Tekna A-line gammal och ny modell?

Jolo

Trådstartare
Hej!

Har nu provat en del Teknasadlar och fastnat för Tekna dressyr A-line vilken passar bra. Jag provade en sadel som var ca 4 år gammal enligt ägaren men jag beslöt mig för att vänta med att köpa då säljaren nästan ville ha nypris för sadeln trotts en del skavanker och jag tänkte att jag då likaväl kunde köpa en helt ny.

Men så kom jag över en begagnad till ett riktigt bra pris i exakt samma storlek och lånade hem denna, den var klart äldre än den förra men helt ok skick, dock låg den inte alls lika bra som den förra jag provat??

Såg A-line modellen annorlunda ut i sitt utförande tidigare ??
Tyckte även att rundbossorna på den sista jag provade inte verkade lämna ryggen lika tidigt utan den verkade nästan ha längre anläggningsyta??

Någon som känner till om modellen har ändrats under åren??

:confused:
 
Hej!

Har nu provat en del Teknasadlar och fastnat för Tekna dressyr A-line vilken passar bra. Jag provade en sadel som var ca 4 år gammal enligt ägaren men jag beslöt mig för att vänta med att köpa då säljaren nästan ville ha nypris för sadeln trotts en del skavanker och jag tänkte att jag då likaväl kunde köpa en helt ny.

Men så kom jag över en begagnad till ett riktigt bra pris i exakt samma storlek och lånade hem denna, den var klart äldre än den förra men helt ok skick, dock låg den inte alls lika bra som den förra jag provat??

Såg A-line modellen annorlunda ut i sitt utförande tidigare ??
Tyckte även att rundbossorna på den sista jag provade inte verkade lämna ryggen lika tidigt utan den verkade nästan ha längre anläggningsyta??

Någon som känner till om modellen har ändrats under åren??

:confused:

Säker på att det är två A-line du provat då? Och att de var i samma bomvidd?

Här är bild på den jag hade, en A-line köpt 2011. Kanske är till någon hjälp :)
5E55F471-8293-460C-84B5-83D893EA51C8_zpskbid6atd.jpg
 
A line har rundbossa och är mer svängd än den nyare s line som har kilbossa. (Väldigt små och runda kilbossorna dock)

Tekna s line från 2013
img-20140922-164728.jpg
 
Den modellen har väl inte rundbossor? I så fall är det ju uppenbart att de ändrat under åren, eftersom de som ligger ute nu har kilbossor.

Jo.. a-line har rundbossor och s-line har kilbossor, har provat en del sista tiden så det är jag hundra på.. :)
A-linen kan man värma om och s-linen kan man byta koppjärn i.

Jag har idag pratat med en av dem som var med och utvecklade Teknasadeln, så jag har fått svar nu;
a-line modellen är inte utvecklad/ändrad utan antagligen har den äldsta a-line sadeln som jag provat format sig så mycket efter föregående hästar som haft den att passformen har förändrats betydligt, vet att den varit mycket använd så det kan ju stämma.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Laban
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 009
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 554
Senast: svea
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 179
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp