Teckning av försäkring på fölet

Fredag

Trådstartare
Sitter och jämför de olika bolagens villkor och priser, och som vanligt är det en djungel.
Känner att jag har kommit fram till att Sveland har lägre premie för samma eller bättre villkor än Folksam och Agria. Dessutom får man bonus med skadefria år, gillas.
Inte kollat If alls men skickat en fråga till Dina där jag väntar på svar.

Hur har ni resonerat när ni jämfört och vad har ni kommit fram till?
Är så rädd att jag missar något, för när man pratar med bolagen är allt perfekt förstås...
 
Jag brukar fundera på vad som är viktigt för mig i en försäkring, tex låg självrisk eller utökad veterinärvård, eller vad det nu kan vara. Sedan väljer jag det bolag som uppfyller det till lägsta priset.
 
Vill ha det enkelt så har alla djur i samma bolag. Det jag vill ha är där det finns många olika typer och nivåer av försäkringar.
Sedan skadar det inte att dom jag har ger en slant till forskning.
 
Hittills har Agria högst premie och självrisk och ser inte att deras villkor i övrigt ger bättre skydd, men det borde finnas mer i deras försäkring som är så pass mkt dyrare som jag missar känns det som.
Folksam hamnar i mitten och Sveland och Dina (som jag nu fått svar av) rätt jämlikt men till Svelands fördel då de ger bonus för skadefria år.
Kvarstår att undersöka vart premien ligger när pållen är t ex 4 år och livvärdet dubbelt (inget övervärde, bara en baspeng).
 
Till fölen har jag alltid Agria. Tecknar redan som foster, sen tecknar jag om med Agria guld och extra som ingår när de är födda. Agria är de enda som täcker exempelvis klapphingstoperation om de är försäkrade sen föl. Med tanke på att mina föl faktiskt är väldigt välförsäkrade så avråder jag köparna från att bryta försäkringen genom att byta bolag osv, sen gör de givetvis som de vill men jag tar ändå upp det med dem.

Hästar som jag köper/tar över som äldre har jag däremot ingen direkt åsikt om vilket bolag som är bäst, men på mina föl vill jag ha Agria
 
Till fölen har jag alltid Agria. Tecknar redan som foster, sen tecknar jag om med Agria guld och extra som ingår när de är födda. Agria är de enda som täcker exempelvis klapphingstoperation om de är försäkrade sen föl. Med tanke på att mina föl faktiskt är väldigt välförsäkrade så avråder jag köparna från att bryta försäkringen genom att byta bolag osv, sen gör de givetvis som de vill men jag tar ändå upp det med dem.

Hästar som jag köper/tar över som äldre har jag däremot ingen direkt åsikt om vilket bolag som är bäst, men på mina föl vill jag ha Agria
Ja, klapphingst är nog det enda jag hittat som sticker ut på Agria, annars verkar det väldigt lika villkor.
Annars verkar de flesta bolagen ha med dolda fel när man försäkrar som föl, oavsett om man haft foster och föl hos dem.
 
Ja, klapphingst är nog det enda jag hittat som sticker ut på Agria, annars verkar det väldigt lika villkor.
Annars verkar de flesta bolagen ha med dolda fel när man försäkrar som föl, oavsett om man haft foster och föl hos dem.
Tror inte ens alla bolag tar från foster, och jag tar alla mina på foster utom i år p.g.a levande föl-avgift. Det är givetvis upp till var och en vilken försäkring man tar men jag var glad för Agria när det var tal om klapphingstoperation på min som var såld. Hade inte de ersatt hade operationen ätit upp en stor del av försäljningspriset.
 
Beslut taget!
Sveland vann kampen.
Att försäkra in föl skiljer inte jättemycket mellan bolagen (runt tusenlappen, vilket i och för sig är pengar också), men ju äldre de blir desto mer skiljer det.
Jämförde samma försäkring med så lika villkor som möjligt (skiljer verkligen minimalt) och där blev det 4 500 kr skillnad för en 4-åring med de liv och vet som jag jämförde, det är ju massor! :O
Jag har ändå foster och föl i Agria nu, men då fölet är friskt när jag nu byter, får jag samma fina villkor i Sveland (t ex dolda fel vid en försäljning eller uppkomst av OCD). Folksam hamnar strax under Agria i pris, men har ngt sämre villkor vad jag kan se.
Dina har bra pris, strax över Sveland. Har inte detaljstuderat villkoren, men ser bra ut.
Ska tillägga att klapphingstoperation har jag inte tagit hänsyn till då det gäller ett sto!

En amatörs analys, men jag har lagt ner rätt mycket tid på det ändå.
 
Beslut taget!
Sveland vann kampen.
Att försäkra in föl skiljer inte jättemycket mellan bolagen (runt tusenlappen, vilket i och för sig är pengar också), men ju äldre de blir desto mer skiljer det.
Jämförde samma försäkring med så lika villkor som möjligt (skiljer verkligen minimalt) och där blev det 4 500 kr skillnad för en 4-åring med de liv och vet som jag jämförde, det är ju massor! :O
Jag har ändå foster och föl i Agria nu, men då fölet är friskt när jag nu byter, får jag samma fina villkor i Sveland (t ex dolda fel vid en försäljning eller uppkomst av OCD). Folksam hamnar strax under Agria i pris, men har ngt sämre villkor vad jag kan se.
Dina har bra pris, strax över Sveland. Har inte detaljstuderat villkoren, men ser bra ut.
Ska tillägga att klapphingstoperation har jag inte tagit hänsyn till då det gäller ett sto!

En amatörs analys, men jag har lagt ner rätt mycket tid på det ändå.
Lägg bara märke till att försäkringsbolagen "dolda fel" innehåll skiljer mellan bolagen och är definitivt inte samma som den juridiska beskrivningen vid en försäljning.

Har själv i år råkat ut för ett föl försäkrat sedan innan födseln, sålt som ettåring med bibehållen försäkring. Som blir utdömt några månader senare för vad som juridiskt är ett solklart dolt fel där försäkringen inte ger ett dugg i ersättning.
Ska tillägg at det är ett riktigt moment 22, för veterinärerna dömer inte ut häst ännu utan ger den ca ett år innan den måste tas bort.
 
Sitter och jämför de olika bolagens villkor och priser, och som vanligt är det en djungel.
Känner att jag har kommit fram till att Sveland har lägre premie för samma eller bättre villkor än Folksam och Agria. Dessutom får man bonus med skadefria år, gillas.
Inte kollat If alls men skickat en fråga till Dina där jag väntar på svar.

Hur har ni resonerat när ni jämfört och vad har ni kommit fram till?
Är så rädd att jag missar något, för när man pratar med bolagen är allt perfekt förstås...
Lite OT :angel: Jag blev nyfiken på ditt föl, vad är det för något? :love:
 
Lägg bara märke till att försäkringsbolagen "dolda fel" innehåll skiljer mellan bolagen och är definitivt inte samma som den juridiska beskrivningen vid en försäljning.

Har själv i år råkat ut för ett föl försäkrat sedan innan födseln, sålt som ettåring med bibehållen försäkring. Som blir utdömt några månader senare för vad som juridiskt är ett solklart dolt fel där försäkringen inte ger ett dugg i ersättning.
Ska tillägg at det är ett riktigt moment 22, för veterinärerna dömer inte ut häst ännu utan ger den ca ett år innan den måste tas bort.
Mm... Försäkringsbolag ska tas med en STOR nypa salt...
Hoppas det blir bra i slutänden för er.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 453
Ekonomi & Juridik Vilket försäkringsbolag väljer man? Den nya hästen, 5 år gammal, är oförsäkrad och jag vill alltså teckna en helt ny försäkring. Det är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 031
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp