Tembuilding, utbildning och liknande på arbetet idag - hur går det till?

Vi hade teambuilding med hela företaget tidigare i år, med ett tydlig mål från VD att vi skulle lära känna varandra efter pandemi och hemmajobb. Hen tyckte att vi verkar ha hållit ihop de enskilda teamen bra, men på företags/affärsområdesnivå hade vi glidit isär och jag delar hens uppfattning. Inga läskiga tramslekar tackolov! Istället åkte vi bort allihopa, hade diskussioner om hur pandemijobbet varit och hur vi vill jobba i framtiden. Sen varvade vi med quiz, stadsvandringar, träningspass där vi fick välja mellan olika aktiviteter och en hel del god mat 🙂 Jag hade trevligt och då är jag ändå inte nån fantastiskt utåtriktad person. Hade jag tvingats vara med på en del grejer som listats här i tråden hade jag dött, typ...
 
Vi hade teambuilding med hela företaget tidigare i år, med ett tydlig mål från VD att vi skulle lära känna varandra efter pandemi och hemmajobb. Hen tyckte att vi verkar ha hållit ihop de enskilda teamen bra, men på företags/affärsområdesnivå hade vi glidit isär och jag delar hens uppfattning. Inga läskiga tramslekar tackolov! Istället åkte vi bort allihopa, hade diskussioner om hur pandemijobbet varit och hur vi vill jobba i framtiden. Sen varvade vi med quiz, stadsvandringar, träningspass där vi fick välja mellan olika aktiviteter och en hel del god mat 🙂 Jag hade trevligt och då är jag ändå inte nån fantastiskt utåtriktad person. Hade jag tvingats vara med på en del grejer som listats här i tråden hade jag dött, typ...

Det låter ju verkligen som ett vettigt sätt att lägga upp det, lite lättsamt socialt men ändå en viss styrning mot konkreta mål.
 
Fyfasen vad märkligt upplägg, lider verkligen med dig! Jag är glad att man slapp sånt här under pandemin. Där jag jobbar nu har vi mer seriösa teambuildings där vi åker iväg på internat och pratar om oss själva o svåra upplevelser för o bonda o bygga starkare band. Väldigt givande o intressant MEN jobbigt som fasen också.
På tidigare arbetsplatser (inom privat sektor) när det varit den typen av teambuildings du beskriver har jag sjuksrivit mig i lämplig tid innan hehe. Har det uppkommit med kort varsel har jag skyllt på läkarbesök eller dylikt o smugit iväg. Vägrar delta i det där fjanteriet. :D:up:
 
Jag går ju absolut inte på AW heller och skulle definitivt vägra aktiviteter som bowling och annat, men det känns ändå mer vuxenorienterat än dagisfasonerna vi förväntades pyssla med.
Jag vill ju bara göra mitt jobb. Tycker de att de vill informera mig om någonting får de gärna göra det, men inom rimlighetens ramar.
 
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu vill kalla det på jobbet idag. Vi har ett nytt marknadsföringsteam och ska "rebranda" hela hotellkedjan jag jobbar för. Okejdå, inte för att det berör mig per se, men det är väl en trevlig idé som egentligen inte betyder särskilt mycket för fotfolket. Istället för "engagerad" får vi motivationsordet "Kreativ" och liknande.

Hur som helst är det tydligt att management tycker att det här är en stor grej, när vi går in på mötet (som är under arbetstid medan vi fortfarande har arbete kvar att göra innan vi kan gå hem). Det hela börjar så snart vi går in genom dörren där vi får fiska en lapp ur en påse. På den står saker som "Apple" eller "Spa" eller "Cheese". Meningen är att vi då bland ett hav av människor där kanske en tredjedel är bekanta ansikten ska hitta vår "Pie" eller "Treatment" eller "Cake" och sedan sätta oss tillsammans vid ett bord. Fantastiskt obekvämt, men okej. Vi lyssnar på lite prat och ser på film, sedan ska det brainstormas och någon stackare från varje bord ska presentera olika motivationshandlingar som varje grupp kommit fram till.
Också okej antar jag, men sedan ska det minsann lekas! Hela gruppen delas upp i två lag som ska ställa sig i cirkel och vackert hålla hand med varandra och passera en rockring runt hela gruppen utan att släppa taget om varandra, naturligtvis med en Positiv attityd, annars är man ju inte Med!
Jag mådde nästan illa, och jag var långt ifrån ensam. De där händerna släpptes illa kvickt när rockringen var i hamn vill jag lova. Pysslar man verkligen med sådant här fortfarande? Är det här team building och engagerande? Har vi inte lärt oss att alla är olika och att folk borde få en chans att gå undan?
Är det effektivt?
Hur fungerar det hos er?
Fy f*n vad hemskt. Så där håller vi tack och lov inte på hos oss. Jag hade hellre dött än varit med på det där... haha. Värdelöst!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bara apropå de som tycker att bowling är en bra aktivitet, för oss som helt saknar bollsinne är det inget annat än ren plåga.
I fel grupp kan alla typer av tävling vara en ren plåga.

Jag var medbjuden på en sån aktivitet för många år sedan och i gruppen fanns en (chef) som ”kunde gå över lik för att vinna” emedan resten tog det för vad det var - att umgås över middag och en kort gemensam aktivitet.

I finalen av ett av momenten (racing på dator) valde jag att på sista varvet ”krascha” in i vederbörande så att en av de mer rimligt inställda kollegorna fick vinna. Not my best moment. Om blickar hade kunnat döda hade jag dött omedelbart.

Jag slapp i alla fall fler uppdrag åt dem. (Det var alltså en grupp från en kund, vars hetsande chef jag såg till inte kunde vinna.)
 
Om folk har så svårt att jobba i grupp att det behövs nån forms insatser som exempelvis fåniga lekar så kanske det istället är bättre att försöka anställa folk som kan jobba i grupp.

Ursäkta men vilket himla dumt inlägg.
Det var mest en reaktion på vad jag anser är ett dumt inlägg. Ett företag behöver alla typer av människor, både de som gillar lekar och de som tycker folk är idioter som vill att alla ska leka. Det är mångfalden som ger framgång.

Jag tycker många typer av lekar, även i teambuildingsammanhang är kul. Däremot finns det inget tråkigare än när folk tvingas att göra saker de inte gillar som är avsedda att vara roliga, då får liksom ingen något nöje av det.
 
Sett till den andelen personal som helst inte ville vara med, samt hur folk uttryckt sig här i tråden tror jag att hotellet skulle stått ganska ekande tomt.
Troligen inte, men oavsett om man bara anställer folk som vill leka (och idioter som arrangerar lekar) eller de som inte vill leka så är man fel ute. Mångfalden behövs och olika typer av människor kompletterar varandra.
 
Det var mest en reaktion på vad jag anser är ett dumt inlägg. Ett företag behöver alla typer av människor, både de som gillar lekar och de som tycker folk är idioter som vill att alla ska leka. Det är mångfalden som ger framgång.

Jag tycker många typer av lekar, även i teambuildingsammanhang är kul. Däremot finns det inget tråkigare än när folk tvingas att göra saker de inte gillar som är avsedda att vara roliga, då får liksom ingen något nöje av det.
Men va? Jag struntar i vad folk tycker om och inte. Poängen är att har man en bra chef (som @sjoberga påpekade) och bra utvalda arbetstagare, så behöver man inte hålla på med en massa lekar för att teamet ska funka. Imho är det lite too little too late att börja med sånt
 
Jag älskar lekar - i rätt forum! Sysslar med improvisationsteater och betalar pengar för att leka kull, charader och diverse ordlekar med andra vuxna. Det funkar i en improgrupp - i ett arbetslag så behöver man göra andra saker.

För, frälst som jag är, så tror jag absolut att det går att använda mer lekfulla moment på ett vettigt sätt i ett arbetslag. Det som inte funkar är att kopiera lekarna man gjorde på senaste bröllopsfesten eller försöka få arbetskamrater att leka dagislekar. Fysisk närhet är ett absolut nej. Jag hade aldrig gett mig på sång eller rollspel heller. Ska man leka på en arbetsplats så behöver det finns ett konkret, arbetsrelaterat syfte med leken. "Samarbetsövning" räcker inte. Det finns en hel uppsjö av lekar som i själva verket ger väldigt konkreta verktyg för att tex hantera misstag eller öka kreativ öppenhet.

Vi har inga teambuilding-dagar alls på min arbetsplats (vilket är mycket bättre än att ha dåliga teambuilding-dagar). Det vi ändå gör är att ordna AWs som innehåller mer än mat och alkohol. Senast var vi och spelade boule - det blev väldigt lyckat och något jag varmt kan rekommendera till andra.
Senaste var jag iväg på bowling och blev lite lätt hånad för att jag tappade klotet med mina värkande händer.:meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp