Telia från 4G till 5G - hur har det gått till?

bettysmatte

Trådstartare
Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick nämligen ett sms i veckan om att någon ska ringa upp mig mellan kl 13-19 denna eller nästa vecka för att hjälpa till med processen. Om man inte svarar eller vill boka ett möte fanns det en mejladress (till ett namn) som man kunde använda sig av istället. Jag är ALLTID skeptisk till sådana här kontakter. Hur vet jag att det verkligen stämmer att det är Telia som vill ha kontakt med mig? Och varför ska jag behöva prata med någon för att byta från 4G till 5G? I mammas fall, med en annan operatör, valde hon bara den uppkopplingen i listan över tillgängliga wifi-nät. Antar att det antingen vill sälja på mig något (som jag inte vill ha) eller att det är fejk.... Någon som har varit med om samma?
 
Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick nämligen ett sms i veckan om att någon ska ringa upp mig mellan kl 13-19 denna eller nästa vecka för att hjälpa till med processen. Om man inte svarar eller vill boka ett möte fanns det en mejladress (till ett namn) som man kunde använda sig av istället. Jag är ALLTID skeptisk till sådana här kontakter. Hur vet jag att det verkligen stämmer att det är Telia som vill ha kontakt med mig? Och varför ska jag behöva prata med någon för att byta från 4G till 5G? I mammas fall, med en annan operatör, valde hon bara den uppkopplingen i listan över tillgängliga wifi-nät. Antar att det antingen vill sälja på mig något (som jag inte vill ha) eller att det är fejk.... Någon som har varit med om samma?
Ring till Telia kundtjänst och fråga om det är normalt förfarande?
 
Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick nämligen ett sms i veckan om att någon ska ringa upp mig mellan kl 13-19 denna eller nästa vecka för att hjälpa till med processen. Om man inte svarar eller vill boka ett möte fanns det en mejladress (till ett namn) som man kunde använda sig av istället. Jag är ALLTID skeptisk till sådana här kontakter. Hur vet jag att det verkligen stämmer att det är Telia som vill ha kontakt med mig? Och varför ska jag behöva prata med någon för att byta från 4G till 5G? I mammas fall, med en annan operatör, valde hon bara den uppkopplingen i listan över tillgängliga wifi-nät. Antar att det antingen vill sälja på mig något (som jag inte vill ha) eller att det är fejk.... Någon som har varit med om samma?
Ring och fråga (om man nu orkar med Telias kötider ...). På hemsidan står inget om att man blir uppringd men där finns info om vilka orter som berörs och när.
 
Ring till Telia kundtjänst och fråga om det är normalt förfarande?
Jag var inne och surfade runt på Telias sida nyss och hoppades kunna hitta ett annat sätt än telefon att kontakta dem på. Det är så segt att sitta i telefonkö. Men chatten finns inte längre?
 
Jag var inne och surfade runt på Telias sida nyss och hoppades kunna hitta ett annat sätt än telefon att kontakta dem på. Det är så segt att sitta i telefonkö. Men chatten finns inte längre?
Ser inte så ut nej, men kundservice ser ut att öppna nu kl 9, så jag hade testat ringa direkt och hoppats att folk inte ringde dem det första de gjorde en lördag 1😇
 
Du behöver inte göra nått.
Eventuellt byta hårdavar(router) eller telefon då vissa inte är kompatibla för 5G.
Det där låter som bluff.

5G är aktivt, de gäller bara att man har tekniken att ta emot så att säga 🙂
Det är som när telefonen inte har tillgång till 4G kanske då går den själv över till 3G.
Vi har ju vissa funktioner som fortfarande går på gamla 2G nätet med
 
Det var en mycket udda upplevelse att ringa kundtjänst. När jag frågade om sms:et, och om det är något som Telia skickar ut, så fick jag svaret att, "ja, det kan absolut vara så". När jag ifrågasatte hur jag skulle kunna bli uppkopplad till 5G, när det står på täckningskartan att det inte finns här så, fick jag svaret att om man tittar från "kundsidan" (som den jag pratade med också gjorde) så kunde det se annorlunda ut mot om man har andra uppgifter. När jag rabblade mejladressen för människan så påstod han att det var en riktig mejladress. Telia behöver mitt godkännande för att koppla upp mig mot 5G, sa han vidare. Jag blev egentligen inte mycket klokare av samtalet, kan jag inte påstå.
 
Du behöver inte göra nått.
Eventuellt byta hårdavar(router) eller telefon då vissa inte är kompatibla för 5G.
Det där låter som bluff.
Routern vet jag inte, men min telefon är 5G-kompatibel. Om jag klickar bort wifi så är min telefon på 4G-nät, men i inställningarna har jag tillåtit att den kan koppla upp sig automatiskt mot 5G/4G/3G, osv. Om det fanns här borde den väl alltså visa 5G?
 
Routern vet jag inte, men min telefon är 5G-kompatibel. Om jag klickar bort wifi så är min telefon på 4G-nät, men i inställningarna har jag tillåtit att den kan koppla upp sig automatiskt mot 5G/4G/3G, osv. Om det fanns här borde den väl alltså visa 5G?
Ja, jag har telia (företagsabonemang) och har 5G då och då..
Konstigt. Ditt abonemang är privat?
 
Frågan är varför de menar att du ska behöva byta?
Tar de bort någon teknik så att ditt nuvarande abonnemang/router/annat inte skulle fortsätta fungera? Eller är det ren marknadsföring för att sälja på dig nya tjänster?

Det hade jag börjat med att den som ringer får förklara tills jag fattar innan samtalet går vidare till hur bytandet ska göras och vad det betyder ekonomiskt och tekniskt för mig.
 
Frågan är varför de menar att du ska behöva byta?
Tar de bort någon teknik så att ditt nuvarande abonnemang/router/annat inte skulle fortsätta fungera? Eller är det ren marknadsföring för att sälja på dig nya tjänster?

Det hade jag börjat med att den som ringer får förklara tills jag fattar innan samtalet går vidare till hur bytandet ska göras och vad det betyder ekonomiskt och tekniskt för mig.
Vet ej. Ordagrant står det i sms:et att: "I samband med detta samtal kommer vi hjälpa er med att flytta över från erat 4G till 5G..." (ja, det står "erat"...).
 
Vet ej. Ordagrant står det i sms:et att: "I samband med detta samtal kommer vi hjälpa er med att flytta över från erat 4G till 5G..." (ja, det står "erat"...).
Jag menade att jag ställer den frågan till den som ringer. "Varför ska det göras en bytesprocess? Vad innebär den? Måste jag göra den?" Är det en bluffare eller en som bara ska sälja på bonus tjänster så ledsnar de. Är det någon verklig teknisk förändring du påverkas direkt av så kommer hen ge någon rimligt pedagogisk information som du kan kolla upp hur du berörs av sedan.
 
Jag menade att jag ställer den frågan till den som ringer. "Varför ska det göras en bytesprocess? Vad innebär den? Måste jag göra den?" Är det en bluffare eller en som bara ska sälja på bonus tjänster så ledsnar de. Är det någon verklig teknisk förändring du påverkas direkt av så kommer hen ge någon rimligt pedagogisk information som du kan kolla upp hur du berörs av sedan.
Jag tycker mest det är sorgligt att inte Telias kundtjänst kan bekräfta på ett betryggande sätt att sms:et jag fått är korrekt och del av deras process. Jag har verkligen inte lust att prata med någon som ringer upp mig när jag inte vet hur tanken bakom är. Så...om det finns 5G i mitt område, så kommer inte min mobil (Halebop) att känna av detta nät om jag inte har gett min tillåtelse till detta?? Nä....
 
Jag tycker mest det är sorgligt att inte Telias kundtjänst kan bekräfta på ett betryggande sätt att sms:et jag fått är korrekt och del av deras process. Jag har verkligen inte lust att prata med någon som ringer upp mig när jag inte vet hur tanken bakom är. Så...om det finns 5G i mitt område, så kommer inte min mobil (Halebop) att känna av detta nät om jag inte har gett min tillåtelse till detta?? Nä....
Håller jag verkligen med om.
 
Nu fick jag precis ett nytt sms från samma nummer angående att jag har varit i kontakt med Telias kundtjänst och att de önskar feedback på samtalet. Så....jag antar att det betyder att det första sms:et faktiskt kom från Telia också...
 
Vad märkligt. Jag har Telia och har inte blivit antastad om sånt här trams (iofs stöder inte min telefon 5G men det kan inte Telia veta). Jag menar när man gick till 3G och samma när man gick till 4G så skedde det ju helt automatiskt så varför ska det krånglas nu?
Vi har mobilt bredband och streamar TV via Telia. Min mobiloperatör är Halebop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp