Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

F

Fucktard

http://www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg

Jag har länge funderat över dessa hästar med det väldigt konstiga gångarterna. Eller deras stil på gångarterna då de är skritt, trav och Galopp

Tyckte från första början väldigt synd om hästarna då jag tyckt att deras stil måste slita fruktansvärt mkt på hästarna.

Snubblade över det här klippet, men jag kass på engelska som jag är. Förstod inte mkt. Så om någon kunde förklara lite av vad dom säger om hästarna osv.

Och vad tycker ni om dom här hästarna? Egna erfarenheter eller någon som vet nått överhuvve taget om hästarna få jag inte har träffat någon som har någon aning om vad jag pratar om.

Nu verkar inlägged väldigt luddigt men hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

När jag tittar på detta klipp så det första jag tänker på är att dessa hästar inte kan må bra. Med dom gångarterna så kan de inte hålla.

Sen så nätta ändå i kroppen, sen bära dessa män och med de lyften. Nää, fy tusan!!

Jag kollade inte på hela klippet, men de lindar frambenen med kemikalier och lindar över med plast, antagligen för att kemikalierna ska börja reagera. Och det gör ont och irriterar hästarna sen sätter de vikter på framhovarna för att få fram dessa lyftet. :o

Om jag förstod de hela rätt så är det så. Stackars hästar!! Isch, isch!! :eek:
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

ajajaj - ser det ut som...

Jag har inte någon kunskap om tennesee walking, men den filmen gjorde ju att jag fick lite avsmak. Jag hoppas inte det hör till vanligheterna.

Jag undrar hur hästarna ser ut "normalt"? Utan alla grejer som gör att de går knasigt.
Jag får lite påminnelse om hur cheferhundar kan se ut på stora utställninger i ex england. De ser helt sönderavlade ut... kan knappt gå. Lite samma känsla här, tycker jag... :(
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

nästan: de satte kedjor kring kotorna, så att det gjorde ont i den irriterade huden för varje steg, vilket fårdem att lyfta hovarna högre för att undvika det onda.
Men, det finns ju faktiskt människor med hjärna som har såna här häster också: http://www.youtube.com/watch?v=jSY-y1EKnSA&feature=fvw

nä, nu fick jag lust att åka till USA, gå på en sån där show, hoppa ner på banan och ta tag i första bästa häst, och sen ropa åt ryttaren att hoppa av, för han han/hon f*n inte kan ha djur över huvud taget:devil: fast på engelska då.

sen, när jag ändå håller på, ska jag köra en runda och "råka" snubbla in på några gårdar där man håller på med sånt här, rollkür och renodlat djurplågeri (dvs, sånt som man faktsikt kan bli dömd för...)

suck, man kan ju önska att man klarade det iaf.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Jag fattar inte varför man utsätter sina hästar för det här bara för att vinna tävlingar! Det är så äckligt sjukt. Vilken frisk männsika smörjer in benen med kemikaler så det gör ont och sen sätter på metall dojor som måste väga hur mycket som helst?

Jag har sett Tennessee Walking Horses utan dessa metoder och dom har ju den gången naturligt, med lite högre knälyft och längre steg. Men det på filmen är ju bara brutalt!
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

dom är inte rädda om sina huvven ,lr barn heller för den delen, dom där amerikanerna:angel:
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

nu fick jag inte upp videoklippet.
den värsta jag sett hette a clean sweep, rent groteskt djurplågeri.
Man kan även komplettera tyngderna fram med blytyngder i svansen så att bakkärran klappar ihop.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Om man bortser från det uppenbara, den mkt märkliga gångarten som ser allt annat än hälsosam ut, så reagerar jag även över stilen på ryttarna. Dessa sitter verkligen illa med krökt rygg & sänkt blick. Är det en del av showen eller gör gångarten att ryttaren hamnar i detta läge? Även klädstilen är annorlunda, nästan lite Amish över det hela.

Vad grundar sig denna TWH i? Finns det ngn historisk bakgrund till att hästarna skall gå på detta vis eller är det helt enkelt bara ett bizzart påhitt i syfte att underhålla?
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Usch.. jag mår illa när jag ser sånt.
Det är hemskt vad människor gör för egen vinning.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Det känns oerhört brutalt mot hästarna. På filmen sa de ju även att "soaring" som jag tror att det stavas är olagligt. Det vill säga att linda benen med kemikalier och sedan plasta in dem så att de kan komma in i huden. Sedan hade de kedjor på fötterna så att hästarna skulle få ont när de gick och att de därför lyfte benen högre. Och så det där med tyngder i skorna. Jag vet inte hur den här sporten kan finnas överhuvudtaget.
På filmen sa de även att på grund av att det är olagligt så har de tagit hjälp av veterinärer (eller liknande) på tävlingarna för att kontrollera att de inte har frätsår på benen och så att de inte har ont. Men det hade tydligen ägarna kommit på ett sätt att komma undan, det vill säga att de gjorde så att hästen fick ont, ännu mer ont, på det här andra stället, och då markerade hästen naturligtvis inte på att de hade ont i benen.

Oj oj oj, det blev ett långt inlägg. Men fy säger jag. Den sporten borde tas bort helt med tanke på att hästarna går på ett långt ifrån naturligt sätt.

Men å andra sidan, det finns travkuskar, hopp och dressyrryttare säkerligen även i Sverige, som gör olagligheter med sina hästar också...
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Stackars hästar med allt det kring framhovarna. Gångarterna var fruktansvärda att se. :eek:
Däremot det klippet UTAN massa skrot var den jättesöt. Gångarten påminner om islandshästens tölt, är det det?
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Det första klippet är rent av vidrigt! :crazy:
Jag hoppas att det är en ytterst liten klick som håller på med detta och att resten TWH får röra sig mer som de senare klippen.. Det första ser ju inte hälsosamt eller vettigt ut någonstans... :confused:
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

De sa att de går precis som en vanlig häst utan att de då använt kemikalier, vikter och kedjor. var en svart häst där i mitten någonstans som gick normalt.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Det första klippet är vidrigt.

Men man måste ju, som flera påpekat, skilja på att detta ju är ett hemskt sätt att behandla hästarna och deras hovar för att få fram något extremt och inte den naturliga rasen i sig (senare klipp).

Hästarna i sig är ju ganska snygga när de är naturliga, tycker jag iaf, men de extrema gångarterna är inte vackra!
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

Heter inte soaring att blistra på svenska? Vet inte exakt vad blistra är, typ framkalla inflammation?

Jag tycker hästar med annorlunda gångarter är läckra, har bara ridit islänning dock. Hästar har liksom de gångarter de har men vi europeer verkar ha hållit sig till skritt trav galopp de senaste 400 åren.

Däremot tycker jag den där förvridna vidriga varianten med "uppvisningar" och prylar på hovarna är riktigt riktigt hemska! Underligt att det är tillåtet. Undrade också över sitsen, eftersom alla sitter likadant måste det väl vara för att det inte går att sitta på annat sätt?

Däremot tror jag inte ryttarna nödvändigtvis är för stora för hästarna.

Har för mig att dessa gångarter egentligen användes för att ta sig långa sträckor på ett bekvämt sätt, vissa bekväma för hästen och andra för människan, många för båda? Men jag vet inte vilka som är vilka. Finns väldigt många olika har jag för mig alltifrån de som påminner om tölt till ngt slags halvskritt Indian shuffle.
 
Sv: Teenessee Walking Horse - Eran åsikt?

**knapplån**

Tänkte bara säga att det är väl ändå inte vikter på framhovarna? Det är väl en form av platåer man sätter under hovarna med en viss lutning för att på ngt sätt framkalla mer extrema gångarter. Eller klart att de säkert väger en massa, men det är ju inte enbart tyngden som gör att de går så kostigt. Jag menar, det är ju som en stor fet klack/platå-sko. Eller är det bara jag som lagt märke till det?

Nu är väl inte detta det mest extrema exemplet jag sett direkt, men nu hittar jag inget tydligare.

TWH_OnPads.jpg


Det är ju inte så att hovens "botten" går paralellt med marken, bara högre upp, utan den är ju över vinklad med hjälp av en typ av... kilklack?

Sen TROR jag att jag sett något annat klipp någon gång tidigare, där man öven skar hästarna lite lätt ovanför kotleden på frambenen, för att det, tillsammans med vinklingen på "platåskorna", skulle framkalla extremare gångarter (mao. smärta). Men det var ganska länge sen jag såg klippet så det kan vara möjligt att jag missminner mig. Vi får väl hoppas på att jag gör det, även om jag inte tror att jag gör det.
 

Liknande trådar

G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 775
Senast: GreenSourz
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
20 935
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp