Tempurmadrass?

ascha

Trådstartare
Vaknar var och varannan morgon med rejäl värk i bröstryggen. Nu lurar jag på att byta ut bäddmadrassen mot en tempurmadrass. Vad har ni för erfarenheter? Jag vill veta allt, både bra och dåligt!
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag har ingen Tempur (för dyr!) men en bäddmadrass i Memory foam från Jysk. Den är helt underbar, min kropp mår så mycket bättre av den. Med tanke på priset för en Tempur skulle jag rekommendera dig att testa en från Jysk först, det gör inte lika ont i plånboken. De har ofta extrapris på den jag har (GOLD T30) så jag betalade halva priset.

Särbon har en likadan och han är lika nöjd med sin.
 
Sv: Tempurmadrass?

Många är lyriska. Jag är det inte.

Dvs jag har ingen längre erfarenhet men råkade ut för en sådan madrass på ett hotell och sov inte många minuter den natten.

Min kropp börjar värka om den är stilla. Helt oberoende av om jag står, ligger, sitter. det gör att jag snurrar en hel del under natten och ständigt ändrar läge när jag sitter ner.

En tempurmadrass fungerar så att den anpassar sig till kroppsformen. Det tar en liten stund och innan den anpassat sig är den hård.

Den natten jag sov på en sådan madrass så vaknade jag stup i ett av att jag låg på en stenhård väldigt knölig yta. Eftersom jag ändrar läge stup i ett så vaknade jag stup i ett av att det gjorde ont av knölarna jag låg på.

Så den natten på puckelpist gav definitivt ingen mersmak.
 
Sv: Tempurmadrass?

Vi har en på jobbet (sovande natt) och jag älskar den! De första nätterna tyckte jag att den var lite konstig, men nu sover jag bättre där än hemma.
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag sover inte på tempur själv men jobbar dagligen med sådant här.

Den tempurbäddisen som går att lägga på vanlig säng är 7cm och väldigt hård. Det är vanligt att tycka att den är för hård medan vissa andra totalt älskar den och blir väldigt hjälpt av den. I vissa butiker finns det tempurlånemadrasser som du kan låna i 2 v och se hur du upplever det. Bor du i sthlm kan jag hjälpa dig.

Om du anser att 7cm bäddmadrassen är för hård finns nu betydligt mjukare tempurmaterial, dock som färdiga lösningar, de bäddmadrssserna är inte lämpluga att lägga på sim vanliga säng.

Ska även säga att det många gånger hjälper att byta till en annan säng, att det för alla inte behövs tempur. Det är vanligt att den egna sängen inte alls passar ens kropp eller att fjädringen blivit hängig t.ex. vid höften vilket såklart kan leda till problem i kroppen.
 
Sv: Tempurmadrass?

Dvs jag har ingen längre erfarenhet men råkade ut för en sådan madrass på ett hotell och sov inte många minuter den natten.

Samma här.

KL.
Det är möjligt att det är en vanesak, men jag använde tempurkudde en längre period och fick väldigt ont i nacken och bakhuvudet. Låg jag på sidan så fick jag ont på och runt örat. Det är något med min kropp och det stumma materialet som gör att mina muskler tycks spänna sig allt vad de kan när jag ligger på det.
 
Sv: Tempurmadrass?

Samma här.

KL.
Det är möjligt att det är en vanesak, men jag använde tempurkudde en längre period och fick väldigt ont i nacken och bakhuvudet. Låg jag på sidan så fick jag ont på och runt örat. Det är något med min kropp och det stumma materialet som gör att mina muskler tycks spänna sig allt vad de kan när jag ligger på det.

Fast kudden klarar jag inte heller av, min nacke säger upp sig direkt.

Bäddmadrassen jag har är förmodligen inte lika hård som en riktig Tempur och den stelnar inte till under natten om man rör sig mycket, som tanten upplevde.
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag tycker att tempur är alldeles för hård. Där har jag ungefär samma erfarenhet som tanten. Jysk däremot har en memory foam madrass som är mjuk ifrån början och den älskar jag. Den är mjuk även om det bara är 17 grader i sovrummet.
Jag köpte själva madrassen för 1800 och bäddmadrassen för 1000 kr. Båda när de hade halva priset på ordinarie pris vilket de ofta har. Enda nackdelen är att det går inte att sitta på sängkanten någon längre stund eftersom den helt sjunker ihop då men eftersom jag inte har för vana att sitta så så är det inget problem för mig. Jag har ett ställbart underrede i min säng så att jag kan höja huvudänden och till det är Jysk´s madrasser jättebra också. Inget som blir knöligt vilket det blev av Ikeas memory foam madrass som jag hade först.
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag gillar inte tempus heller, den känns bara märklig. Jag hade nog hellre kollat upp varför jag hade ont varje morgon jag vaknade, uppsök en sjukgymnast.
 
Sv: Tempurmadrass?

Vi har Ikeas variant i memory foam sedan flera år tillbaka - älskar den och sover som en liten gris. (Jag får ont i ryggen av mjuka sängar.)
 
Sv: Tempurmadrass?

Bästa investeringen någonsin.

Hade huspassare för något år sedan, de var mycket skeptiska till att börja med, men efter två nätter hävdade de att vi fick flytta. De stannade och sov på madrassen.

Visst är den hård om man har kallt i sovrummet, men den är den första minuten innan man värmt upp den. Det kräver nog 2-3 nätters invänjning, men sedan. Min stackars sargade rygg älskar den och fullständigt hatar de nätter jag behöver sova borta utan madrassen.
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag och särbon tar med madrassen när vi åker bort på jobb...

Tillägg: Madrassen fungerar väldigt bra på de större (bättre) luftsängarna också. Jag har haft flera nattgäster som varit jättenöjda.
 
Sv: Tempurmadrass?

Fast kudden klarar jag inte heller av, min nacke säger upp sig direkt.

Bäddmadrassen jag har är förmodligen inte lika hård som en riktig Tempur och den stelnar inte till under natten om man rör sig mycket, som tanten upplevde.

Det kan nog vara så att de tempurmadrasser som jag har sovit i (på hotell) har varit anpassad för tyngre personer. Jag väger inte så mycket och sover bäst på mjuka madrasser som höft och axel kan sjunka ner lite i.
 
Sv: Tempurmadrass?

Delvis kl

Det har kommit mjukare tempurmaterial nu som även finns i kuddar. Cloud och traditional är mjuka, ursköna kuddar som ger ett riktigt bra stöd för nacken. Bara ett litet tips till de som känner att dunkuddar och syntetkuddar inte räcker till...

Sedan finns tempur nu i mjuka och riktigt behagliga madrasser också, den där tjocka 7cm är väldigt hård, och om man inte väger mycket kan man få ont i höfter och axlar.
 
Sv: Tempurmadrass?

Fast kudden klarar jag inte heller av, min nacke säger upp sig direkt.

Precis det har jag hört från många - även om man inte gillar kudden (vilket jag inte gör) så är madrassen en annan upplevelse.

Däremot vill jag utfärda en varning för memory foam som flera nämner - åtminstone om man inte är frusen av sig. Jag fick lämna tillbaka min skummadrass, sängen blev som en bastu. Den är alldeles för varm.
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag har haft tempur nu i ca 10-15 år, både kudde och madrass. Jag älskar det!

Jag upplever visst att madrassen kan vara lite hård om det är kallt i rummet. Men IOM att jag är en fryslort så har jag aldrig så kallt utan el-filt. Alltså blir min aldrig stum.

Jag har värkproblematik och hjälps mycket av min säng. Supernöjd!
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag jobbade i en sängbutik för 4-5 år sen o vart då väldigt förtjust i Tempur. Jag "byggde ihop" en säng som inte fanns i sortimentet. Tog dom delar jag gillade bäst o vart så himla nöjd. Det blev en dubbelsäng (2 st 90 sängar) som var ställbar. Med en bäddmadrass som heter Promessa som är lite mjukare än en standard o dessutom vågformad. Underbar!!!! Till det såklart en Tempurkudde. Jag hade nog inte varit villig att betala vad den sängen kostade egentligen men vi hade så sjukt bra personalrabatt så jag o mannen slog till. Tror vi gav 28000:- o den kostade egentligen ut till kund 75000:-.

Kan tillägga att min man är inte lika förtjust i sängen som jag så smaken är som baken.
 
Sv: Tempurmadrass?

Tempur svider för mkt i plånboken håller jag med Athena om. Men Jysk har bra subsitut - mamma har sånna i alla sänger även gästsängen - trotts sängen bara är 80 bred så älskar jag att sova där!
Men en sån kudde går inte alls. Men en som bäddmadrass står på min önskelista (mamma har madrasser i sin säng o bara en tjock bäddmadras i gästrummet, funkar lika bra).
 
Sv: Tempurmadrass?

Jag har en sk mjukare tempursäng. Den heter cloud. Jag haaatar den, har aldrig haft problem med ryggen tidigare, nu vaknar jag varje morgon och har ont i rygg och nacke.

Dessutom är den varm på ett sätt som ger mig lite panikkänslor..

Problemet är att min sambo älskar den..

På sova-butiken brukar man få låna hem en tempurmadrass mot deposition för att prova, som jag önskar att jag hade nappat på det...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 011
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 295
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 860
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp