Telefontid - ny innebörd

QRST

Trådstartare
Att företag, myndigheter mfl hade avsatt "telefontid" trodde jag i min enfald betydde att man fick ringa en viss tid och att det faktiskt var någon som svarade så småningom, även om kön kunde vara hundratals samtal före osv.

Men den nya trenden som visats på flera håll är att "telefontid" bara ska se fint ut på papperet. Även om man väntar halva veckan för att ringa på av dem utsatt tid, så möts man av käcka meddelandet "nämen nu kan vi tyvärr inte prata så återkom något annat år eller helst aldrig". GAH ! :banghead:

Fler som noterat detta fenomen ? Orsaken till att man faktiskt ringer och inte använder hemsidan kan ju vara just att man önskar 2-vägskommunikation.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Inte bara myndigheter, mitt BVC har telefontid i 30 minuter på morgonen mån-torsdag. Gissa om det är upptaget!
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

jag ringde migrationsverket åt en kompis och där säger dom glatt "alla handläggare är upptagena, var god och ring senare" Men jag upptäckte att om det är mindre än 20 min kö tid så hamnar man faktiskt i en kö :up:
Jag vägrade dock vänta i kön om det var mera än 15 mins vänte tid så det tog ca en vecka innan jag hann ringa så pass tidigt att det var bara 8 mins kö som dock tog 16 min.
Men jag hamnade i kö typ 2 gånger av 10 så jag kan ju tänka mig hur jobbigt det är att ringa dit och faktiskt behöva hjälp mera akut än mitt problem

Hade jag kunnat maila så hade jag men dom hade tekniska fel och kunde därför inte svara på mail på ca 2 veckor...
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

jag jobbar i en växel, och otroligt många människor förstår inte att man måste hålla sig till telefontiderna. Anledning att det finns telefontid är ju för att dessa personer har andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen hela arbetstiden. Men om det är så att det blir alldeles för lång kö och att man inte ens kommer fram på telefontiden då är det alldeles för kort telefontid, eller så behövs det fler personer som ska arbeta med uppgiften.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

jag jobbar i en växel, och otroligt många människor förstår inte att man måste hålla sig till telefontiderna. Anledning att det finns telefontid är ju för att dessa personer har andra arbetsuppgifter än att svara i telefonen hela arbetstiden. Men om det är så att det blir alldeles för lång kö och att man inte ens kommer fram på telefontiden då är det alldeles för kort telefontid, eller så behövs det fler personer som ska arbeta med uppgiften.
Fast det där är sånt skitsnack!! Jag förstår inte varför det inte funkar i Sverige när det funkar överallt utomlands. Både på Irland och i England finns inte sådana telefontider utan man kan ringa till personen som kan svara på frågan när som helst under normala arbetstider. Finns den personen inte inne så kan någon kollega normalt sett hjälpa till.

Det är ju bara konstigt att det inte fungerar att ha det så i Sverige. Och med tanke på arbetsmoralen i både England och Irland så skulle jag säga att det bara är svenskarna som inte fungerar att jobba ifall det ringer ibland.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

fast tex socialsekreterarna här får huuuur många samtal som helst under dagen. Dom skulle definitivt inte ha tid att ta hand om något pappersarbete, utan skulle få svara nonstop. Men då ligger ju istället problemet vid att det är för få anställda. men det är väl en pengafråga.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

KL

På mitt jobb har vi telefontider mellan 9-16 (fysiska öppentider 9-16.30). Tycker det är jättebra, då blir telefonsamtalen utspridda under dagen istället för att vara extremt koncentrerade till en kort stund.

Det jag inte kan förstå är folk som har svårt med konceptet "du står först i kön, vi tar strax emot ditt samtal". Det är MÅNGA som är skitirriterade när de väl kommer fram för att vi inte svarat tidigare?! Ja, liksom.... "först i kön" betyder ju att du fortfarande står i kö, och så fort samtalet med kunden som stod först i kön innan dig är klart, DÅ är det din tur :D!

Det allra mest "spännande" jag varit med om gällande telefontider var när jag skulle boka en tid på vårdcentralen. De hade telefontid mellan 8-10, men när jag ringde prick 8 så sa sköterskan jag fick tag i att "för att vara säker på att få en tid så skulle man ringa 07,45" :p!
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Fast det där är sånt skitsnack!! Jag förstår inte varför det inte funkar i Sverige när det funkar överallt utomlands. Både på Irland och i England finns inte sådana telefontider utan man kan ringa till personen som kan svara på frågan när som helst under normala arbetstider. Finns den personen inte inne så kan någon kollega normalt sett hjälpa till.

Det är ju bara konstigt att det inte fungerar att ha det så i Sverige. Och med tanke på arbetsmoralen i både England och Irland så skulle jag säga att det bara är svenskarna som inte fungerar att jobba ifall det ringer ibland.

mmm, det är ju så lätt att kalla det skitsnack när man inte vet hur det funkar i verkligheten. För funkar särskilt bra gör det ju inte. Eller ja, det funkar ju som så att "man" får tag på "någon" men att det sen är en massa annat som blir lidande för att denna "någon" hela tiden måste svara i telefon - det tänker man inte på. Oftast klagas det då på långa handläggningstider istället. Men om denna "någon" fick jobba på istället för att hela tiden störas av inkommande samtal så skulle nog handläggningstiderna bli betydligt kortare :banghead::meh:

Jag jobbar på en myndighet där vi då inte har telefontider utan det kan ringa när som helst under dagen. Det är faktiskt oerhört störande och tidskrävande när man aldrig kan göra klart ett ärende för att man hela tiden får gå ur det man håller på med och in i andra ärenden för att folk "bara" ska ringa och höra "hur det går i deras ärende". Skulle de låta folk jobba i fred så skulle det gå bra mycket snabbare I tell you that. Det är ofta man får agera jourhavande medmänniska och sådana samtal tar tiiid.

Vissa dagar ringer telefonen konstant och de dagar blir inte hälften så många ärenden gjorda som man planerat...

På min myndighet skulle vi vara enormt glada om vi kunde få telefontider.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Vissa dagar ringer telefonen konstant och de dagar blir inte hälften så många ärenden gjorda som man planerat...
Ett enkelt tipps är att sätta telefonen på "tjänsteärende hela dagen":idea:. Då får du jobba ostört ;)
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Våran korkade VC här har telefontid hela dagen och man får lämna sitt nr så ringer dom upp. Men man kan också få höra att kvoten för antalet samtal dom kan ta emot per dag är fylld så man får återkomma en annan dag.
Det systemet fattar jag bara inte. Då ringer jag hellre på en riktig telefontid och slåss för en tid.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Ja, just det där att de inte kan ta emot/ringa upp fler samtal tycker jag är drygt. Jag ringer väl till VC för att jag behöver en tid. Tänk om de sagt så när jag var på väg in i väggen och behövde en tid NU. Som tur var så svarade de den gången.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Jag tror bara att telefontid är ett "fint" sätt att säga att, vi vill att du ringer då och det är bara då det finns en chans att vi svarar...

Telefontider och köer är bland det mest pestiga jag vet!

/Camilla
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Jag blir tokig på de som har korta telefontider men inget kösystem. Dvs om det tutar upptaget får man lägga på och försöka igen. En operationskoordinator på Karolinska, som jag behövt nå ett par gånger, har så. Första gången kom jag fram efter 45 min/ca 25 försök. Andra gången tog det 55 min/38 försök. Hon har en timmes telefontid per dag. Annars brukar ju ofta vården tillämpa att man lämnar person- och telefonnummer och så blir man uppringd kring ett angivet klockslag. Det systemet tycker jag är jättebra!
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

... Annars brukar ju ofta vården tillämpa att man lämnar person- och telefonnummer och så blir man uppringd kring ett angivet klockslag. Det systemet tycker jag är jättebra!

Och för mig är det systemet fullständigt värdelöst. Jag vet när jag börjar jobba på morgonen (dvs innan telefonbokningen ens öppnar) och ungefär när jag slutar (efter att telefonbokningen är stängd). Jag kan aldrig säga att så dags har jag lunch, fika, möjlighet att ta ett samtal, det beror helt och hållet på hur dagens operationer går på de salar jag har ansvar för, och det är olika från operation till operation och från operatör till operatör. Att i det läget acceptera att bli uppringd "klockan 11.25", vilket i verkligheten kan vara när som helst mellan då och klockan 12, är en omöjlighet. Hade det verkligen VARIT klockan 11.25 kanske det hade gått att få någon annan att täcka upp, om bemanningen tillåter det (vilket verkligen inte sker ofta...), men iom tidsfördröjningen är systemet uselt för mig. Då sitter jag hellre i telefonkö (men den bör ha någon form av "du har nu plats X i kön") och får lägga på om jag blir sökt. Fast det funkar ju inte heller om kön är längre än 20min eller så, längre än det blir det sällan "ledigt".
Någon som upplevt något annat system som faktiskt fungerar för de flesta? Känns som att ett vettigt system skulle kunna vara mycket inkomstbringande för den som kommer på det ;)
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

mac supporten :) datorn kraschade forra veckan, man kan inte ringa till dem utan man bokar genom natet en tid nar dem ringer till en :) fanns valdigt manga tider tillgangliga och dem ringde bada gangerna inom fem minuter av angiven tid. Andra gangen ringde dem dessutom om tva ggr till da samtalet avbrots innan jag hann svara pga dalig mottagning. Positivt att man bokar sjalv pa natet da man kan boka da man sjalv har tid + att dem inte kan fa for manga bokningar da det bara finns ett visst antal platser (och med tanke pa hur manga tider det fanns tillgangliga att valja pa sa har dem deffinitivt tillrackligt med personal).

sa dessa andra system nar dem ska ringa upp fungerar uppenbarligen inte tillrackligt val/dem behover mer personal/dem kanske skulle ge varandra en tillrackligt bra tidsfrist mellan samtalen.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Ungdomsmottagningen där jag bodde hemma i Sverige hade telefontid 1 timme, 1 gång i veckan.... Man skulle banne mig inte komma och tro att man skulle få prata med någon där inte... var det inte upptaget så svarade dem inte.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Som någon har varit inne på handlar nog detta främst om att det är otroligt tight med personal på Sveriges myndigheter. Den enskilde tjänstemannen gör förmodligen sitt bästa där bland sina högar och telefonsamtal.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Och för mig är det systemet fullständigt värdelöst. Jag vet när jag börjar jobba på morgonen (dvs innan telefonbokningen ens öppnar) och ungefär när jag slutar (efter att telefonbokningen är stängd). Jag kan aldrig säga att så dags har jag lunch, fika, möjlighet att ta ett samtal, det beror helt och hållet på hur dagens operationer går på de salar jag har ansvar för, och det är olika från operation till operation och från operatör till operatör. Att i det läget acceptera att bli uppringd "klockan 11.25", vilket i verkligheten kan vara när som helst mellan då och klockan 12, är en omöjlighet. Hade det verkligen VARIT klockan 11.25 kanske det hade gått att få någon annan att täcka upp, om bemanningen tillåter det (vilket verkligen inte sker ofta...), men iom tidsfördröjningen är systemet uselt för mig. Då sitter jag hellre i telefonkö (men den bör ha någon form av "du har nu plats X i kön") och får lägga på om jag blir sökt. Fast det funkar ju inte heller om kön är längre än 20min eller så, längre än det blir det sällan "ledigt".
Någon som upplevt något annat system som faktiskt fungerar för de flesta? Känns som att ett vettigt system skulle kunna vara mycket inkomstbringande för den som kommer på det ;)

Här i Kungsbacka fungerar det väldigt bra med klockslag när dom ringer upp. Både MVC, VC, BVC och ögonkliniken är suveräna med att ringa upp på angivet klockslag. På VC kan man välja akuta ärenden och då får jag vänta ca 30 min. Passar inte tiden man får kan man få en senare tid.
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Det är inte lätt! Jag har försökt boka tid hos gynekologen i flera månader nu. Telefonkö minst 20 min varje gång, och när jag till slut kom fram (efter försök att ringa 3 ggr/veckan i flera veckor, men jag hann aldrig vänta klart) så kunde de inte ta emot mig för jag hade inte varit just där förut.

Fick telefonnummer till annan mottagning och dit har jag nu ringt fyra gånger. På telefontiden. Efter väntetid på 10-20 minuter får jag alltid höra vilka telefontider de har och att jag är välkommen att ringa under dessa tider - trots att det är precis det jag gör.

Tur att det inte är superakut. :p
 
Sv: Telefontid - ny innebörd

Fler som noterat detta fenomen ? Orsaken till att man faktiskt ringer och inte använder hemsidan kan ju vara just att man önskar 2-vägskommunikation.
Haha, jepp!

Annars brukar ju ofta vården tillämpa att man lämnar person- och telefonnummer och så blir man uppringd kring ett angivet klockslag. Det systemet tycker jag är jättebra!

Jo, det funkar ju bra. Förutom att på en mottagning jag tillhör har det ständigt ringt för många, så man uppmanas att återkomma nästkommande vardag. Och ringer man inte direkt när telefontiden börjar, ja då får man glatt vänta till vardagen efter och göra ett nytt försök.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp