Tempa häst

Bella37

Trådstartare
Hej! Har lite problem med att tempa min ponny med en vanlig termometer så nu undrar jag om det finns några andra alternativ.😊
 
Ponnyn är rädd och sparkar, hoppar och spänner sig. Tränar med honom dagligen på det men skulle vara bra att ha någon termometer tills vidare.

Jag förstår. Det finns olika termometrar, vissa är extra snabba, andra har stor ögla att hålla i osv. Men det finns inget alternativ till att te rektaltemp. Dvs det finns ingen ”örontermometer” eller liknande för häst. Och att ta tempen på huden med IR-ljus och liknande är inte tillförlitligt. Tyvärr.
 
Idag finns det chip som innehåller en temperaturmätare s k tempchip.
Är inte ponnyn chippad redan kan det ju vara ett alternativ. Visserligen rätt dyrt för det kräver en speciell chipläsare.
 
Idag finns det chip som innehåller en temperaturmätare s k tempchip.
Är inte ponnyn chippad redan kan det ju vara ett alternativ. Visserligen rätt dyrt för det kräver en speciell chipläsare.
Det skulle nog kunna vara ett bra alternativ, vet du vart man kan köpa dem?
 
Det skulle nog kunna vara ett bra alternativ, vet du vart man kan köpa dem?
Swevet säljer utrustningen och de flesta som har kompetens för chipmärkning kan nog få fram i alla fall själva chipet. Som sagt går läsaren att köpa av Swevet och kanske på fler ställen också.
Jag har det numera till alla föl som föds här och mitt kommer från Swevet både chip och läsare.
Har du någon veterinär i din närhet som är chipmärkare kan du säkert få hjälp den vägen.
 
Swevet säljer utrustningen och de flesta som har kompetens för chipmärkning kan nog få fram i alla fall själva chipet. Som sagt går läsaren att köpa av Swevet och kanske på fler ställen också.
Jag har det numera till alla föl som föds här och mitt kommer från Swevet både chip och läsare.
Har du någon veterinär i din närhet som är chipmärkare kan du säkert få hjälp den vägen.

Så himla smart. Och borde underlätta enormt för vet mfl. Slippa försöka rektaltempa en smärtpåverkad orolig häst och bara kunna läsa av!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
652
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp