M

marijaa

Hur mycket förändrar sig en hästs tecken genom åren? skäcktecken eller vanliga huvud och bentecken som bläs, stjärn, strumpor etc.
Växer eller krymper de? hur mycket har med vinter/sommarbeklädnaden att göra? Någon som vet eller har exempel?

Har en liten skäckhingst som jag tycker förändrats mycket på bara några månader. Klistrar in tre bilder som är tagna i åldersföljd 1 månad, 8 månader och 11 månader.
th_SG3.jpg

SilfurgeisliV1copyrkopia.jpg

SGmrksvvit.jpg


Det är nästan som det gått från strimbläs till bruten bläs eller stjärn och snopp...
 
Sv: Tecken

vilken skillnad men jag antar att det är olika från individ till individ!!
 
Sv: Tecken

vi hade ett stoföl på mitt stall som föddes med en jättebläs som det såg ut exakt som om någon hade tagit en tugga på uppe vid ögat. Nu är hon några år äldre och bläsen är smalare och tuggan syns inte längre...
 
Sv: Tecken

Johan tecken på huvudet som föl
2.jpg


våren -04
Ponken03.JPG


och så här ser han ut nu
sotjohan.JPG


ser ut som om hans tecken uppe i virveln i pannan ljusas för varje år :p
 
Sv: Tecken

Oj, vad lik den är min häst i ansiktet! Jag har ingen bra bild som riktigt visar det. Men kika här:
315785319vuGoAw_ph.jpg
 
Sv: Tecken

Vilken skillnad!!!
Min kompis hade först en jätte stort hjärta (stjärn) (de ser ut som ett hjärta på hennes häst) i pannan på sin häst... med åren har de blivit lite mindre... men de e nog för att huvudet har växt...
Fast...de e inte lika stor skillnad som på era pållar...
 
Sv: Tecken

Tjaa, som föl föds de ju med nästan lika stora tecken som de får som vuxna sen, och allt eftersom huvudet växer så blir ju tecknen smalare och mindre. Föl som får stjärn senare i livet har ju som små en vit fläck som går nästan från öga till öga, tex.
 
Sv: Tecken

jag kan inte se din bild, kan du lägga in den på nytt eller ge mig en länk.
mvh/Marijaa
 
Sv: Tecken

Tycker det verkar lite ologiskt?? :crazy:
Nej, men våra födelsedagsmärken krymper ju inte med tiden.

Hur förklarar man att bläsen "gått av på mitten" då?
Hur är det med de skäcktecken då?
Jag tycker att det bruna växt på min.
 
Sv: Tecken

På mitt stall har vi ett tigrerat sto, när hon föddes var hon skäck, men nu är hon prickig ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tecken

Har oxå funderat en del på detta. När min föddes tänkte jag: wow, äntligen lite vitt (travare). Men ack, vad jag bedrog mig. En liten vit fläck i pannan med tillhörande (minimal) strimbläs. Gah, ska betäcka med tinker nästa gång, frågan är om man kan starta den då?
 
Sv: Tecken

mizz skrev:
Har oxå funderat en del på detta. När min föddes tänkte jag: wow, äntligen lite vitt (travare). Men ack, vad jag bedrog mig. En liten vit fläck i pannan med tillhörande (minimal) strimbläs. Gah, ska betäcka med tinker nästa gång, frågan är om man kan starta den då?

Klart man inte kan
 
Sv: Tecken

Min häst föddes med stor bläs och den är fortfarande lika stor, han är nu 11 månader!
 
Sv: Tecken

Nähä, nu lärde jag mig ngt nytt.


Denna gg skriver jag ut *obs ironi*
 
Sv: Tecken

Det är vanligt att tecknen ändrar sig lite från det att de föds till de vuxit till sig lite. Men SEN förändras det inte mer för att de blir äldre.
 
Sv: Tecken

Min häst hade vita hår i pannan och han fällde alltid dessa vita strån först och fick sedan fler och fler så att han nästan hade ett stjärnämne just före fällning och det knappt gick att hitta ett enda vitt strå när han fällde som mest. Ingen skillnad på sommar och vinterbeklädnad alltså, men vår och höst!


Han var dessutom vackert apelkastad de första somrarna men det försvann helt med åren. Att skimlar har apelkastning som bleks bort är ju ganska vanligt, men brukar det vara så med mörkbruna också???
 
Sv: Tecken

lite förvånad att denna tråd flyttades till hästvård!? men ok.

Fler som har bildexempel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp