Teleledningar - hur funkar det på riktigt?

bettysmatte

Trådstartare
Jag blir smågalen, för det finns verkligen ingen som kan svara rakt på min fråga.... Kort summering: Fastigheten vi köpte har telejack. Teleledningarna är intakta fram till grannens hus - någon hundratals meter bort. De har också fast telefon - jag har kollat. Sedan står det två tomma stolpar mellan grannen och vårt hus. Har mejlat Telia tre gånger angående om det gick att få ADSL-bredband på vår adress. Det var i princip innan jag själv hade kollat i detalj vad som fattades (dvs ledningarna). Jag fick tre olika svar. Den första sa att, ja, telefon och bredband men inte TV. Nummer två sa, nej, du kan inte få något. Och nummer tre sa, i princip, kanske. Det krävdes en utredning med svar på ett 10-tal frågor. Sedan skulle någon komma ut och titta och, efter ett antal veckor, skulle jag få en offert.

Så, idag mejlade jag Skanova och berättade hur det var. Telejack finns. Ledningar finns till grannen. Varför är inte våra ledningar kvar, osv? Svaret var att ledningarna antagligen plockats ner vid något tillfälle när de höll på med underhåll pga att det inte funnits något aktivt abonnemang på fastigheten (förre ägaren hade stängt av telefonen för att "det fungerade så dåligt"). Men jag skulle, när jag ville öppna ett nytt abonnemang, säga till min teleoperatör att ledningarna är nere och så skulle en tekniker komma ut och sätta upp dem. Min, tycker jag, logiska följdfråga var då vilken som skulle stå för kostnaderna för att få upp ledningarna. Första svaret kom snabbt, men detta svar har nu dröjt i några timmar. VARFÖR är det så omöjligt att få ett svar på detta???

Anledningen till att vi faktiskt skulle vilja få upp teleledningarna igen är att det inte finns fiber och mobiltäckningen är tveksam.
 
Här är det tvärstopp. Grannen har kvar sin ledning men snutten till oss är borta och det går inte att få den tillbaka.

Mobil fungerar tillräckligt för att klara PTS krav, dvs kunna ringa 112.
 
Här är det tvärstopp. Grannen har kvar sin ledning men snutten till oss är borta och det går inte att få den tillbaka.

Mobil fungerar tillräckligt för att klara PTS krav, dvs kunna ringa 112.
Jag misstänker ju att det är så här också.... :( Men det är ju helt galet att de säger olika HELA tiden!
 
Jag misstänker ju att det är så här också.... :( Men det är ju helt galet att de säger olika HELA tiden!
Telia är duktiga på att ge olika besked. När vi bytte storlek på TV-paketet sa de att vi inte kunde få in TV där vi bodde (vi bor knappast i obygden). Men vi hade ju TV - med Telia som leverantör! :confused: Men de menade på att nej, det gick inte. Mannen ringde igen och pratade med en annan som fixade det - en timme senare hade vi kanalerna. Så de kan ge helt vansinniga besked ibland.
 
Telia är duktiga på att ge olika besked. När vi bytte storlek på TV-paketet sa de att vi inte kunde få in TV där vi bodde (vi bor knappast i obygden). Men vi hade ju TV - med Telia som leverantör! :confused: Men de menade på att nej, det gick inte. Mannen ringde igen och pratade med en annan som fixade det - en timme senare hade vi kanalerna. Så de kan ge helt vansinniga besked ibland.
Jo, visst är dem. Men inte ens Skanova (som äger näten) kan ju tydligen ge mig ett rakt besked....
 
Jag (eller snarare bonusdottern) har varit i en liknande situation.
I det fallet var det inte Skanova/Telia/(entreprenör) som tagit ner ledningarna, utan en fastighetsägare. Därför ville de att vi själva skulle bekosta återställning av ledning till fastigheten, men naturligtvis enligt deras entreprenadtariff som totalt saknade verklighetsförankring. Vill minnas att de ville ha 20-25 tkr för 2-3 stolplängder kabel, i det fallet minst 3-4 gånger rimlig summa.
Vi valde en annan lösning (eftersom där fanns hyfsad 3G), men om jag var du skulle jag försökt lösa problemet den informella vägen. Antingen återställt kabeln själv eller pratat direkt med fotfolket hos den aktuella underhållsentreprenören (Relacom, Neterna, whatever) och försökt hitta en smidig och kostnadseffektiv lösning - och kontaktat Telia igen först när kabeln är på plats, och låtsats som ingenting.

Sedan, som du själv har erfarit, saknar Telia/Skanova förutsättningar (kompetens och/eller vilja) för att handlägga annat än rena rutinärenden på konsekventa och effektiva sätt. Ena handen har inte en aning om vad den andra, eller tredje, eller n+1:e gör. Därför försöker jag lösa problem med så litet formell inblandning som möjligt... :meh:
 
Jag blir smågalen, för det finns verkligen ingen som kan svara rakt på min fråga.... Kort summering: Fastigheten vi köpte har telejack. Teleledningarna är intakta fram till grannens hus - någon hundratals meter bort. De har också fast telefon - jag har kollat. Sedan står det två tomma stolpar mellan grannen och vårt hus. Har mejlat Telia tre gånger angående om det gick att få ADSL-bredband på vår adress. Det var i princip innan jag själv hade kollat i detalj vad som fattades (dvs ledningarna). Jag fick tre olika svar. Den första sa att, ja, telefon och bredband men inte TV. Nummer två sa, nej, du kan inte få något. Och nummer tre sa, i princip, kanske. Det krävdes en utredning med svar på ett 10-tal frågor. Sedan skulle någon komma ut och titta och, efter ett antal veckor, skulle jag få en offert.

Så, idag mejlade jag Skanova och berättade hur det var. Telejack finns. Ledningar finns till grannen. Varför är inte våra ledningar kvar, osv? Svaret var att ledningarna antagligen plockats ner vid något tillfälle när de höll på med underhåll pga att det inte funnits något aktivt abonnemang på fastigheten (förre ägaren hade stängt av telefonen för att "det fungerade så dåligt"). Men jag skulle, när jag ville öppna ett nytt abonnemang, säga till min teleoperatör att ledningarna är nere och så skulle en tekniker komma ut och sätta upp dem. Min, tycker jag, logiska följdfråga var då vilken som skulle stå för kostnaderna för att få upp ledningarna. Första svaret kom snabbt, men detta svar har nu dröjt i några timmar. VARFÖR är det så omöjligt att få ett svar på detta???

Anledningen till att vi faktiskt skulle vilja få upp teleledningarna igen är att det inte finns fiber och mobiltäckningen är tveksam.
Det är möjligen inte så *vissel..hosthost...* att det går att få "någon" att sätta upp tråd igen? Och ringa och säga att de inte ser ut att fungera och ni vill koppla in abonnemanget......
 
Teleledningarna är intakta fram till grannens hus - någon hundratals meter bort. De har också fast telefon -
Men vad är då problemet?
Jag förstår inte?
Om ledningarna hade varit borta så hade jag förstått.

F.ö. så betalar jag varje månad på ett fast abonnemang som jag inte använder bara för att få ha kvar koppartrådarna till min fastighet.
 
Men vad är då problemet?
Jag förstår inte?
Om ledningarna hade varit borta så hade jag förstått.

F.ö. så betalar jag varje månad på ett fast abonnemang som jag inte använder bara för att få ha kvar koppartrådarna till min fastighet.
Problemet är ju att ledningarna ÄR borta, eller vad menar du? Ledningarna går så långt som till grannhuset sedan tar de mystiskt slut. Av någon anledning är alltså vårt hus bortkopplat. Det står bara kvar ett par tomma stolpar mellan våra hus. Och jag antar att det är precis det som hänt, som du beskriver, att fd ägare avslutade abonnemanget och att ledningarna då plockades bort vid något tillfälle, i stället för att lagas, eftersom de ändå inte behövdes...
 
Av någon anledning är alltså vårt hus bortkopplat. Det står bara kvar ett par tomma stolpar mellan våra hus.
Men hur kan ledningarna både vara intakta mellan era hus och det står tomma stolpar.
Jag förstår inte.
Jag vet massor om det här men för att kunna ge tips och råd måste jag förstå hur det hänger ihop.
 
Jag (eller snarare bonusdottern) har varit i en liknande situation.
I det fallet var det inte Skanova/Telia/(entreprenör) som tagit ner ledningarna, utan en fastighetsägare. Därför ville de att vi själva skulle bekosta återställning av ledning till fastigheten, men naturligtvis enligt deras entreprenadtariff som totalt saknade verklighetsförankring. Vill minnas att de ville ha 20-25 tkr för 2-3 stolplängder kabel, i det fallet minst 3-4 gånger rimlig summa.
Vi valde en annan lösning (eftersom där fanns hyfsad 3G), men om jag var du skulle jag försökt lösa problemet den informella vägen. Antingen återställt kabeln själv eller pratat direkt med fotfolket hos den aktuella underhållsentreprenören (Relacom, Neterna, whatever) och försökt hitta en smidig och kostnadseffektiv lösning - och kontaktat Telia igen först när kabeln är på plats, och låtsats som ingenting.

Sedan, som du själv har erfarit, saknar Telia/Skanova förutsättningar (kompetens och/eller vilja) för att handlägga annat än rena rutinärenden på konsekventa och effektiva sätt. Ena handen har inte en aning om vad den andra, eller tredje, eller n+1:e gör. Därför försöker jag lösa problem med så litet formell inblandning som möjligt... :meh:
Fast nu säger ju Skanova att det antagligen är de som har plockat bort ledningarna ("vi äger ledningarna och vi kan ta bort dem", eller hur människan n uttryckte sig i mejlet), men ÄNDÅ vill Telia upprätta en offert. Det låter som om vi får stå för kostnaden. Jag hade en Kafka-liknande chatt med någon på Telia nu i eftermiddags och vi kom INGENSTANS... I slutänden ville hon att jag skulle kolla med ledningskollen om ledningen fanns kvar, för den kunde ju var nedgrävd. Jo, det är ju en VÄLDIG chans att det är så.
 
Men hur kan ledningarna både vara intakta mellan era hus och det står tomma stolpar.
Jag förstår inte.
Jag vet massor om det här men för att kunna ge tips och råd måste jag förstå hur det hänger ihop.
Men så här skrev jag ju i första inlägget: "Teleledningarna är intakta fram till grannens hus - någon hundratals meter bort. De har också fast telefon - jag har kollat. Sedan står det två tomma stolpar mellan grannen och vårt hus."
Jag kan alltså följa ledningarna utifrån vägen och ända till grannens hus, sedan tar det stopp. Inga mer ledningar, bara två tomma stolpar fortsätter till vårt hus.
 
I slutänden ville hon att jag skulle kolla med ledningskollen om ledningen fanns kvar, för den kunde ju var nedgrävd.
På min gård är ledningarna nedgrävda.
Det ordnade vi.
..men ÄNDÅ vill Telia upprätta en offert. Det låter som om vi får stå för kostnaden.
Ja så fungerar det nu för tiden.
Skanova underhåller inte gamla ledningar utan abonnemang och om där inte finns telefon så får man själv bekosta ledningen till närmaste punkt där det finns ledigt att koppla in sig på.
Vi fick en offert av Telia där vi stod för nedgrävningen och de för kabel och att lägga ned kabeln i diket.
Vi (eller snarare sambon) fick även Vattenfall att lägga ner elkabeln i samma dike.
Efter det så fanns det prima el utan trasig transformator och ADSL.
Men det krävde en del förhandling och så finns det ju 3 bostäder på gården med internt nät som jag äger nedgrävt mellan husen.
 
Svar från Skanova igen, och jag började ana en viss...irritation gentemot Telia ;) . Jag mejlade nämligen tillbaks och bad dem kolla ledningar, i stället för att gå omvägen genom ledningskollen (som jag antar ändå skulle ha kollat med Skanova, eftersom det är deras ledningar det handlar om?). Enligt deras papper ska vi ha luftledningar, vilket han också tyckte borde stämma eftersom jag sett stolpar. Det finns verkligen ingen anledning till att fd ägaren skulle ha grävt ned ledningarna och sedan stängt av abonnemanget för att det "fungerade dåligt". Skanova menar att det ska räcka att jag beställer ett abonnemang, och sedan ska Telia sköta resten, dvs jag ska inte själv behöva kolla upp ledningar, osv.
 
Här har det funnits fast telefon. Som sedan har stängts av.
Ja och vad vill du säga med det?
Det finns ett jack men det betyder faktiskt inget.

Beställ ett abonnemang och se vad som händer.
Se till att veta det gamla telefonnumret dit och påstå att det är dit som det skall flyttas.
Jag lovar att sedan så får du svar på dina frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Har funderat på en sak nu sen jag gjorde slut med pojkvännen. Jag har fortfarande bra kontakt och varma känsloförlamat min första...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 613
Senast: Eurydome
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 236
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp