Tekniska bilar

Lampan

Trådstartare
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.
 
Jag har dålig koll på alla de funktioner som finns i min bil.
Back-kameran är bra, hjälper mig de få gånger jag fickparkerar.
vindrutetorkarna som själva anpassar hastigheten efter regnintensiteten är trevliga.
 
Jag har dålig koll på alla de funktioner som finns i min bil.
Back-kameran är bra, hjälper mig de få gånger jag fickparkerar.
vindrutetorkarna som själva anpassar hastigheten efter regnintensiteten är trevliga.
Dålig koll på funktioner ? ! ? :confused:

Nä det funkar inte för mig...jag måste testa allt som finns i bilen ;)
 
Min förra bil som var en -05 hade massor av funktioner som jag djupt saknar i min nuvarande från -10. Backsensorn är ett exempel.

Jag hade gärna haft mer lullull! Och gärna bytt det kylda handskfacket mot något mer användbart....
 
Min förra bil som var en -05 hade massor av funktioner som jag djupt saknar i min nuvarande från -10. Backsensorn är ett exempel.

Jag hade gärna haft mer lullull! Och gärna bytt det kylda handskfacket mot något mer användbart....
Ja, det kan jag tänka mig, är svårt att vara utan lull man vant sig vid och som man använder

Vad jag tänker på är lull som faktiskt kan vara en säkerhetsrisk i trafiken
Jag skulle tex inte låta min mamma köra min bil med den adaptiva farthållaren i gång. Det skulle innebära en fara om hon följer en bil i 50 km/h., bilen framför svänger och hennes bil ökar till 90km/h (om hennes bil är inställd på den farten)
Det har hänt mig att min bil inte ser framförvarande och därmed ökar i rondeller mm. Bilen reagerar inte som man är van vid. Dvs att den saktar ner när man släpper gasen, utan man måste trampa på bromsen för att sakta ner. Det kan vara lite lurigt och tar tid innan man lär sig.
 
Min bil har parkeringsassistans, det känns så lyxigt! :D
Plus att den har sensorer både fram och bak, så nu kör jag aldrig in i något.

Älskar kurvljusen, regnsensorn och att bilens AC har har "stor och liten autofläkt".

Saknar:
Den fantastiska funktionen som öppnar bakluckan om man för foten under bakre stötfångaren. Genialiskt!
 
Min bil har parkeringsassistans, det känns så lyxigt! :D
Plus att den har sensorer både fram och bak, så nu kör jag aldrig in i något.

Älskar kurvljusen, regnsensorn och att bilens AC har har "stor och liten autofläkt".

Saknar:
Den fantastiska funktionen som öppnar bakluckan om man för foten under bakre stötfångaren. Genialiskt!

Jo, särskilt för tjuvar.
 
Oh jag älskar lull-lull ;)
Jag vill gärna ha farthållare, regnsensor, färddator med bluetooth (till telefon och Spotify ;) ) och multifunktionsratt i nästa bil. Och rattvärme vore underbart :love: ;)
Slippa handskar och obehaglig rattmuff.

Nuvarnade innehåller inte jättemycket, backsensorn är super och "follow me home"-lightsen är bra när man bor mörkt på landet.
Överlägset bra är den eluppvärmda framrutan :up::up::up:
 
Funktioner som jag kommit att både gilla och använda är t ex avståndssensorer fram och bak (även om det gått finfint att parkera utan dem i decennier), farthållare, regnsensor till vindrutetorkarna, blåtandsintegrationen för mobilen med mediaspelare och telefonhantering, AC med hög och låg autohastighet.

Funktioner jag lika gärna kunde vara utan är t ex elektrisk parkeringsbroms och elektriskt infällbar dragkrok. Kylt handskfack låter bra i teorin men kyleffekten är rätt blygsam.

Totalt sett tycker jag att VW (Passat -12) lyckats bra med att skapa funktioner som hjälper mig med hanteringen av bilen och i trafiken.
 
Tilllägger... det är skräp att en bil (peugeot 308) från -10 inte har USB-uttag i den fabriksmonterade ljudanläggnignen.
Det är rätt mycket som visat sig vara skräp på den. Suck.
 
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.
Jag blir blir nervös av för mycket teknik i bilen. Det roliga är att jag gillar teknik annars, men i bilen gillar jag knappt att det är automat.
Det skulle aldrig falla mig in att använda farthållare till exempel.
Enda lull lull i min 245 är fönsterhissar fram och det kunde jag gärna vara utan. ;) Jo rumpvärme är bra.
 
Ha ha, härligt att se alla tekniknördar i tråden :)
Och en och annan bakåtsträvare....;)

Frågan är hur långt det kommer att gå?
Kommer vi en dag att kunna knappa in adressen på GPS och sen kör bilen dit, tryggt och säkert, utan inblandning av livsfarlig förare?
 
Dags för Konsum att börja sälja smör i A4-ark, hör jag.
Eller du kanske har ett A5-handskfack..?
Smör ska vara i halvkilospaket. Så de så.

Men en ihopknuten plastkasse funkar lika bra som thermos som ett handskfack fyllt med braattha. Vad ska man med ett kylfack till??
Större delen av året är det kallt nog att ha allt i bakluckan.

Min bil är min utökade handväska. Innehåller ett smärre överlevnadskit! Inte smörpaket!
 
Smör ska vara i halvkilospaket. Så de så.

Men en ihopknuten plastkasse funkar lika bra som thermos som ett handskfack fyllt med braattha. Vad ska man med ett kylfack till??
Större delen av året är det kallt nog att ha allt i bakluckan.

Min bil är min utökade handväska. Innehåller ett smärre överlevnadskit! Inte smörpaket!
Där bor ju vattenflaskan när man åker med hästen för att träna på sommaren! Aldrig mera randigt vatten. Och har du hört talas om choklad?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp