Tekna S-line haflinger

arna

Trådstartare
Någon som vet hur lång anläggningsyta en 17,5 sadel har? Min lilla pålla har väldigt kort rygg.
 
Bygger vidare på gammal tråd...

Behöver en allroundsadel till en häst med kort, bred och rak rygg. Har hemma en arena cob på prov men den är för svängd. Med 3xw järn som har samma vinkel som hästen blir den en gunghäst. Är tekna haflinger rakare?
 
Det här vill jag också veta!

Det är väldigt intressant att se om det finns fler "standardsadlar", som förhoppningsvis passar på mina Nordisar, än de jag kommit på hittills.
 
Thorowgood cob som sagt
Globus clic är en av mina favoriter till bumlingar med rak rygg även. Hade bomvidd 38 till min ardenner korsning

De man byter järn i kan även bli mer svängda (har jag upplevt) när man sätter i just ett vidare järn.
 
Thorowgood cob som sagt
Globus clic är en av mina favoriter till bumlingar med rak rygg även. Hade bomvidd 38 till min ardenner korsning

De man byter järn i kan även bli mer svängda (har jag upplevt) när man sätter i just ett vidare järn.
Jag håller med!

Det är tråkigt att koppjärnssadlarna generellt blir mer svängda.

Men jag hoppades att "någon" hade provat Tekna Haflingersadeln, och att den skulle vara konstruerad så att den inte blir mer svängd för att man sätter i "bredare järn".

Globus Clic (dressyr), Globus Loke (allround), Globus Esperanza (hopp), och Globus Gloi (Island) var (är) byggda på samma bom, som passar rak rygg och dessutom kort anläggningsyta.

Tyvärr finns dessa inte att köpa nya längre, men eftersom de varit sålda i stort antal finns de att köpa begagnade.

Jag har Globus sadlar i bomvidd 34, 36 och 38, (Jag har Clic dressyr och Loke), och hittills har alltid någon av sadlarna passat på mina Nordisar, och på nordisar som varit här på besök.
 
Jag håller med!

Det är tråkigt att koppjärnssadlarna generellt blir mer svängda.

Men jag hoppades att "någon" hade provat Tekna Haflingersadeln, och att den skulle vara konstruerad så att den inte blir mer svängd för att man sätter i "bredare järn".

Globus Clic (dressyr), Globus Loke (allround), Globus Esperanza (hopp), och Globus Gloi (Island) var (är) byggda på samma bom, som passar rak rygg och dessutom kort anläggningsyta.

Tyvärr finns dessa inte att köpa nya längre, men eftersom de varit sålda i stort antal finns de att köpa begagnade.

Jag har Globus sadlar i bomvidd 34, 36 och 38, (Jag har Clic dressyr och Loke), och hittills har alltid någon av sadlarna passat på mina Nordisar, och på nordisar som varit här på besök.
Ka jag har ju chansat o köpt mina globus begagnade för bra pris, då kan man oftast säöja till samma om de inte skulle passa 🙂
 
Kan bara hålla med om globus clic och esperanza, har haft båda till en häst med kort, rak och väldigt bred rygg. De finns oftast billigt begagnat, man brukar inte behöva vänta så länge innan man hittar en i rätt modell och bomvidd på typ hästnet. Min enda invändning är att de väl inte alltid är de mest bekväma sadlarna för ryttaren :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
652
Senast: Robina
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
380
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag undrar om någon vet hur lång kåpan är på Equipe Emporio och Olympia? Är de lika långa tro? Min egen Emporio i 17,5 är 41 cm i kåpan...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp