Teknikskydd?

Dumpey

Trådstartare
Teknikskydd, vad är det?

Köpt nyss ett set med senskydd fram och skydd bak. Alltså de nya skydden bak med "skydd på båda sidor" de gamla bakskydden hade ju bara skydd på insidan.

Kan jag inte använda dess nya bakskydd?
 
Teknikskydd är den typen av skydd som används på bakbenen och som omsluter kotan bakifrån och spänns precis ovanför, eller över kotan. Dessa skydd kan vara utformade eller spända på ett sätt som gör att hästen motiveras att använda bakbenen annorlunda över hinder.

Om du skall använda teknikskydd eller inte beror på vad din häst tycker om dem, och om de fyller den funktion du eftersöker med dina benskydd. Om du tävlar och rider ponny eller unghäst är dessa skydd inte tillåtna.

Bra artikel om just teknikskydd: https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/maria-gretzer-om-teknikskydd-uppenbart-att.htm
 
Jag väljer bort såna, eftersom jag inte har användning av funktionen sas. Har hellre vanliga skydd som skyddar not strykningar(som är vårt behov).

Min gamla hopptränare skällde alltid på alla (hobby)ryttare som hade såna. Antagligen eftersom de inte visste om eventuella effekter.

De ser ut som låga senskydd kan man väl säga.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag är jätteintresserad av att se hur era hästars hovar ser ut både från sida och underifrån. Kan vara fram eller bak, skor eller...
Svar
8
· Visningar
329
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Morces
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Zevzan
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp