Tecken vid självmord

Det är väl dock det många är, många är väldigt klara i huvet på det sättet när det gäller att planera för anhöriga och andra. Så det är inte alls konstigt tycker jag att en självmordsnära person tänker på sånt.
När jag för en massa år sedan tänkte ta livet av mig så hade jag inga problem att helt kallt tänka på att använda penna och papper för att förmedla lite info till familjen. Det fanns där i samma grupp av tankar som hur gör jag, var gör jag det, när gör jag det, vem kommer hitta mig, hur blir det sedan osv. Det kändes nästan som om det var det enda jag kunde tänka logiskt om. Tankarna var kalla, logiska, mörka, och släpptes dem bara upp lite till ytan virvlade de runt i hysteri bland all sorg som fanns och där fanns inget som var logiskt. Men jag har bara mina egna känslor den gången som erfarenhet av hur logiskt man planerar.
 
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.
Att en enskild person tänker så är fullt möjligt men det är inget generellt. Vissa är logiska och planerande andra impulsiva. Men att det skulle finnas allmänna koder vid självmord är en myt. Det går inte utgå ifrån att en person utan handskar skulle vara fri från blodsmitta och det tillhör nog inte vanligheterna att självmordsbenägna sitter och studerar etikett kring självmord. En del försöker förmedla något eller göra något symboliskt men sättet är högst individuellt och inte alltid logiskt för omgivningen. Jag ville att det skulle se fint och fridfullt ut. Inget blod, inget otäckt. Endel av föremålen jag hade med mig var utvalda och symboliska, för mig, helt ologiska för andra. De skulle aldrig förstått men det var inte meningen heller. De var symboliska för mig. Det var viktigt att det inte skulle se otäckt ut för det skulle inte ge några men eller otäcka minnen för familjen. Det skulle vara lugnt och behagligt.
 
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.

Jag håller med kloka reflektioner i tråden och blir mest beklämd att såna här ”sanningar” öht finns och sprids.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 060
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp