Tejpa öron (utbruten från Valp 2021 - del 2)

Det kan ju vara så att man tejpar för att man tkr korrekta öron är finare. Det är ingen big deal liksom, det är ett par öron liksom. Hunden påverkas inte så låt folk hållas.

Att påstå att ens hund har bättre index än snittet i rasen trots att rasen inte har index är ju värre i min värld 🤷‍♀️
Hunden påverkas ju visst, det är den som behöver tejpas. Jag har varit tvungen att tejpa öron för att hålla dem öppna för att en skada ska luftas och läka, och klart som tusan hunden var besvärad av det.

Angående index; jag förklarar mer än gärna grunden till mitt påstående via mejl. Vilket jag sagt förut. Vilket ingen velat göra.
 
Nej, klart det inte gör. Men det är heller inget som åsamkar lidande för hunden. Om den sen är bra mentalt och fysiskt och nedärver sina inkorrekta ståndöron så må det ju verkligen vara hänt, värre saker sker. I min ras är ett sånt skönhetsfel verkligen en petitess i sammanhanget och ingen som avlar på bra mentalitet har råd att sålla bort bra hundar för att de har ståndöron (eller har öron som har tejpats under valptiden).
Jag säger inte att det inte finns viktigare saker, och det är väl egentligen inte hundägarna i sig jag protesterar mot. Jag vet bara att jag pratat med otaligt antal sheltiemänniskor som säger att om man inte tejpar får hunden ståöron. Men det är en av många små utseendefixerade saker som stör mig väldigt mycket; det har inte med folket att göra, utan standarden. Om folk måste tejpa sina hundar för att de ska anses rastypiska, är rasstandarden ens realistisk då?

Varför ska folk behöva tejpa för att sina hundar ska ses som rastypiska? Finns många exempel jag stött på där jag får höra "Ja, hon/han hade gått i avel om det inte varit för öronen". Jag förstår att folk tejpar om fel öron = icke avelsduglig. Men det är ju inte schysst och rätt för det?
 
Hunden påverkas ju visst, det är den som behöver tejpas. Jag har varit tvungen att tejpa öron för att hålla dem öppna för att en skada ska luftas och läka, och klart som tusan hunden var besvärad av det.

Angående index; jag förklarar mer än gärna grunden till mitt påstående via mejl. Vilket jag sagt förut. Vilket ingen velat göra.
Det är inte alls "klart som tusan". Jag har själv tejpat och nä, hunden var inte besvärad. Han är mer besvärad av sitt fula öra.I jämförelse med allt annat vi gör med våra hundar så är lite tejp piss i mississippi.

Maila på du, jag väntar spänt på ett svar som kan förklara ett sånt påstående.
akashawingates@gmail.com
 
Jag säger inte att det inte finns viktigare saker, och det är väl egentligen inte hundägarna i sig jag protesterar mot. Jag vet bara att jag pratat med otaligt antal sheltiemänniskor som säger att om man inte tejpar får hunden ståöron. Men det är en av många små utseendefixerade saker som stör mig väldigt mycket; det har inte med folket att göra, utan standarden. Om folk måste tejpa sina hundar för att de ska anses rastypiska, är rasstandarden ens realistisk då?

Varför ska folk behöva tejpa för att sina hundar ska ses som rastypiska? Finns många exempel jag stött på där jag får höra "Ja, hon/han hade gått i avel om det inte varit för öronen". Jag förstår att folk tejpar om fel öron = icke avelsduglig. Men det är ju inte schysst och rätt för det?

Det känns ju inte riktigt som ett ämne för just valp-tråden och oavsett så har ju ämnet gåtts igenom förut på Buke. Behöver vi verkligen dra den rundan till? Vad som är schysst och rätt kan ju vara väldigt subjektivt.
 
Det är inte alls "klart som tusan". Jag har själv tejpat och nä, hunden var inte besvärad. Han är mer besvärad av sitt fula öra.I jämförelse med allt annat vi gör med våra hundar så är lite tejp piss i mississippi.

Maila på du, jag väntar spänt på ett svar som kan förklara ett sånt påstående.
akashawingates@gmail.com
Jo, klart som tusan var hunden besvärad av det. Hon behövde ju inte tejp. Om din hund behövde tejp för att må bra, tja.. Det får du tänka på.

Och haha, nej du. Jag tänker inte mejla dig. Du får mejla mig isåfall.
 
Det känns ju inte riktigt som ett ämne för just valp-tråden och oavsett så har ju ämnet gåtts igenom förut på Buke. Behöver vi verkligen dra den rundan till? Vad som är schysst och rätt kan ju vara väldigt subjektivt.
Sant sant, jag vet bara inte varför jag aldrig kan få igenom hur jag känner angående det hela.
 
Sant sant, jag vet bara inte varför jag aldrig kan få igenom hur jag känner angående det hela.

Återigen så är det väldigt priviligierat att anse att man kan bortse från öronen. Då har man kanske inte fler perspektiv än den egna hunden/rasen man har framför sig. Sen tycker jag väl att det är ganska magstarkt att förkasta just tejpade öron om man inte har sitt på det jävligt torra, så att säga.
 
Återigen så är det väldigt priviligierat att anse att man kan bortse från öronen. Då har man kanske inte fler perspektiv än den egna hunden/rasen man har framför sig. Sen tycker jag väl att det är ganska magstarkt att förkasta just tejpade öron om man inte har sitt på det jävligt torra, så att säga.
Jag tycker att om det finns viktigare saker att fokusera på så borde ingen straffa en från att bortse från hur öronen ser ut.
 
Ja, för folk som tejpar för att få till korrekta öron är alltid så himla ärliga med det :cautious:
Öronen är som öronen är; jag tycker att man borde acceptera att hundarna inte når rasstandard och inte försöka luras.

Problemet är ju då snarare att så många(inklusive flera exteriörbeskrivare) lägger så stor fokus på just detaljen öron när det gäller rasstandard. Förmodligen för att det är svart eller vitt och lätt att se. Man dömer ut hundar med ståndöron som att de ”inte når rasstandard”, men när det gäller bedömningar av t ex benställning, korrekta tassar och uppförande blir det plötsligt mycket mer vagt.

Själv anser jag att en collie med ståndöron uppfyller rasstandarden bättre än en collie med rädslor. Men eftersom man t ex inte kan få titeln KORAD utan godkänd exteriörbeskrivning förstår jag om man tejpar öronen.
Tejpning är inte heller någon magi som helt förändrar det utseende hunden har anlag för. Vissa hundar spelar det ingen roll om hur mycket man tejpar eller fixar med, deras öron står upp i slutändan ändå.
 
Jo, klart som tusan var hunden besvärad av det. Hon behövde ju inte tejp. Om din hund behövde tejp för att må bra, tja.. Det får du tänka på.

Och haha, nej du. Jag tänker inte mejla dig. Du får mejla mig isåfall.
Snacka om att du tolkar så extremt så möjligt för att det ska passa dig. Ammo mår lika bra med som utan tejp - vilket du nog förstod egentligen.

Förstår inte skillnaden på vem som mailar först?
 
Problemet är ju då snarare att så många(inklusive flera exteriörbeskrivare) lägger så stor fokus på just detaljen öron när det gäller rasstandard. Förmodligen för att det är svart eller vitt och lätt att se. Man dömer ut hundar med ståndöron som att de ”inte når rasstandard”, men när det gäller bedömningar av t ex benställning, korrekta tassar och uppförande blir det plötsligt mycket mer vagt.

Själv anser jag att en collie med ståndöron uppfyller rasstandarden bättre än en collie med rädslor. Men eftersom man t ex inte kan få titeln KORAD utan godkänd exteriörbeskrivning förstår jag om man tejpar öronen.
Tejpning är inte heller någon magi som helt förändrar det utseende hunden har anlag för. Vissa hundar spelar det ingen roll om hur mycket man tejpar eller fixar med, deras öron står upp i slutändan ändå.
Men det är ju det jag pratar om! Att ståndöron inte borde göra en sån jäkla skillnad!
Jag vet inte alls varför de gör det. Men om alla var ärliga och domarna bara har hundar med ståndöron framför sig och måste välja baserat på kroppen, skulle inte det vara bra?
 
Snacka om att du tolkar så extremt så möjligt för att det ska passa dig. Ammo mår lika bra med som utan tejp - vilket du nog förstod egentligen.

Förstår inte skillnaden på vem som mailar först?
För jag har redan sagt att de som verkligen bryr sig kan mejla mig?
 
Men det är ju det jag pratar om! Att ståndöron inte borde göra en sån jäkla skillnad!
Jag vet inte alls varför de gör det. Men om alla var ärliga och domarna bara har hundar med ståndöron framför sig och måste välja baserat på kroppen, skulle inte det vara bra?

Med tanke på hur mycket det ljugs och myglas inom hundvärlden är det en ren utopi. Öronen är det allra minsta problemet när det gäller att hundar beskrivs ärligt.
 
Jag säger inte att det inte finns viktigare saker, och det är väl egentligen inte hundägarna i sig jag protesterar mot. Jag vet bara att jag pratat med otaligt antal sheltiemänniskor som säger att om man inte tejpar får hunden ståöron. Men det är en av många små utseendefixerade saker som stör mig väldigt mycket; det har inte med folket att göra, utan standarden. Om folk måste tejpa sina hundar för att de ska anses rastypiska, är rasstandarden ens realistisk då?

Varför ska folk behöva tejpa för att sina hundar ska ses som rastypiska? Finns många exempel jag stött på där jag får höra "Ja, hon/han hade gått i avel om det inte varit för öronen". Jag förstår att folk tejpar om fel öron = icke avelsduglig. Men det är ju inte schysst och rätt för det?
Kan hålla med om att det är tveksamt med tejpade öron för att hålla upp en rasstandard. Men samtidigt, kastar du inte glas i stenhus? Viktigare än öron är väl mentalitet, och du har ju avlat på rätt kass sådan? Hur tänker du där?
 
Jag säger inte att det inte finns viktigare saker, och det är väl egentligen inte hundägarna i sig jag protesterar mot. Jag vet bara att jag pratat med otaligt antal sheltiemänniskor som säger att om man inte tejpar får hunden ståöron. Men det är en av många små utseendefixerade saker som stör mig väldigt mycket; det har inte med folket att göra, utan standarden. Om folk måste tejpa sina hundar för att de ska anses rastypiska, är rasstandarden ens realistisk då?

Varför ska folk behöva tejpa för att sina hundar ska ses som rastypiska? Finns många exempel jag stött på där jag får höra "Ja, hon/han hade gått i avel om det inte varit för öronen". Jag förstår att folk tejpar om fel öron = icke avelsduglig. Men det är ju inte schysst och rätt för det?

Inom collie finns det rätt många hundar med korrekta öron helt naturligt. Det finns också sådana som har "halvbra" öron, dvs något lätta. Såna är det stor poäng att tejpa för att hjälpa på traven och förbättra förutsättningarna att bli godkänd på en exteriörbeskrivning. Sen finns det collies med öron som inte kommer bli korrekta hur än folk tejpar. Så det är på inget sätt orealistiskt med korrekta tippade öron på collie, men på vissa individer kan det vara lönt att hjälpa naturen lite på traven. Att det inte är schysst kan jag inte hålla med om som nåt naturgivet. Det finns många hundar som är helt oberörda av att ha öronen tejpade.
 
Problemet är ju då snarare att så många(inklusive flera exteriörbeskrivare) lägger så stor fokus på just detaljen öron när det gäller rasstandard. Förmodligen för att det är svart eller vitt och lätt att se. Man dömer ut hundar med ståndöron som att de ”inte når rasstandard”, men när det gäller bedömningar av t ex benställning, korrekta tassar och uppförande blir det plötsligt mycket mer vagt.

Själv anser jag att en collie med ståndöron uppfyller rasstandarden bättre än en collie med rädslor. Men eftersom man t ex inte kan få titeln KORAD utan godkänd exteriörbeskrivning förstår jag om man tejpar öronen.
Tejpning är inte heller någon magi som helt förändrar det utseende hunden har anlag för. Vissa hundar spelar det ingen roll om hur mycket man tejpar eller fixar med, deras öron står upp i slutändan ändå.
Det sjuka är ju att en bra hund kan tas ur avelsbasen baserat på om ägaren velat tejpa öronen eller inte- generna är ju desamma.

I min värld har ingen renras råd att utesluta i övrigt bra hundar på en sån petitess, men jag vet att det är jag som är avvikande...
 
Det sjuka är ju att en bra hund kan tas ur avelsbasen baserat på om ägaren velat tejpa öronen eller inte- generna är ju desamma.

I min värld har ingen renras råd att utesluta i övrigt bra hundar på en sån petitess, men jag vet att det är jag som är avvikande...
Hos de som bryr sig om genetisk variation, hälsa o arbetande egenskaper är det ingen som tar hundar ur avel för en sån sak - men de andra är ju svårare att nå.
 
Det sjuka är ju att en bra hund kan tas ur avelsbasen baserat på om ägaren velat tejpa öronen eller inte- generna är ju desamma.

I min värld har ingen renras råd att utesluta i övrigt bra hundar på en sån petitess, men jag vet att det är jag som är avvikande...

Självklart ska ingen bra hund uteslutas pga öronen, i en perfekt värld. Men vi vet ju att alla inte resonerar så. Om tejpade öron kan få en uppfödare att använda en bra hane, när denne uppfödare annars skulle valt en mycket sämre hane med perfekta öron, så tycker jag att ändamålen helgar medlen, faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
647
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 148
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp