Bukefalos 28 år!

Telezoom till Nikon och andra...?

Mammadutt

Trådstartare
Okej, jag är ju ny när det kommer till Nikon och har börjat snoka på telezoom... men jag blir bara mer och mer förvirrad... :o

Jag föredrar ett så lätt telezoom som möjligt.
Jag kommer använda det och fota mestadels UTAN stativ... porträtt, djur, natur.... utomhus (dagtid, ljust)

Kikar både nytt och begagnat men har ju så svårt ta beslut....

Vad är det för skillnad på alla 80-200/2.8... af-s... af-d? osv?
Är 70-210/4 något att kika på?
Sigma, Tamron?
Eller är det rätt på 70-200/2.8 som gäller?

------------------------------------------------------------
Sen macro-objektiv.....

tips? kikar på tamron 90/2.8 och Nikon 105/2.8....

jag fotar främst blommor, detaljer i naturen, porträtt

Ska man även kika och överväga 150 mm eller ska man rentav kika på 60 mm.... hilfe!!!
------------------------------------------------------------

Sen tar jag gärna tips på gamla, begagnade Nikon man kan hålla utkik efter om man vill fynda något som kanske inte tillverkas längre?

:banana::bump: Tack för hjälpen!
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Det lättaste av de "seriösa" telezoomarna är Tamron 70-200 2.8 som också är väldigt skarpt och bra kontrast och färger. Kostar 7 lax ungefär.
80-200 2.8 AF-S och AF-D är också bra och skarpa, men de har ett litet problem, på nära håll ("nära" är förståss relativt, men typ under 10 meter, vi talar ju om telezoomar för skjutsingen) så bakfokuserar dem, inte alla förståss, men AF-D versionen var byggd så av någon anledning. AF-S har jag hört ska vara bättre på den punkten, men inte klockren ändå. Det finns ju en anledning till varför 70-200 2.8 VR AF-S för 18 lax kom. Skippa Sigma, de har tyvärr väldigt många brister i sin kvalitétskontroll. Om man bortser från några få objektiv, såsom Sigmas 150mm macro och 105 och 70 macro så brukar de flesta gluggar felfokusera, vilket är tragiskt. Onödigt att behöva skicka in på justering det första man behöver göra även om man får det gratis på garantin.

Nikkor 105mm VR 2.8 är det bästa av de du nämner, men tamron 90 är lite läskigt nära i bildkvalité med tanke på att det kostar halva priset. Dock sämre byggkvalle och långsam fokus och det växer till dubbla längden vid närgräns. Dock är det ruskigt bra för stålarna, jag använder mitt fortfarande i mitt arbete (porträtt och modell)
105mm VR är dock lite bättre, men har man begränsad kassa, inte värt det. Har man pengarna så kör hårt på 105:an VR.

Klart det finns gamla hederliga Nikkor som fortfarande funkar fint. 85mm 1.8 är ju en sådan klassiker. Men fördelen med moderna AF-S är att glasbitarna har färdiga skåror att ligga i och felfokuserar inte, om det felfokuserar är det sensorn som gör det och kan också justeras. Självklart också tyst och snabb fokusering. Nikkor 60mm 2.8 AF-S skall vad jag hört vara väldigt bra och trevlig, i klass med 105:an.

Har själv funderat på sigma 150 för porträtt, men har inte hunnit klämma på den ännu.

Känns det bättre nu?
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Ska du ha ett LÄTT zoomobjektiv är det inte 2,8 du ska leta efter. De är tunga, oavsett märke.

Är du alltid i dagsljus är objektiv med 3,5-5,6 MYCKET lättare viktmässigt.
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

åhhh vad svårt det är.... är 3 timmar till närmsta ställe för att klämma och testa objektiv (Cyberphoto, Umeå)...

Varför jag vill ha lätt telezoom är för att annars är risken att jag inte "orkar" dra runt på kameran...
Men jag vill såklart ha så bra bilder så snygg bokeh som möjligt osv.... och ja snabbhet och tysthet vid fokusering är ju såklart ett plus... Jag får nog pallra mig till Umeå helt enkelt och klämma på grejorna!! Är ju inte i "behov" av objektiven förrän till våren... på vintern fotar jag mest inomhus eller tar med mig kompaktkameran bara :angel:

Det blir nog 105 som macro iaf....
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Tamrons är lättast av alla 70-200 2.8 på marknaden, det känns ju helt fel att slösa några få gram mer på sämre bildkvalité, men det är ju bara min åsikt. Annars finns ju Nikkor 70-300 också, visst är den bra, men inte lika bra som de andra.
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Hur är eg Sigmas 50-150/2.8? Den verkar så lätt och smidig nämligen hehe....
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Ja, den är lätt och smidig, DX glugg, så inte "framtidssäker" om du någonsin i framtiden tänkt att köra FX. Sedan är den inte skarp förrän 4.5 ungefär. Dessutom är den idiotiskt konstruerad, tre miniskruvar som håller fast gluggen på mitten, flera rapporter om folk som helt sonika brytit av gluggen utan att ta i. Plast. Jag skulle aldrig köpa den.
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Hehe nä då tänker inte jag heller köpa den men vikten var så himla lockande.... Men det blir säkert ett Tamron... vill man satsa på nikons egna sen kan man ju alltid kränga Tamron vidare :)
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Jag har använt Sigma 50-150mm i snart 1 år och jag är kanonnöjd. Lagom tung och skarp och bra. Fokuserar snabbt = bra när det gäller att fota hästar.
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Ahhhh..... har du provat och jämfört med typ Tamrons? Tänkte att gluggen väger lite är ju himla mkt värt men å andra sidan kvalité är ju viktigare... svåååårt det där...

Ni med telezoom kan ni inte visa lite bilder tagna med detta? :) :bow:
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

tamron har fått mycket bra kritik!
testbilder finns t.ex. cyberphoto, men gör en sökning på nätet så hittar du mer.
hade tänkt köpa tamron också, men just nu får allt vänta
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Vad är skillnaden Tamron och Sigma och deras modeller 70-200/2.8, vilken är bäst eg? Har ingen möjlighet att prova..... eg vill jag väl ha Nikons motsvarighet men 18 loppor.... njaaaaaaaa........
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

Sigma har fler fall av bak/frontfokus och uppenbarligen sämre kvalitétskontroll. Hittar du ett bra ex. så får du en bra glugg även från sigma. Men kul att behöva plöja 20 st innan man hittar rätt?
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

haha nä fan det lät jobbigt!

Jag sitter som vanligt och kikar och funderar.....
liksom ångrar jag mig om jag snålar och tar Tamron ist för Nikon (70-200) men å andra sidan får jag fler gluggar för samma peng ;) (snååål eller ekonomisk.... eller vad jag nu är)
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

så nu beställde jag Tamron 70-200/2.8, passade även på och beställde större zoomväska, LowePro, har en för normalzoom samt en större bag men tänkte en väska för 70-200 skulle vara smidigt!
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

jo....

kommer nog köpa nya 50/1.4 sen då den nu släpps.....

sen är frågan vilket macro... snål inte snål.... osv.....
och ska jag kränga vidare 17-50/2.8 Tamron och köpa Nikon 24-70/2.8 (fan va dyrt det var då.... pust)??
Då kommer såklart en följdfråga, jag behöver (behöver :angel:) mer vidvinkel då..... för att fota interiör..... jag får helt enkelt skita i detta och hoppa på fullformat snart :rofl:
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

nero-1.jpg


Taget med Tamron 70-200/2,8 och en Konica Minolta 5D kamera :)
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

ohhh en som kör Konica Minolta! Jag övergav ju KM nyss :cry: saknar robustheten och stabilisator i kamerahuset.... nåja....

Jag har beställt Tamron 90/2.8 och Tamron 70-200/2.8

nu funderar jag på att kränga 17-50/2.8 Tamron och köpa 28-75/2.8 istället och leta en mer vidvinkel..... hmmm men vad ska man då ha.....
 
Sv: Telezoom till Nikon och andra...?

kl

idag fick jag hem tamrons macro 90 och telezoom 70-200.... yihooo.... ska testa imorrn!

Nu fick jag dessvärre ett problem.... den "stora" kamerabagen rymmer inte telezoomet... så jag måste byta ut den väskan till en större eller högre rättare sagt. Jag använder bara den väskan om jag ska någon stanns och ta med mig alla grejer. Jag har två toploaders annars ett som rymmer kamera+normalzoom och så ett som rymmer kamera+telezoomet.....

tips? hård väska? Ryggsäck? "bag"?

Ska rymma 1-2 kamerahus, 5-6-7 objektiv + tillbehör.....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
375
Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte...
2
Svar
23
· Visningar
1 575
Senast: YlvaG
·
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp. Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja...
2
Svar
24
· Visningar
5 508
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp