Tejpa öron (utbruten från Valp 2021 - del 2)

Utan att vara beskrivare så gissar jag att för liten storlek borde vara ett "mindre allvarligt fel" eftersom det påverkar arbetsförmågan mindre än för stor storlek, när det gäller rasens användningsområde (exempelvis förmågan att svänga snabbt/vara smidig osv). Sen beror det såklart på hur pass mycket för liten/för stor hunden är.

Nja det ska inte spela någon roll om den är högre eller lägre än rasstandarden. +-2 cm brukas anges som godtagbart. Men framförallt på utställning finns det en del domare som dömer ner de minsta tikarna.

Arbetsmässigt är det nog snarare en fördel att vara något större/högre (men inte jättestor/tung). Kan inte se det som en nackdel på min tik alls i arbete mer än att hon ska apportera 3 kg tungapport i brukset.
 
Nja det ska inte spela någon roll om den är högre eller lägre än rasstandarden. +-2 cm brukas anges som godtagbart. Men framförallt på utställning finns det en del domare som dömer ner de minsta tikarna.

Arbetsmässigt är det nog snarare en fördel att vara något större/högre (men inte jättestor/tung). Kan inte se det som en nackdel på min tik alls i arbete mer än att hon ska apportera 3 kg tungapport i brukset.

Ja, det beror kanske på hur stor rasen är som utgångspunkt - för en större ras är det kanske mer belastande att vara större än idealet (tänk en jättestor schäferhane exempelvis) när det gäller rörlighet och snabbhet, men en kelpiehane eller tik som är för stor är fortfarande ingen gigantisk hund så sett. Det verkar ju skilja sig en del mellan olika beskrivare i vad som anses vara allvarliga respektive mindre allvarliga fel, vad som drar ner helhetsintrycket mer eller mindre.
 
Huruvida storleken dömer ut hunden på exteriören beror nog på hur rasstandarden är utformad. Dobermann har 68-72 för hanar men det står uttryckligen att +/- 2 är godtagbart om hunden är korrekt i övrigt. Medelstorlek är önsvärt. (Om man inte ändrat sen sist).
Ammo är 66.5 så vi klarade oss på håret 😆
 
Och sen paras en hund folk tror har 'korrekta' öron och flera valpar behöver tejpas? Nej tack.
Öronen blir som de blir. Om man vill fuska så får man väl göra det, men man lurar bara andra då.
Det är inte fusk. Eftersom hundar av raser som öronkuperas i andra delar av världen, ofta har hårdare öron med mer brosk i, är det egentligen två olika typer av öron som ses som ideala. Då öronens utseende är en minimal del av hela hunden vore det idiotiskt att dela den globala avelsbasen i två bara på grund av deras broskhalt.

Därför tycker jag inte att man ska säga att det är fusk, utan att det är ett enkelt och för hunden smärtfritt sätt att kunna få det bästa av två ideal, en funktionell arbetshund som också går bra på skönhetstävlingar.
 
Angående tänder: det är naturligtvis bra att om de har alla tänder - men det finns ett problem som många missar, ffa hos brukshundarna. Små tänder har blivit vanligt i vissa raser (bla i min egen) vilket gör att hundarna som går i bitsporter eller tjänst i bara har små riskorn kvar typ när de blir äldre.
Att hunden saknar en tand är ett mindre problem i min värld.
 
Angående tänder: det är naturligtvis bra att om de har alla tänder - men det finns ett problem som många missar, ffa hos brukshundarna. Små tänder har blivit vanligt i vissa raser (bla i min egen) vilket gör att hundarna som går i bitsporter eller tjänst i bara har små riskorn kvar typ när de blir äldre.
Att hunden saknar en tand är ett mindre problem i min värld.
Nyfiken fråga, hur kommer det sig att små tänder blivit vanligt?
 
Ärligt talat så önskar jag att jag tejpat min BCs öron då han har skav av att ha rosenöron.
Var får han skav om jag får fråga? Om jag tänker på rätt sorts öron så funderar jag på om hunden hemma riskerar det också, har sett lite rött där örat viker sig.
 
Det beror på beskrivaren. En del beskrivare missar stora tandförlsuter (P3or) och godkänner en sådan hund och en del godkänner inte en enda saknad tand. Men mindre tandförluster ska vara ok (har tolkat det som enstaka p1 eller p2 får saknas) men som alltid så ska ju helheten vara tillräckligt bra och en tandförslut på en redan dåligt exteriör hund kanske är det som får det att tippa ner mot ej godkänt.

Det här låter rimligt, även avelsmässigt. Visst är tandförlust ett fel, men precis som med öron är det något som man lätt hakar upp sig på eftersom det är så lätt att räkna tänder och mycket svårare att bedöma var gränsen går för om en hund exempelvis har för veka handlovar, för känslig mage eller brister för mycket mentalt för att gå i avel. Jag ser inga problem med att en hund som saknar en P1 går i avel så länge man är medveten om det och tar hänsyn till det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
531
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp