Telefonsamtal från Zambia

Wille

Trådstartare
Det ringde nyss på luren. Det stod att det var från Zambia. Lurendrejeri antagligen. Jag svarade inte men undrar lite på vilket sätt de tänkt lura mig. Någon som kan gissa?
 
För några år sedan var det hög avgift om man ringde tillbaka på numret, har för mig det var nummer från Nigeria då. De ringde bara en signal så man inte hann svara och hoppades att man skulle ringa tillbaka. Kanske något liknande nu? Jag skulle bara blocka numret.
 
För några år sedan var det hög avgift om man ringde tillbaka på numret, har för mig det var nummer från Nigeria då. De ringde bara en signal så man inte hann svara och hoppades att man skulle ringa tillbaka. Kanske något liknande nu? Jag skulle bara blocka numret.
Gudars, skulle aldrig få för mig att ringa någon okänd utomlands. Men här gick det fram ett flertal signaler så jag misstänker att de ville att man skulle hinna svara, men att de ringt flera samtidigt och lägger på den som inte hinner svara.
 
Jag tycks minnas att det är ett slags betal-samtal, dvs du ringer tillbaka och sen uppehåller de dig en bra stund medan avgiften för samtalet tickar på. Det kan bli jättedyrt då deras "avgifter" är galet höga. Jag tycks också minnas att Telia gick med på att folk slapp betala den höga räkningen eftersom det rört sig om lurendrejeri.
 
Ja jag blir fullkomligt terroriserad från dessa nummer periodvis. De kan ringa varje dag ibland. Olika nummer varje gång dessutom så går inte att blocka.
Precis så brukar det vara. Fullkomligt bombarderad med samtal hela dygnet från olika nummer så det hjälper inte ens att blockera skiten.
 
För mig ringer de från Mauritius och England. Som tur är så ringer de inte från Kenya eftersom jag har familj där. Har även kompisar i England så instinkten är att svara. Pratade med Comviq första gången jag svarade och uppgav att jag inte betalar något när jag svarar, bara om jag ringer tillbaka. Svarar naturligtvis inte när det ringer från England utan kollar telefonnumret.
 
Ringde innan mycket från utlandet till mig från både Asien, Afrika och Europa, ibland över 10 samtal om dagen och västra var ett tag för några år sedan när dom kunde ringa 10 gånger på mindre än 10 min. Slutade med att jag spärrade utlandssamtal.

För nu snart lite mer än ett halvår sedan började det ringa engelsktalande från svenska mobilnummer och går i vågor med sitt terror så nu har jag ställt in så bara nummer jag valt går fram med signal.
 
Ringde innan mycket från utlandet till mig från både Asien, Afrika och Europa, ibland över 10 samtal om dagen och västra var ett tag för några år sedan när dom kunde ringa 10 gånger på mindre än 10 min. Slutade med att jag spärrade utlandssamtal.

För nu snart lite mer än ett halvår sedan började det ringa engelsktalande från svenska mobilnummer och går i vågor med sitt terror så nu har jag ställt in så bara nummer jag valt går fram med signal.
Kan nog tänka mig att den sistnämnda lösningen är svår om en kan tänkas få samtal från exempelvis vården eller jobb man sökt.
 
Jag med, på jobbtelefonen. Mycket mysko
Samma här, också från Storbritannien på jobbtelefonen.
Trycker alltid bort dem, blockerar och rapporterar som spam.
Det lurigaste är att när jag sedan får ett sms om att någon försökt nå mig börjar det numret med +358 som är Finlands landsnummer!
 
Söker ibland på nummer som ringt och fick härom veckan upp att ett nummer tillhörde volvolastvagnar enligt hitta.se. Har ju blåst en del och jag har bikupor där så ringer ju upp.
Den som svarar talar engelska och vill sälja någon kruptovaluta :banghead:
 
Kan nog tänka mig att den sistnämnda lösningen är svår om en kan tänkas få samtal från exempelvis vården eller jobb man sökt.
Ja, en får göra det som passar en själv bäst i den situationen man är i.

Har själv 2 val till våren, antingen avsäga mig som svärmfångare eller ha så andra kan nå mig under några månader.
 
Skulle det bara vara 2 till 3 samtal i veckan så hade jag inte bryt mig nämnvärt.
Jag har haft 7 dagar som varit fria från såna samtal i år och övriga dagar har det legat på 2 till 6 samtal om dagen och så klart var en av dom västra dagarna då jag var tvungen att ha mobilen på för att svara på alla nummer då min bil var på verkstaden 🤯.
 
Jag har aldrig fått scamsamtal. Och får extremt sällan försäljarsamtal också. Vad har jag gjort rätt?
 
Jag fick till min jobbtelefon på socialtjänsten under flera veckor härom året. Jag undrar var de hade hittat mitt direktnummer 😆
 

Liknande trådar

IT & mobiler Google är verkligen inte min vän i det här fallet, men allvetande Buke brukar ju kunna lösa det mesta! ✊✊ Jag har googlat på lite...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Keb71
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
IT & mobiler Hade en djupt suspekt upplevelse med min telefon. Väntade ett viktigt samtal som gick om intet. Fick inte något inkommande samtal att...
Svar
9
· Visningar
1 611
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp