Tempofrågor!

Mysaan

Trådstartare
Jag vart tipsad om att mäta upp en sträcka på 1 mil och sedan rida intervaller skritt och trav 5 min var. Jag har iofs fått andra tips också på ett lungnare tempo och nu blir jag fundersam.

REd i dag då och snitthastigheten blev alltså 9,8 km/h. Är detta lagom fort? Han tog absolut inte ut sig utan var efter några minuters lugn skritt på hugget igen.

SEdan undrar jag om ni har något bra tips för att han inte ska ta ut sig i början. Första två ggr jag trava så gick det i ett hiskelikt tempo och jag fick sitta och hålla igen honom vilket gjorde mig trött också. :crazy: Kändes som jag behövde mer konditionsträning än hsäten. :cry: Men hur ska jag då göra för att han inte ska älga iväg i början utan spara lite på energin?
 
Sv: Tempofrågor!

Det där med att inte rusa i början är en erfarenhetsfråga för hästen. De flesta hästar lär sig ju mer man rider att det är bättre att ta det lugnt i början för att man vet ju aldrig hur länge man ska behöva hålla igång. Rutinen ger lugnet kan man kanske säga?

Runt 10km/h tycker jag är ett lagom tempo för distans över lag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp