Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Umbria

Trådstartare
Vi står i begrepp att byta ut den gamla teflonkastrullen (eller vad det nu är, sån där svart non stick-beläggning) där beläggningen har släppt i botten. Behöver en som är minst 3 liter. Men vad ska man köpa istället? Är det verkligen så giftigt som det sägs med teflon, tefal eller vad det nu kallas? Gjutjärn verkar vara meckigt med att det ska brännas in (hur man nu gör det?) och så ska man inte använda diskmedel med den påföljden att lukt och smak sitter kvar. Det finns keramiska grytor men de har också någon slags non stick-beläggning vad jag förstår. Jag har googlat grytor och kastruller men blir bara mer förvirrad än jag var innan. Vad är bäst? Vad använder ni? Ska man lägga så stor vikt vid teflonfaran eller är det överdrivet?
 
Vi har inget i teflon numera. Använder gjutjärn och kolstål och det är noll krångel. Har också emaljerade gjutjärnsgrytor då all mat inte passar att göra i gjutjärn. Varken lukt eller smak sitter kvar, du diskar det ju i hett vatten när du är färdig.

För vår del ville vi börja använda produkter som är mer hållbara, och som kan hålla i många, många år framöver. Vi använder fortfarande kastruller och stekpannor i gjutjärn som var min sambos farmors. Stort plus att vi nu kan göra oss av med alla köksredskap i plast som bara blir vidriga och förstörs av värmen.
 
Kolstål hade jag inte hört talas om förut. @FrauleinLeo De emaljerade i gjutjärn, bränns det inte fast i dem? Jag har en gammal sådan där allt bara fastnar men de kanske är bättre nu?
 
Kolstål hade jag inte hört talas om förut. @FrauleinLeo De emaljerade i gjutjärn, bränns det inte fast i dem? Jag har en gammal sådan där allt bara fastnar men de kanske är bättre nu?

Vi hade någon billig variant av emaljerad gjutjärnsgryta och där brändes det fast, för botten blev förstörd ganska fort. Fick använda rejält med smör eller olja om jag inte ville stå och skrapa botten, det var ett specifikt ställe där emaljen hade börjat släppa. Ingen annanstans fastnade det, bara just där.
 
Vi använder främst gjutjärn. Har en teflon för vissa grejer. Men när den är slut ska vi välja något giftfritt.
Upplever gjutjärn som lättstädad! Räcker ofta att torka ur med en pappersbit.

Bränna in gör man genom att den får stå på spisen en viss tid inoljad. Busenkelt!
 
Vi står i begrepp att byta ut den gamla teflonkastrullen (eller vad det nu är, sån där svart non stick-beläggning) där beläggningen har släppt i botten. Behöver en som är minst 3 liter. Men vad ska man köpa istället? Är det verkligen så giftigt som det sägs med teflon, tefal eller vad det nu kallas? Gjutjärn verkar vara meckigt med att det ska brännas in (hur man nu gör det?) och så ska man inte använda diskmedel med den påföljden att lukt och smak sitter kvar. Det finns keramiska grytor men de har också någon slags non stick-beläggning vad jag förstår. Jag har googlat grytor och kastruller men blir bara mer förvirrad än jag var innan. Vad är bäst? Vad använder ni? Ska man lägga så stor vikt vid teflonfaran eller är det överdrivet?
Jag använder gjutjärn. Bränna in, dvs steka lite olja i den?

Använder diskmedel men mycket lite och hastigt, om man tex stekt indisk gryta med curry... (och ja det går visst bra om det är mycket fett, ytan får vara kvar självklart). Om man stekt fisk i stekpanna kan man köra med salt och papper också.

Men le Creuset har såklart stora grytor med emalj istället och den går också mycket bra. Slänger den rent av i diskmaskinen, men det är tveksamt om man ska (pga färgen på utsidan).

Har en av varje på ca 5 liter styck.

Tycker inte det är så stor skillnad mot teflon som jag slutade med för länge sedan, känns bara onödigt och att det flagar.

Men är det en vanlig gryta att koka spagetti i så är det väl bara att köpa en vanlig rostfri gryta att koka spagetti i.

Som stekpanna har vi kolstål le Buyer, lite meckigare iom att de inte får lufttorka utan rostar då.
 
Hänger på den här tråden då vi precis har fått slänga våra älskade gamla aluminiumkastruller. Båda äldre än mig men så användbara till allt som riskerar att brännas fast. Nu är det hål i dem båda två :(

Vad använder ni andra för kastruller till sådant som lätt bränner fast? De ska gå att använda till både induktionshäll och vanlig spis helst då köksrenovering är i antågande och jag vill inte behöva köpa nya som inte går att använda sedan.
 
Kastruller har jag vanliga rostfria. Håller evigheter och lätta att diska.
Det har vi också till att koka i. Men jag menade grytor/kastruller som man kan bryna något i och sedan koka ihop det, som typ färssås. I aluminumkastruller bränner det ju fast då.
 
Jag använder gjutjärn. Bränna in, dvs steka lite olja i den?

Använder diskmedel men mycket lite och hastigt, om man tex stekt indisk gryta med curry... (och ja det går visst bra om det är mycket fett, ytan får vara kvar självklart). Om man stekt fisk i stekpanna kan man köra med salt och papper också.

Men le Creuset har såklart stora grytor med emalj istället och den går också mycket bra. Slänger den rent av i diskmaskinen, men det är tveksamt om man ska (pga färgen på utsidan).

Har en av varje på ca 5 liter styck.

Tycker inte det är så stor skillnad mot teflon som jag slutade med för länge sedan, känns bara onödigt och att det flagar.

Men är det en vanlig gryta att koka spagetti i så är det väl bara att köpa en vanlig rostfri gryta att koka spagetti i.

Som stekpanna har vi kolstål le Buyer, lite meckigare iom att de inte får lufttorka utan rostar då.
Jag kollar just nu på en le Creuset på nätet, menar du de där som är vita inuti? Det är alltså det som är emaljeringen? Jag är inte så bra på det här :o Men jisses vad dyra de är :crazy:
 
Senast ändrad:
Alltså nu läste jag på den här bloggen http://www.javligtgott.se/gjutjarnsskola-samt-en-liten-titt-pa-mina-pannor-och-grytor/ att man inte ska koka i gjutjärnsgrytor och att emaljerade inte går att bryna i, så nu är jag på ruta 1 igen. :meh: Jag är ute efter nåt som man kan både bryna och koka i, som när man gör grytor och färssås t ex. Och den ska ha lock.

Jo, man ska koka saker i gjutjärnsgrytor, men inte vad som helst. Syrligt såsom tomat och vin passar bättre i emaljerade grytor eftersom det annars ruckar på gjutjärnet. Det är därför man har både och. :D Bryner gör jag helst i stekpanna men har aldrig upplevt bekymmer med att bryna i någon av dom.

Alltså, man behöver inte göra det så svårt. Vad gjorde folk innan rostfritt och teflon uppstod liksom? Det står ju även i bloggen du själv länkat till att emaljerad gjutjärn är fantastisk till långkok.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 729
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp