Bukefalos 28 år!

Teknikskydd

Problematisk

Trådstartare
Är det nån här som lite enkelt och pedagogiskt kan förklara hur så kallade teknikskydd fungerar? Då tänker jag på den vanligaste modellen för bakbenen, vet inte om det finns flera olika.
Jag har aldrig riktigt fattat hur, när och varför man använder dem :)
 
De kniper åt om senan när hästen hoppar så att hästen hoppar med bättre bakbensteknik för att slippa smärtan.
 
Är det nån här som lite enkelt och pedagogiskt kan förklara hur så kallade teknikskydd fungerar? Då tänker jag på den vanligaste modellen för bakbenen, vet inte om det finns flera olika.
Jag har aldrig riktigt fattat hur, när och varför man använder dem :)

De klämmer på benet så att hästen öppnar upp/sparkar ut mer, typ.
De ska inte användas av kreti och pleti utan med eftertanke och försiktighet - av proffs.
 
Ovana/obehag. Typ som att vissa går som tuppar med transportskydd.

Aha! Så de som använder teknikskydd gör det inte till vardags då kanske? För då vänjer väl sig hästen och själva poängen med att ha dem försvinner?

Ska erkänna att jag fick med ett par när jag köpte hästen. En dag var vanliga bakskydden fortfarande blöta sedan dagen innan, så jag tänkte att sån jäkla skillnad kan det väl inte vara?
Slutade med att jag hoppade av och tog av dem efter ett halvt varv för att det kändes konstigt, så jag fattar ju att det påverkar!
 
Aha! Så de som använder teknikskydd gör det inte till vardags då kanske? För då vänjer väl sig hästen och själva poängen med att ha dem försvinner?

Ska erkänna att jag fick med ett par när jag köpte hästen. En dag var vanliga bakskydden fortfarande blöta sedan dagen innan, så jag tänkte att sån jäkla skillnad kan det väl inte vara?
Slutade med att jag hoppade av och tog av dem efter ett halvt varv för att det kändes konstigt, så jag fattar ju att det påverkar!

Nej precis, de används vid väl valda tillfällen.
Vissa reagerar jättemycket och andra inte alls.
 
Alltså, jag har använt dessa som "vanliga skydd" i flera år då jag tycker att dom sitter på plats mycket bättre än kotskydd/enkla strykkappor bak. Jag har aldrig någonsin upplevt att min häst skulle visa obehag av dessa. Mestadels så rider jag ut i skog och mark, jag har även dessa då jag tränar dressyr och som transportskydd, men har även haft dom vid lite hoppning.
Jag spänner inte åt dom hårt, det är ju bred resår så det behövs inte. Men jag gillar att dom sitter bra, mjuka kanter som inte ger skav, är lätta och inte varma, och hästen har som sagt inte reagerat på dom.
Jag har provat med lite högre skydd bak då jag främst tränar dressyr, men dom gillar hon inte alls. (därav inga dressyrskydd eller transportskydd)
Kan jag fortsätta använda dessa vid träning som inte innebär hoppning? Kan det vara så att mina är mildare? Finns väldigt liknande skydd som inte är teknikskydd???
 

Liknande trådar

Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Fiorano
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Buongusto
·
Kläder & Bli fin Hittar aldrig jeans som sitter bra. Har provat många olika modeller. Provat strech och de glider alltid ner. Har nu vanliga jeans men de...
2
Svar
21
· Visningar
1 496
Senast: Luff
·
Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 973
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp