Tendinit gaffelband+kissing spines

Hästanna

Trådstartare
Hej alla!
Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x)
Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han har en gammal gammal skada höger bak på gaffelbandsfästet och ska behandlas 4 gånger med stötvåg sen ”får vi se” efter det.
Vet förklarade på ultraljudet att de var som ”håligheter”, det skulle vara helt vitt men där var massa svarta prickar (enkelt förklarat) som att det läkt lite men inte läkt ihop helt och hållet.
Iallafall, han är behandlad två gånger nu och jag ser ingen skillnad svullnaden/bulan är kvar precis som innan behandlingarna.
Han har vilat ett tag redan innan vi upptäckte skadan då jag var med om en riktigt allvarlig ridolycka vilket gjorde att jag inte kunde rida på 3 månader.
Utöver detta har han också kissing spines i hela sadel läget som påverkar honom en hel del, han är nästan alltid fin och mår bra i ryggen när han hålls igång, inte blir kall etc men kan även vissa dagar vara spänd i ryggen (skjuter rygg) när man rider men det släpper efter ett litet tag in i passet även fast han hålls igång, jag stretchar och håller på.

Jag vill höra allt möjligt, hur hade ni tänkt i en sånhär situation, vad är era erfarenheter, tankar osv? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp