Teori på Ridskola!

Krockodil

Trådstartare
Jag blir så frustrerad! :cry: Jag har blivit inblandad i ridskolan där min häst står. Har fått ta över fyra ponnygrupper och rycker in där det behövs om någon ridlärare är borta.
Nu i veckan var det teori på schemat. Det är mellan 7-9 elever i varje grupp. Genomsnittet under teoridagarna var 3 pers per grupp. Både i vuxna och barn grupperna.
Vissa hade ingen koll på att det var teori och det började med protester. Varför skulle de ha teori, det var ju onödigt och tråkigt osv. och "jag har ridit i 28 år", bla bla bla.
De skulle i alla fall göra teoridelen till märkesproven. Lätta saker som tränset/sadelns delar, lite hästens kroppsdelar, olika ridvägar och lite rätt/fel frågor.
Av 41 rätt så låg genomsnittet på 10 rätt. Ingen visste vilken hästens innersida var, vissa visste inte vad stöv är, eller vad visitation innebär...
De ifrågasatte hela tiden varför de måste kunna detta och om jag kunde det osv.

Jag blir bara helt förskräckt! Hur har man lyckats rida och hålla på med hästar under större delen av sitt liv och inte lärt sig vart hästens bog sitter?? Varför anser man att man inte behöver kunna det teoretiska??? Och varför betalar man pengar för att gå på ridskola och sen inte komma på teoridelen?

Att det är tråkigt kan kanske stämma på vissa ridskolor eller vissa ridlärare men på våra lektioner så diskuteras det, det övas praktiskt, det provas på, det kläms och känns och smakas, och de elever som är där är delaktiga under lektionen. Men eftersom större delen av elever inte är där så kommer vi aldrig åt dom!

Om du är ridskoleelev, vad tycker du om teorin och går du på den? Om inte då varför inte??
Om du är ridlärare och håller i teorin, hur är det på erat ställe. Kommer eleverna och hur håller ni lektionerna?

Tips och råd och ideer mottages tacksamt. :crazy:
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag är ridlärare och hos oss har vi teori med barngrupperna upp till en viss nivå, alltså vi kör teorilektion istället för ridlektion på deras ordinarie tid. Vi brukar ha bra närvaro där. Mer avancerade barngrupper och seniorgrupper brukar vi samla för en teorikväll där ridlärarna antingen rider själva och visar, alternativt samlar ihop ett gäng privatryttare som rider och ridläraren står med eleverna och pratar och visar. Vi brukar ha hopptema eller dressyrtema etc och när jag har mina teorikvällar brukar jag ha ca 50 -90 personer där, det blir lite som en clinic. Varje ridlärare har sin kväll/dag och tema teorin brukar pågå i ca 2.5 timmar.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Nix pix, vi brukar ha något tema där med, beroende på vad man har märkt inte riktigt fungerat under ridterminen. Tex att många kommer in med tränset i oordning, hästarna får inte sina hovar kratsade före ridning, sadeln sitter för långt bak/fram, svanskappan sitter felvriden etc etc. Sedan brukar vi klämma in märkesprov under kvällens gång och också ryttarnas mål gällande hoppning, dressyr och även teoretiskt mål.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Vi har det också lite lyxigt på vår ridskola då vi har en heltidsanställd fritidsledare som har teori med alla barngrupper varje gång de rider, antingen före eller efter lektionen. Vad gäller de vuxna ridande kan de välja att få en teorikurs i anslutning till deras ridtimme. Så vi har ganska mycket teori överlag med våra ridgrupper, inte bara då man ersätter ridlektionen med teori.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag har jobbade och undervisade i ett stall i London i flera år, där var deltagandet ungefär lika stort på teorilektionerna som på 'vanliga' lektioner. Dock tyckte ofta vuxna ryttare det var mer onödigt eller tråkigt, men då fick vi försöka anpassa undervisningen så även dom blir intresserade. Mycket prova på och känna etc :) Vi integrerade också väldigt mycket teori i den vardagliga undervisningen speciellt med barn eller nybörjare, men även innan avancerade lektioner samlades vi och gick igenom olika saker och övningar. Generellt var teorilektionerna någonting alla elever tyckte om med stort engagemang och livliga diskussioner. :D

Men man blir ju lite rädd när folk som ridit hela livet bevisar att de inte kan så mycket teoretiskt, tyvärr beror det nog ofta på dåliga lärare eller att de helt enkelt inte är intresserade. Så länge dom får rida sin timme i veckan klarar dom sig bra utan att kunna utrustningens delar eller hur man räknar ut en foderstat. Känner de att man inte har någon användning av kunskapen är det väl uppenbart att de inte vill spendera tid på att lära sig. Även fast jag tycker det skulle kännas väldigt konstigt att ha en hobby och inte vilja lära sig så mycket som möjligt.

Min erfarenhet av teori på ridskolor i sverige har dock varit mindre bra. Vad jag kommer ihåg från när jag gick på ridskola så kom man liksom aldrig någon vart med teorin. De gick i stort sett igenom samma saker varje gång vilket fick de flesta att tappa intresset. Inte för man inte ville lära sig men för att lektionerna var så oerhört tråkiga! De var ofta dom bara gav oss en bunt med papper så fick vi läsa själv, möjligen svarade instruktörerna på några frågor eller satte på en film. Väldigt tråkigt att det kan vara så på en så stor och etablerad ridskola som det var(är). :mad:
 
Sv: Teori på Ridskola!

Wow. Har aldrig hört om ridskolor som har teori! Fanns någon sorts ponnyklubb då jag var yngre, där man lärde sig hästens färger och anatomi typ. Men det kostade extra.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Inga tips eller råd, men skrämmande fakta.
Våran grannes 10åriga barnbarn var på besök i somras och vi skulle ta in hästarna från hagen, flickstackarn visste inte hur man tar på en grimma!!Och hon har ridit 4år på en ridskola.:crazy:Hästarna är alltid färdiga när dom kommer för att rida.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag jobbade en kort period på ridskola och där ville många föräldrar veta i förväg när det var teorigånger så de "inte behövde skjutsa i onödan". Jag har ingen bra lösning på problemet.

Vissa vill bara rida. Jag tycker att det känns helt galet men det kanske är så världen ser ut nu. Man ska kunna ha ridning som en hobby, inte hästar som hobby om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Teori på Ridskola!

hart inte ridit pa ridskola for evigheter, men gatt flera utbildningar dar teori var part av paketet. och kom man inte pa teori, fortsatte man inte och blev inte godkand.
kan inte svara pa varfor de tycker det ar sa trakigt, men kanske for mkt som vanliga skolan, och ngt som de inte behover veta. Kanner till flera mkt duktiga ryttare som egentligen har noll koll pa "horsemanagement" delen, visst kan de rida, men kan de ta hand om hasten? inte oftast.
Om man skall ta marke, maste man ju kunna vissa saker, och kanske instruktorerna skulle betona detta mer. Samt att foraldrar blir peppade mer ocksa. Se det som en vanlig test och klarar de inte, blir det inget marke..
Hoppas ni som sysslar med detta far en losning till problemet, sjalv har jag satt ihop en bok hur man gor och kopierar till de som ar intresserade, bara en san enkel sak om hur man viker ett tacke. Hur manga kan det???
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag gick på ridskola i tre år och kände aldrig att teorin prioriterades.
Det var bra teori för min dotter när hon började ( i anslutning till varje ridlektion) men allt eftersom man blir äldre så trappas det av. Tycker man kunde ha lite frågestund/teori efter varje avslutat ridpass så man har befäst lektionen både teoretiskt och praktiskt.
Ofta åkte man från ridlektionen (väldigt nöjd efter att ha fått rida) fast med många frågetecken som tyvärr inte hann redas ut under lektionen.

Jag hade gärna lärt mig mycket mer om anatomi, hjälperna och dess effekter och hur olika bett fungerar. Känner mig väldigt okunnig om detta trots att jag ridit aktivt rätt länge.

Förstår att man blir besviken när man inte får rida (när man går på ridskola har man ju nedräkning till den efterlängtade timmen hela veckan :laugh: !!) men kan man inte skala ner lektionen 10 minuter ca och tala om vad man gjort och varför så får man lite både och varje gång ?? ;)
 
Sv: Teori på Ridskola!

jag hjälper till och håller ibland lektioner på ett ponnylekis, vi har teori lite olika mycket beroende på ålder på barn och även väder(har inte ridhus), de små barnen(ca3år) har 1-2 ggr/år då är det borsta och lära sig "vara" med hästen, de enklaste reglerna.
Sen de lite större(4-10) tränar vi på hästens delar, sadla/tränsa mm lägger oss på barnens nivå.
vissa grupper har även fått extra teroi då man märkt att vissa saker inte fungerat på ridbanan, vi lägger ner mycket tid med säkerheten både på teorin och under ridningen.

vi har nästan inget bortfall på teorin utan alla kommer.

har dock varit med om föräldrar som inte tycker teori är nödvändigt och speciellt kommer jag ihåg en som stod med stora ögon och sa men kostar det med teori också?
 
Sv: Teori på Ridskola!

På ridskolan där jag hoppar in ibland och tar lite lektioner är det alltid 45 min teori och 45 min ridning. Tro det är rätt uppskattat och det flesta har koll på hur man borstar, leder, sadlar mm bara det får lite hjälp när det är svårt.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag hinner inte läsa hela tråden just nu men jag har funderat över om inte 5-10 min teori i samband med ridningen skulle fungera? Allt kan man ju inte göra då men ganska mkt. Gå igenom hästens kroppsdelar och deras funtkion kan man ju göra i skrittpausen, utrustningens delar kan man gå igenom innan eleverna hoppar upp osv.

Mvh JV
 
Sv: Teori på Ridskola!

När jag gick på ridskola på 80-90-talet hade vi alltid teori i anslutning till ridlektionerna. På stora ridskolan jag gick på först var det teori före eller efter lektionen med en speciell ungdomsledare. Ibland i stallet där man lärde sig skötsel/ hästens delar, ibland en film, ibland märkesprov. På lilla ridskolan jag red på hade vi olika aktiviteter varje dag oavsett om man red eller inte. Vi hade tränsihopsättningstävling, hopp- och dressyrtävling där vi sprang och hoppade utan hästar för att lära oss TR så allt var ju inte organiserad teori. Men ungdomsledare höll teorilektioner för nybörjare och ridlärarna samlade ibland till mer avancerade teorikvällar man betalade för. Och så skulle man klara vissa teoriprov för att få rida mer avancerat. Man började sköta fåren, sen unghästarna, sen ponnyerna och sen blev man fodervärd och fick rida ut med kompisarna så det var ju "praktisk teori" också. Som skötare/ fodervärd skulle man hjälpa till att sköta stallet (mocka, mäta upp foder, sopa, kratta gårdsplanen i räta linjer etc) men också leda nybörjare och hålla i teorilektioner. Som tack fick vi tävla på klubbtävlingar.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Men om jag trodde att det var ridning och det var bara teori skulle jag också bli besviken. Om det inte går att ha både och får ridlärarna ha teoridelar under lektionen eller så får man kräva att de kommer till stallet i tid för att göra iordning hästarna och då klämma in lite teori om sadel/ träns/ hästens delar. Att ha teoriprov som krav för att avancera i ridgrupperna tycker jag är bra.
 
Sv: Teori på Ridskola!

Om du är ridskoleelev, vad tycker du om teorin och går du på den? Om inte då varför inte??
Om du är ridlärare och håller i teorin, hur är det på erat ställe. Kommer eleverna och hur håller ni lektionerna?

Tips och råd och ideer mottages tacksamt. :crazy:


För att få vuxna att deltaga på teorin har min ridskola kommit på en bra grej som känns lite mer vuxet. De sätter upp plakat i stallet där man får välja hur många man vill att skriva upp sig på. Då är det clinics med lite inbjudna ryttare eller tränare, det är löshoppning, tömkörning och lite annat man kan välja på. Då får ens eget intresse styra vad man vill lära sig mer om.

Jag som vuxen, har ridit massa år på ridskola. Jag vet att vissa inte kan så mycket teoretiskt, men faktiskt kanske de inte vill kunna mer än så. Många som rider vill mest komma iväg och göra något, mysa med hästar, få lite motion osv. Dessa bryr sig faktiskt inte om hur man räknar ut en foderstat eller vad tränsets delar heter.
Beror ju lite på vad man vill med sin ridning.

Själv tillhör jag inte riktigt kategorin eftersom jag gått ridledarkursen och även haft grupper med ridning och teori själv, så jag anser mig kanske kunna lite mer än average ridskoleryttare.

Däremot tycker jag att teori om ridning är jättebra. På ridledarkursen hade vi en teoretisk lektion precis innan ridningen där man kunde gå igenom en rörelse grundligt innan det var dags att få pröva på rent praktiskt. JÄTTEBRA. Man borde ha det så på alla ridskolor...om man nu kunde få tid till det... :P
 
Sv: Teori på Ridskola!

kl*

Jag rider i en ridgrupp på ridskolan men har oftat med egen häst. När vi har teori så får vi i gruppen vara med och bestämma vad vi vill göra, Genomgång av hästen, tömkörning, löshoppning osv.
De minsta ryttarna vet jag att de har genomgång i stallet först.
Sen har ridskolan ibland olika rid/teori clinicar :)
 
Sv: Teori på Ridskola!

Jag jobbar som ridlärare, när vi kör igång ridskolan efter vinteruppehållet börjar vi med 5 veckors (1 gång/vecka) obligatorisk teori, är man inte med på teorin säger man upp sig från sin plats på ridningen.
I början är det "öhh teori, tråkigt, behöver inte vi osv" med när vi väl kommer igång uptäcker dom själva hur mkt de lär sig, och det är bra att hänvisa tillbaka till teorin när vi väl börjat rida igen..
 
Sv: Teori på Ridskola!

Hjälp :eek:

Jag visste att teorin oftast kommer långt efter ridningen i prioritet på ridskolorna, men att det var så dåligt trodde jag inte. När jag gick på ridskola för 15 år sedan var det ibland teori, man visste det inte innan och ja, man blev besviken över att inte få rida. Men hästarna stod ändå i stallet, så mysa och pyssla fanns det så klart möjlighet till. Ridningen har för mig nästan alltid kommit i andra hand, efter pysslet med hästarna, så för mig var det inte så farligt.

Jag känner idag, efter att ha hållt på med hästar i över 10 år och gått hästutbildning på gymnasiet, att jag är mer osäker än någonsin. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur mycket det finns som jag inte vet. Jag kan säkert många gånger mer än en som ridit på ridskola i tio år och skaffar egen häst, ändå känner jag mig absolut inte redo för det. Men det beror väl lite på hur man är som person också.

Jag har inga tips eller kloka råd. Är mest ledsen över att människor mer och mer bara verkar vilja åka omkring på hästen på sin fritid, inte ta hand om ett djur.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 126
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp