Temperatur i hundgård

Amaranthe

Trådstartare
Hej!
Hur varmt har ni till era hundar i hundhusen som ansluter till hundgårdarna - och vad för typ av värmekälla?
Är snart färdig med mitt bygge och hundarnas hus blir en isolerad lekstuga med lucka, tjocka filtar/en säng etc men jag funderar över hur mycket värme som kan vara lagom?

De kommer inte bo där utan snarare spendera några timmar i veckan där mer. En korthårig och en långhårig bc handlar det om.
 
Hej!
Hur varmt har ni till era hundar i hundhusen som ansluter till hundgårdarna - och vad för typ av värmekälla?
Är snart färdig med mitt bygge och hundarnas hus blir en isolerad lekstuga med lucka, tjocka filtar/en säng etc men jag funderar över hur mycket värme som kan vara lagom?

De kommer inte bo där utan snarare spendera några timmar i veckan där mer. En korthårig och en långhårig bc handlar det om.
Jag har Lundhs värmeelement i mina kojor, de slår på vid +10 grader och av vid +15 grader.
 
Vi har också Lundhs, ett 140W till borzoiens stora koja och ett 70W till labradorens mindre koja, det funkar bra.

Tänk på att filtar och täcken inte är lika effektivt isoleringsmaterial som träull och det kan göra skillnaden mellan att behöva tilläggsvärme eller inte beroende på hur kallt och fuktigt det är i luften samt hur många m³ luft det är som ska värmas i kojan. Ju större luftvolym som ska värmas desto mer värme behöver man tillföra. Jag bor i blöta Skåne där den fuktiga kylan går rakt in till benmärgen och i våra kojor har jag ett lager kutterspån i botten och sen tjockt med träull, plus element samt att båda hundarna är välpälsade och vana att vara ute.

Hundar är dock mer tåliga mot kyla än man tror och så länge hundarna har en funktionell päls med underull och ett bra bäddmaterial som isolerar samt att det inte blåser rakt genom kojan så finns det ingen anledning att hålla inomhustemperaturer där inne. Bor hundarna dessutom tillsammans och kan ligga och värma varandra så blir det ännu bättre.

Jag hade mätt upp hur stor volym kojan har och sedan letat efter en värmekälla som klarar att hålla 10-15 grader i det utrymmet vintertid.
 
Har en luftvärmepump som brukar ställas på mellan 17-19 grader när den är igång, beroende på utetemperatur. Hundluckorna släpper ju ut lite värme trots att hundhuset är välisolerat, så när det blir kallare ute drar jag upp temperaturen lite.
 
Tack för svar!
Jag tror att det är ett sådant där element jag har - ska kolla hur temperaturen blir med det på, kan ju mycket väl vara så enkelt att jag tenderar att vara en smula hönsig :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 615
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 087
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp