trött efter att man tagit detta vaccinet?

Jag har inte känt av några biverkningar alls efter jag vaccinerade mig med första dosen. Men kanske är väldigt individuellt.
 
Visst finns risken men måste absolut inte vara någon fara heller. Var observant på ditt mående första månaden.
Jag har mått skräp sen dess och har fortfarande väldigt ont vid knölen som blev efter bettet. Men kan hända att jag är en smula hypokondrisk. 😅 Tycker synd om hundarna som blir bitna hela tiden. 💔 (Dom har tabletter såklart)
Låter som mig förra sommaren. Har nog kvar ett helt album med foton av bettet. Tog ett foto varje dag i två månader helt säker att jag fått både borrelia och tbe
Förstår dig! Jag har dock svårt att fota bakhuvudet annars hade jag varit likadan. 🙈
 
Jag har mått skräp sen dess och har fortfarande väldigt ont vid knölen som blev efter bettet. Men kan hända att jag är en smula hypokondrisk. 😅 Tycker synd om hundarna som blir bitna hela tiden. 💔 (Dom har tabletter såklart)

Förstår dig! Jag har dock svårt att fota bakhuvudet annars hade jag varit likadan. 🙈
Ptja ja det är lätt att vara lite hypokondrisk (en till här...).
 
Också vaccinerad mot TBE. Tog den førsta redan før fem år sen eller mer och sen har jag tagit påbyggnad. Jag har katter och hon som ligger mest hos mig i sängen använder jag Frontline på men inte de andra två. TBE är en så hemsk sjukdom att det borde vara gratis att vaccinera sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 181
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 448
Senast: hastflicka
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp