Tecken vid självmord

kolblakkur

Trådstartare
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.
 
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.
Myt skulle jag tro, aldrig hört om.
 
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.
Nä det måste vara en myt.
 
Fick idag höra att om en person tagit livet av sig, med för lite kläder på/lättklädd och med handskar på sig, att det är för att signalera att denne bär på en blodsmitta (till vårdpersonal/polis antar jag).

Någon som vet om det stämmer? Är det en myt som cirkulerar? Jag har jobbat länge inom vården och har aldrig hört detta.

Personen som tog livet av sig var läkare och påstås ha hittats så.
Kvällens gäst i mitt hushåll är öppet hivpositiv och yrkesaktiv inom området sedan ca 25 år. Han har aldrig hört talas om det. Alltså inte ens en myt, tolkar jag det som. Mer ett slumpmässigt påhitt.
 
Men hur logiska är folk som tar livet av sig? Har heller aldrig hört det men att utgå att folk som mår så dåligt alltid tänker så planerande ska man nog inte göra.
Det är väl dock det många är, många är väldigt klara i huvet på det sättet när det gäller att planera för anhöriga och andra. Så det är inte alls konstigt tycker jag att en självmordsnära person tänker på sånt.
 
Det är väl dock det många är, många är väldigt klara i huvet på det sättet när det gäller att planera för anhöriga och andra. Så det är inte alls konstigt tycker jag att en självmordsnära person tänker på sånt.
Inte alls de erfarenheter jag har dock. Visst är det ofta väl igenomtänkt men inte logiskt eller någonting som egentligen på något sätt underlättar för anhöriga.
 
Senast ändrad:
Jag kan för mitt liv inte se en enda risk för att någon yrkesgrupp som hanterar avlidna personer skulle inte veta hur skydda sig från både det ena och det andra ochdet fjortonde vad det beträffar kontakt/stänk/smittorisk så jag kan inte på något sätt förstå vem dessa handskar på skulle varna som skulle fatta handsksymboliken som jag inte ens tror existerar? Fullständigt ologisk för mig.
 
Inte alls de erfarenheter jag har dock.
Men så är det ofta, när väl beslutet om att ta livet av sig är bestämt så blir många väldigt klara och pigga och glada. Det är ett stort varningstecken när en deppig person plötsligt förändrar sig och "mår bra" igen. Sen sker det såklart för många impulsivt och hastigt också.

Men självmordsbenägna är inte alltid oklara och deppiga och ångestfyllda.

Så ur den bemärkelsen så är sådant planerande för dom som kommer efter förståeligt.
 
Men så är det ofta, när väl beslutet om att ta livet av sig är bestämt så blir många väldigt klara och pigga och glada. Det är ett stort varningstecken när en deppig person plötsligt förändrar sig och "mår bra" igen. Sen sker det såklart för många impulsivt och hastigt också.

Men självmordsbenägna är inte alltid oklara och deppiga.

Så ur den bemärkelsen så är sådant planerande för dom som kommer efter förståeligt.
Nu var det inte humöret på personen jag pratade om utan att det väl igenomtänkta och planerade från den självmordbenägnes sida inte alls är logiskt eller uppenbart utifrån sett.
 
Jag kan för mitt liv inte se en enda risk för att någon yrkesgrupp som hanterar avlidna personer skulle inte veta hur skydda sig från både det ena och det andra ochdet fjortonde vad det beträffar kontakt/stänk/smittorisk så jag kan inte på något sätt förstå vem dessa handskar på skulle varna som skulle fatta handsksymboliken som jag inte ens tror existerar? Fullständigt ologisk för mig.
Exakt. Jaså han talar inte om att han har blodsmitta, då behöver vi varken handskar eller något annat.
 
Men hur logiska är folk som tar livet av sig? Har heller aldrig hört det men att utgå att folk som mår så dåligt alltid tänker så planerande ska man nog inte göra.
Lättbegriplig info om blodsmitta kan väl vara vettigt att bära på sig även om en inte är suicidal. Man kan ju bli påkörd av en bil tex.

Men nog tror jag att sjukvårdspersonalen skyddar sig oavsett. Blodsmitta är ju bland det lättaste att skydda sig mot.
 
Lättbegriplig info om blodsmitta kan väl vara vettigt att bära på sig även om en inte är suicidal. Man kan ju bli påkörd av en bil tex.

Men nog tror jag att sjukvårdspersonalen skyddar sig oavsett. Blodsmitta är ju bland det lättaste att skydda sig mot.
Jo så är det ju. Vid allt arbete med blod (eller okända substanser generellt) så förutsätter man att det är farligt tills motsatsen är bevisad. Luftburna smittor kan innebära en risk men kontaktsmitta gör det inte så länge man inte är klantig och skadar sig då. Det är väl just det eventuella varningar är till för, att man ska vara extra försiktig med sådant som man tex kan sticka eller skära sig på.
 
Men hur logiska är folk som tar livet av sig? Har heller aldrig hört det men att utgå att folk som mår så dåligt alltid tänker så planerande ska man nog inte göra.
Fast det känns ju lite som att om man har kommit så långt att man vill ta livet av sig och vill förmedla att man har blodsmitta så är man ju ändå på något vis rätt logisk i sina tankespår, jag menar, man vill förmedla så ingen blir sjuk av ens blod osv. Kan man tänka så långt i sina självmordsplaner, så logiskt liksom, så är det kanske inte helt främmande att tänka att penna och papper är nog ett bättre sätt att förmedla folk än handskar.. Om man nu förstås inte vill verka lite mystisk och vill göra sin död lite spännande istället på något vis och då handlar det ju inte om att förmedla något i sig. Inte heller skulle jag kalla det att vara ologisk egentligen. man kanske tycker om spänningen det ger att planera eller något?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 060
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp