Tembuilding, utbildning och liknande på arbetet idag - hur går det till?

Sel

Trådstartare
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu vill kalla det på jobbet idag. Vi har ett nytt marknadsföringsteam och ska "rebranda" hela hotellkedjan jag jobbar för. Okejdå, inte för att det berör mig per se, men det är väl en trevlig idé som egentligen inte betyder särskilt mycket för fotfolket. Istället för "engagerad" får vi motivationsordet "Kreativ" och liknande.

Hur som helst är det tydligt att management tycker att det här är en stor grej, när vi går in på mötet (som är under arbetstid medan vi fortfarande har arbete kvar att göra innan vi kan gå hem). Det hela börjar så snart vi går in genom dörren där vi får fiska en lapp ur en påse. På den står saker som "Apple" eller "Spa" eller "Cheese". Meningen är att vi då bland ett hav av människor där kanske en tredjedel är bekanta ansikten ska hitta vår "Pie" eller "Treatment" eller "Cake" och sedan sätta oss tillsammans vid ett bord. Fantastiskt obekvämt, men okej. Vi lyssnar på lite prat och ser på film, sedan ska det brainstormas och någon stackare från varje bord ska presentera olika motivationshandlingar som varje grupp kommit fram till.
Också okej antar jag, men sedan ska det minsann lekas! Hela gruppen delas upp i två lag som ska ställa sig i cirkel och vackert hålla hand med varandra och passera en rockring runt hela gruppen utan att släppa taget om varandra, naturligtvis med en Positiv attityd, annars är man ju inte Med!
Jag mådde nästan illa, och jag var långt ifrån ensam. De där händerna släpptes illa kvickt när rockringen var i hamn vill jag lova. Pysslar man verkligen med sådant här fortfarande? Är det här team building och engagerande? Har vi inte lärt oss att alla är olika och att folk borde få en chans att gå undan?
Är det effektivt?
Hur fungerar det hos er?
 
Senast ändrad:
Jag har förstått att vissa älskar sånt här.. men själv avskyr jag det... :D surkärringen här...
nä men avskyr är kanske att ta i men... jag har svårt för när det blir för mkt sånt här...

Har tidigare sjungit och spelat en hel del i olika konstellationer och där kunde jag ibland känna att jag inte passade in. För några år sedan var jag iväg på ett körläger dvs vår kör och sen några andra skulle ha lektioner tillsammans. Ett av de första passen innehöll en del "lära känna varandra- lekar". En sådan lek var att alla stod i ring och en person skulle säga sitt namn och sen berätta något om sig själv. Sen skulle man springa runt hela ringen medan alla andra skulle ropa ens namn och heja på. Jag märkte att många andra tyckte det var skoj och att de tyckte det var positivt. Själv gled jag långsamt ut rummet och satte mig och väntade utanför. Jag vet inte varför- men jag fick bara panik av det... och jag vet egentligen inte varför... men jag klarade inte av det....
 
Jag har förstått att vissa älskar sånt här.. men själv avskyr jag det... :D surkärringen här...
nä men avskyr är kanske att ta i men... jag har svårt för när det blir för mkt sånt här...

Har tidigare sjungit och spelat en hel del i olika konstellationer och där kunde jag ibland känna att jag inte passade in. För några år sedan var jag iväg på ett körläger dvs vår kör och sen några andra skulle ha lektioner tillsammans. Ett av de första passen innehöll en del "lära känna varandra- lekar". En sådan lek var att alla stod i ring och en person skulle säga sitt namn och sen berätta något om sig själv. Sen skulle man springa runt hela ringen medan alla andra skulle ropa ens namn och heja på. Jag märkte att många andra tyckte det var skoj och att de tyckte det var positivt. Själv gled jag långsamt ut rummet och satte mig och väntade utanför. Jag vet inte varför- men jag fick bara panik av det... och jag vet egentligen inte varför... men jag klarade inte av det....
Avskyr det, har alltid avskytt och kommer alltid att avsky. En riktig party-pooper är jag. :p Men allvarligt, just det här att tvinga människor att röra vid varandra, vara nära och knösa ihop folk som inte känner varandra förstår jag verkligen inte. Jag trodde det var gammalt och bigånget och särskilt efter Covid att det inte skulle hända igen faktiskt.
Jag fick också nästan panik när jag närmade mig den där cirkeln och fick ta en svettig hand i var och en av mina lika svettiga. 😫 Tack och lov var i alla fall en av mina "handkamrater" lika obekväm och släppte i samma sekund vi kunde.
Det hela kändes både barnsligt och förlegat, så jag var lite nyfiken på om någon faktiskt jobbar med sådant här eller är på utbildningar ofta, om det ÄR såhär. 😅
 
De körde två omgångar samma dag, och vi var flera som under lunchen fick höra av första gruppen vad som väntade som mådde så dåligt att vi övervägde att helt enkelt inte gå. Det var dock mandatory och inte ett alternativ att inte dyka upp.

Jag förstår att det låter komiskt, men det var verkligen gräsligt. :arghh:
 
Visste ni om detta på förhand lr blev ni bara kastade in i det? Har jobbat med att få igång liknande events lr vad man ska kalla det på hotell. Men har låtit deltagandet vara frivilligt och vi har informerat om och skickat ut inbjudan i hyfsat god tid innan dagen.
 
Visste ni om detta på förhand lr blev ni bara kastade in i det? Har jobbat med att få igång liknande events lr vad man ska kalla det på hotell. Men har låtit deltagandet vara frivilligt och vi har informerat om och skickat ut inbjudan i hyfsat god tid innan dagen.
Vi visste givetvis att det skulle äga rum och fick en "inbjudan" för någon vecka sedan, men den var mandatory och inte frivillig. Även personal som var lediga på dagen var tvugna att komma in. Deltagandet i lekarna var inte heller frivillig - eventuellt hade en sluppit om en ställt till med en stor, dramatisk scen.
Kör ni också med random gruppindelningar och fysiska lekar?
 
Vi visste givetvis att det skulle äga rum och fick en "inbjudan" för någon vecka sedan, men den var mandatory och inte frivillig. Även personal som var lediga på dagen var tvugna att komma in. Deltagandet i lekarna var inte heller frivillig - eventuellt hade en sluppit om en ställt till med en stor, dramatisk scen.
Kör ni också med random gruppindelningar och fysiska lekar?

Vi har haft det (fysiska lekar och random gruppindelning) men då har det varit frivilligt, ledig personal har inte varit tvungna att komma in och vi har sagt till alla avdelnings ledare, heter det så? (Head of Departments) att om ingen vill/kan är det ok med. Om man vill vara med en del av dagen så att man hinner jobba färdigt är det också ok.

Låter väl hårt och tondövt inför olika personligheter att det ska vara obligatorisk. Sen förstår jag inte helt hur man ska kunna ha hotellet öppet om all personal ska hålla på med det där hela dagen 😅
 
På mitt tidigare jobb hade vi regelbundet utbildningar, några timmar på arbetstid. Tyckte det var helt okej, vi fick sitta ner och blev bjudna på fika, inga konstigheter.

De som höll i det hela var oftast professionella, inga lekar. Förutom en gång, då var damen som höll i det hela helt ute och cyklade. Det var en utbildning i att ge god service, men handlade mest om att vi skulle sjunga om företagets motto, hitta likheter och olikheter mellan tårta och lösgodis, skriva ihop ramsor om service, titta på "motiverande" videosnuttar av folk som ger god service i helt andra yrken än vårt, rada upp oss i olika ordningar beroende på ålder, varifrån vi kom, hur många språk vi talade, osv, och en massa andra konstigheter som vi inte kunde relatera till i jobbet.

Vi skulle också göra listor på hurudan service folk från olika länder vill ha. Tydligen måste man, enligt henne, se till att glasen är rena då man serverar Schweizare. Varför folk från andra länder skulle nöja sig med smutsiga glas framgick inte. Folk från Tyskland måste alltid få mycket bröd innan man kommer med förrätten. Vi jobbade i butik, inte på restaurang...

Om vi inte hade varan folk frågade om, så tipsade hon om att skjutsa folk till någon sevärdhet i trakten, medan vi ordnade med att skaffa varan. Som sagt, vi jobbade i mataffär. Jag hade velat se chefens min om vi gett oss ut att åka runt med kunder medan de andra försöker få tag på ett paket lokal getost, eller vad det nu kunde vara för ovanligare varor vi inte hade i lager. :D

Sedan poängterade hon också hur viktigt det är att inte ha stavfel i skyltningen. Hennes powerpointpresentation kryllade av stavfel.

Vi fick ge respons efteråt, jag tror att alla ifrågasatte det konstiga programmet. Kort senare ringde från huvudkontoret och frågade vad som egentligen hänt. Damen var tydligen någon berömd föreläsare som de betalat massor för, och så tyckte vi att hennes program var helt vrickat :o
 
På mitt tidigare jobb hade vi regelbundet utbildningar, några timmar på arbetstid. Tyckte det var helt okej, vi fick sitta ner och blev bjudna på fika, inga konstigheter.

De som höll i det hela var oftast professionella, inga lekar. Förutom en gång, då var damen som höll i det hela helt ute och cyklade. Det var en utbildning i att ge god service, men handlade mest om att vi skulle sjunga om företagets motto, hitta likheter och olikheter mellan tårta och lösgodis, skriva ihop ramsor om service, titta på "motiverande" videosnuttar av folk som ger god service i helt andra yrken än vårt, rada upp oss i olika ordningar beroende på ålder, varifrån vi kom, hur många språk vi talade, osv, och en massa andra konstigheter som vi inte kunde relatera till i jobbet.

Vi skulle också göra listor på hurudan service folk från olika länder vill ha. Tydligen måste man, enligt henne, se till att glasen är rena då man serverar Schweizare. Varför folk från andra länder skulle nöja sig med smutsiga glas framgick inte. Folk från Tyskland måste alltid få mycket bröd innan man kommer med förrätten. Vi jobbade i butik, inte på restaurang...

Om vi inte hade varan folk frågade om, så tipsade hon om att skjutsa folk till någon sevärdhet i trakten, medan vi ordnade med att skaffa varan. Som sagt, vi jobbade i mataffär. Jag hade velat se chefens min om vi gett oss ut att åka runt med kunder medan de andra försöker få tag på ett paket lokal getost, eller vad det nu kunde vara för ovanligare varor vi inte hade i lager. :D

Sedan poängterade hon också hur viktigt det är att inte ha stavfel i skyltningen. Hennes powerpointpresentation kryllade av stavfel.

Vi fick ge respons efteråt, jag tror att alla ifrågasatte det konstiga programmet. Kort senare ringde från huvudkontoret och frågade vad som egentligen hänt. Damen var tydligen någon berömd föreläsare som de betalat massor för, och så tyckte vi att hennes program var helt vrickat :o

Haha, men hjälp. Del låter verkligen heltokigt, som en parodi eller en Ica reklam 🙈😆
 
På mitt tidigare jobb hade vi regelbundet utbildningar, några timmar på arbetstid. Tyckte det var helt okej, vi fick sitta ner och blev bjudna på fika, inga konstigheter.

De som höll i det hela var oftast professionella, inga lekar. Förutom en gång, då var damen som höll i det hela helt ute och cyklade. Det var en utbildning i att ge god service, men handlade mest om att vi skulle sjunga om företagets motto, hitta likheter och olikheter mellan tårta och lösgodis, skriva ihop ramsor om service, titta på "motiverande" videosnuttar av folk som ger god service i helt andra yrken än vårt, rada upp oss i olika ordningar beroende på ålder, varifrån vi kom, hur många språk vi talade, osv, och en massa andra konstigheter som vi inte kunde relatera till i jobbet.

Vi skulle också göra listor på hurudan service folk från olika länder vill ha. Tydligen måste man, enligt henne, se till att glasen är rena då man serverar Schweizare. Varför folk från andra länder skulle nöja sig med smutsiga glas framgick inte. Folk från Tyskland måste alltid få mycket bröd innan man kommer med förrätten. Vi jobbade i butik, inte på restaurang...

Om vi inte hade varan folk frågade om, så tipsade hon om att skjutsa folk till någon sevärdhet i trakten, medan vi ordnade med att skaffa varan. Som sagt, vi jobbade i mataffär. Jag hade velat se chefens min om vi gett oss ut att åka runt med kunder medan de andra försöker få tag på ett paket lokal getost, eller vad det nu kunde vara för ovanligare varor vi inte hade i lager. :D

Sedan poängterade hon också hur viktigt det är att inte ha stavfel i skyltningen. Hennes powerpointpresentation kryllade av stavfel.

Vi fick ge respons efteråt, jag tror att alla ifrågasatte det konstiga programmet. Kort senare ringde från huvudkontoret och frågade vad som egentligen hänt. Damen var tydligen någon berömd föreläsare som de betalat massor för, och så tyckte vi att hennes program var helt vrickat :o
Det första låter mer reko för mig, tycker det är så det borde gå till. Sitt ned, diskutera gärna och eventuellt ett quizz, men det här med att stå upp och göra sig löjlig och ta i folk....

Men det andra exlpet verkar ju helt vansinnigt! Till och med mer uppåt väggarna än vårt! 😅 Jag funderar faktiskt på att gå till ledningen och tala om hur otroligt obekväma flera av oss var - jag märkte ju hur entusiastiska marknadsföringsteamet var, på riktigt, och att de lagt ned mycket jobb. Jag lyssnade mer än gärna på vad de hade att säga, men tramset runtomkring förstörde allt. Vi ville bara gå och jobba igen.
 
Vi har haft det (fysiska lekar och random gruppindelning) men då har det varit frivilligt, ledig personal har inte varit tvungna att komma in och vi har sagt till alla avdelnings ledare, heter det så? (Head of Departments) att om ingen vill/kan är det ok med. Om man vill vara med en del av dagen så att man hinner jobba färdigt är det också ok.

Låter väl hårt och tondövt inför olika personligheter att det ska vara obligatorisk. Sen förstår jag inte helt hur man ska kunna ha hotellet öppet om all personal ska hålla på med det där hela dagen 😅
Fast vad är grejen med lekarna? Jag trodde att det dog ut när jag gick i gymnasiet och var behållning enbart för bröllopsfester och sådant faktiskt. Är det för att få upp energinivån? En uppriktig undran.

Åh, själva grejen pågick bara en dryg timme och vi var uppdelade i två grupper under dagen, så hotellet gick ju runt, men vi som fortfarande hade arbete att göra blev väldigt stressade.
Å andra sidan hade jag inte velat förstöra en ledig dag heller... och vi fick en burk Gin och Tonic när vi gick. :D
 
Fast vad är grejen med lekarna? Jag trodde att det dog ut när jag gick i gymnasiet och var behållning enbart för bröllopsfester och sådant faktiskt. Är det för att få upp energinivån? En uppriktig undran.

Åh, själva grejen pågick bara en dryg timme och vi var uppdelade i två grupper under dagen, så hotellet gick ju runt, men vi som fortfarande hade arbete att göra blev väldigt stressade.
Å andra sidan hade jag inte velat förstöra en ledig dag heller... och vi fick en burk Gin och Tonic när vi gick. :D

Få folk från olika avdelningar att se och prata med varandra, få upp energi nivån, en del tycker det är roligt, få hjärnan att tänka på något annat och att ställa om sig, är vad jag kommer på nu, är lite trött ^^ har jobbat en del med marknadsföring och försäljning, min personliga teori är att många som jobbar med sånt har den personligheten att man tycker sånt är super kul så tror nog att en del gånger smyger man in sånt bara för att, tror en del glömmer att inte alla är lika taggade på att göra samma saker som en själv vill 😅

Tillägg, jag tänker mest på heldagar vi haft. Om det var så kort som 1h känns det lite smått onödigt med uppdelningar och lekar kan jag känna.
 
Få folk från olika avdelningar att se och prata med varandra, få upp energi nivån, en del tycker det är roligt, få hjärnan att tänka på något annat och att ställa om sig, är vad jag kommer på nu, är lite trött ^^ har jobbat en del med marknadsföring och försäljning, min personliga teori är att många som jobbar med sånt har den personligheten att man tycker sånt är super kul så tror nog att en del gånger smyger man in sånt bara för att, tror en del glömmer att inte alla är lika taggade på att göra samma saker som en själv vill 😅
Det låter ju vettigt i och för sig. Jag tror de flesta av oss som verkligen inte ville vara med var vi som medvetet inte valt att vara "front of house" så att säga, förmodligen av en anledning. 😅
Men det var verkligen en seriös känsla av olust från flera så jag tror jag ska ta upp det med cheferna faktiskt. Jag menar, vi har en tjej som helst inte vill gå genom korridorerna på grund av folksamling under ett pågående bröllop, och hon är en Superarbetare! jättesnäll och trevlig med gästerna, men stå hand i hand i ring med tjugofem främlingar var sisådär.
 
Den enda gången jag har varit med på "teambuilding" där man hade lekar och tog på varandra, var i en teaterensamble. Man behöver "bonda" på lite annat vis där. Jag kan tänka mig nåt liknande kanske i yrken där man rent fysiskt är mycket nära varandra och behöver bli bekväm vid fysisk kontakt, för att avdramatisera det i förväg.

Men hålla folk i händerna som man aldrig kommer behöva hålla i händerna nånsin igen känns inte så meningsfullt.
 
Jag kan lägga till att jag varit på teambuilding med lekar som har känts okej. Men då har det inte känns som barnkalas eller överdrivet.
Jag ogillar verkligen så gott som ALLA typer av lekar och/eller tävlingar, men det finns absolut grader i helvetet. Frågesporten kändes rätt okej, den var visserligen i lag, men via telefon/app och rätt anonym/fri. Det syntes eller märktes inte hur mycket eller lite en deltog som individ.
Visserligen fick jag en sned blick från ett gäng unga grabbar när jag tyckte att vi skulle heta "table 3" som lagnamn... men ingen kom på något bättre, så... 🤷‍♀️🎅
 
Åh jag har berättat om det här förr. Vi hade nån teaterperson som föreläsare och vi blev indelade i gruppen om typ 5. Sen skulle vi under en halvtimme träna in en barnbok och sedan spela upp den framför alls utan att använda ord (vi tog totte bygger för den kunde alla)

Våra dåvarande chefer tyckte att just vår grupp gjorde dåligt ifrån oss så de spelade sedan upp vår grej på julfesten på "rätt" sätt.

Poängen? Ingen jävla aning.
Jag sade upp mig.
 
Jag har också varit med på liknande grejer men det är väl inte min favorit direkt. Just det där när man ska stå i en ring och ska se till att alla drar ett snöre i någon del av kläderna eller en rockring är ju något som förut kändes löjligt och nu i covidtider snarare olämpligt.

Sitter själv och försöker fundera ut någon sorts teambuildingaktivitet men tror att det då kommer få bli musikquiz eller någon sorts ”stadsmysterium”-vandring och mat. Inte alls lika glättigt men roligare enligt mig 😅
 
Vi har liknande teambuilding-dagar, obligatoriska på arbetstid, på mitt jobb med lekar och brainstorming-övningar. Jag avskyr de här dagarna (även om jag gillar och känner de flesta som jag jobbar med) och tycker de känns påklistrat glättiga. Tydligen är jag i underläge för majoriteten av de anställda SAKNADE spektaklet under pandemin 🤯

@Angel jag tycker dina förslag låter toppen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp