Tekna dressyr vs hopp

Tagliabue

Trådstartare
Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en dressyrsadel. Har försökt googla fram mina svar på diverse olika sidor, sadelutprovare, försäljare och andras erfarenheter osv men går lite bet.

Tycker väldigt bra om Teknas sadlar och det gör även hästen, men då jag vill ha en hopp istället så hoppas jag givetvis att en hopp ska ligga minst lika bra som dressyren gör.

Problemet med min grabb är att han är en travare med rätt så kort rygg, en lång och hög manke som är relativt bred längre ner mot ryggens början. Därav tipset att testa en Tekna då de tydligen ska vara lite mer rymliga, nu skäms jag lite då jag inte kommer ihåg vilket järn han har i nu men det är minsta lr näst minsta om jag inte minns helt fel. Han rör sina bogblad väldigt stort och långt bak ska tilläggas.

Jag har ringt och pratat med olika sadelutprovare runt omkring i mitt län samt till Globus och enligt sistnämnde är det skillnad i bommarna och de bör då kanske inte den ena sadeln ligga så bra.
Enklast vore givetvis att ta hem en och prova men har inte ekonomi att köpa en till sadel och vill inte släppa iväg min fören jag har "säkrat" en ny sadel.

Så min fråga är då
, finns det någon här ute med snarlik rygg som min som har haft en s-line dressyr och bytt till hopp eller tvärsemot eller till och med kanske har båda sadlarna?
Tilläggas ska att jag är intresserad av Le Tek samt "vanliga" hoppvarianten.
 
Jag har en s line dressyr och en a line hopp.
S line Dressyren är lite för lång (18") men ligger ok i övrigt och får vara i bruk tills den blir såld. Tror båda mina hästar passat bättre i en 17" sadel.
A line hoppen är till min gamla, inte hunnit rida i den än men den är helt klart både kortare och mer svängd baktill och lämnar länden fri på svankiga gamla hästen :). Ser helt ok ut för promenad ridning.

Andra hästen har en passier Marcus Ehinger som ligger perfekt, inte testat den på gamla hästen heller men de har ganska lika ryggar, gamlingen har aningens kortare rygg bara.
 

Liknande trådar

Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 352
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 389
Senast: CaisaCax
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp