Jaaaahapp.

Dan-före-dan. Nu gäller det, osv. Blir provocerad av alla som säger "det är klart du kommer klara det!" Förstår att det är av välmening men jag svarar inte bra på den sortens "pepp". Känner mer att okej, om jag INTE klarar det är det något uppenbart fel på mig.

Sen tror jag att folk tänker att jag är en sån som varit "duktig i skolan" och därför har lätt för att banka in faktakunskaper. Det är två helt felaktiga antaganden om mig. Jag är dels SÄMST på att bonka in faktakunskaper, och det har verkligen inte blivit bättre med ålder, hjärntrötthet osv. Grundskolan var katastrof för mig. Jag har pluggat länge på universitetet i vuxen ålder med goda studieresultat men det är först när jag kommit till avancerad nivå som jag verkligen fått skina. Är väldigt bra på analysera, mindre bra på att bonka in årtal som sagt. Har aldrig kuggat en tenta men det är ju för att jag har varit intresserad av ämnena jag läst. Trafikregler, bildelar och vägmärken intresserar mig exakt 0%. Vill enbart ha körkort och bil för att livet som hästägare är helt jävla omöjligt annars, tycker bilar generellt är obehagliga och luktar illa.

Nu har jag pluggat 3-4h/dag hela veckan, är så jävla trött på frågorna som ibland är helt urbota jävla korkade eller luddigt formulerade. Ex, bild på en trafiksituation och frågan lyder "Vad är störst risk här?" Ehh, definiera begreppet "störst risk" tack. Pratar vi sannolikhet, eller menas det mest kritiska som eventuellt skulle kunna inträffa?

Gaahh. Så trött på detta. Ni får gärna hålla tummarna för mig imorn.
 

Jaaaahapp.

Dan-före-dan. Nu gäller det, osv. Blir provocerad av alla som säger "det är klart du kommer klara det!" Förstår att det är av välmening men jag svarar inte bra på den sortens "pepp". Känner mer att okej, om jag INTE klarar det är det något uppenbart fel på mig.

Sen tror jag att folk tänker att jag är en sån som varit "duktig i skolan" och därför har lätt för att banka in faktakunskaper. Det är två helt felaktiga antaganden om mig. Jag är dels SÄMST på att bonka in faktakunskaper, och det har verkligen inte blivit bättre med ålder, hjärntrötthet osv. Grundskolan var katastrof för mig. Jag har pluggat länge på universitetet i vuxen ålder med goda studieresultat men det är först när jag kommit till avancerad nivå som jag verkligen fått skina. Är väldigt bra på analysera, mindre bra på att bonka in årtal som sagt. Har aldrig kuggat en tenta men det är ju för att jag har varit intresserad av ämnena jag läst. Trafikregler, bildelar och vägmärken intresserar mig exakt 0%. Vill enbart ha körkort och bil för att livet som hästägare är helt jävla omöjligt annars, tycker bilar generellt är obehagliga och luktar illa.

Nu har jag pluggat 3-4h/dag hela veckan, är så jävla trött på frågorna som ibland är helt urbota jävla korkade eller luddigt formulerade. Ex, bild på en trafiksituation och frågan lyder "Vad är störst risk här?" Ehh, definiera begreppet "störst risk" tack. Pratar vi sannolikhet, eller menas det mest kritiska som eventuellt skulle kunna inträffa?

Gaahh. Så trött på detta. Ni får gärna hålla tummarna för mig imorn.

Jag håller tummarna!
Jag kuggade första teorin med ett fel ifrån godkänt. Men klarade det på andra försöket!
 
Håller tummarna!

Jag har nyligen tagit BE-kort efter att ha haft B-kort i 38 år. Gjorde teoriprovet första gången förra sommaren. Jag pluggade som en galning och "alla" sa att "klart du klarar det".

Jag klarade INTE teoriprovet. Utan fick plugga ett tag till och fixade provet när jag gjorde om provet ett par månader senare.

Teoriprovet är svårare än vad man kan tro. För min del hade jag missat att plugga in B-teorin, utan koncentrerade mig på E-teorin. Trodde jag skulle klara mig med anledning av att jag haft körkort så länge, och kört bil hela tiden. Jag blev dessutom väldigt stressad av att jag bara hade en viss tid på mig att göra provet.

Ack, vad jag bedrog mig! 🙄 När jag gjorde provet gång nr 2, var jag mycket bättre förberedd och det gick bra. Det var några i min omgivning som blev förvånad över att jag inte klarade provet. När jag då talade om vilka frågor som kom på provet - så kunde de inte heller de rätta svaren. Så det är enkelt att sitta "brevid" och tro att provet är enkelt att fixa.

Du kan inte göra mer än att plugga. Får du underkänt så pluggar man lite mer och så gör man om provet. Man är inte en sämre människa för det.

Stor lycka till!

/Lizzie
 
När jag pluggade till teoriprovet så visualiserade jag varje situation som boken beskrev. Det gjorde at det liksom fastnade i kroppen på ett annat sätt, inte bara i huvudet. Idag nästan 20 år senare kommer jag fortfarande ihåg hur boken beskrev att vissa situationer skulle hanteras.

Dock fick jag köra upp sex gånger för att jag blev så vansinnigt nervös och helt tappade tankeförmågan. Så om du också behöver köra upp flera gånger så är du inte ensam, och jag har kört prickfritt sedan jag lyckades ta mig förbi nervositeten vid min sjätte uppkörning.
 
Jaaaahapp.

Dan-före-dan. Nu gäller det, osv. Blir provocerad av alla som säger "det är klart du kommer klara det!" Förstår att det är av välmening men jag svarar inte bra på den sortens "pepp". Känner mer att okej, om jag INTE klarar det är det något uppenbart fel på mig.

Sen tror jag att folk tänker att jag är en sån som varit "duktig i skolan" och därför har lätt för att banka in faktakunskaper. Det är två helt felaktiga antaganden om mig. Jag är dels SÄMST på att bonka in faktakunskaper, och det har verkligen inte blivit bättre med ålder, hjärntrötthet osv. Grundskolan var katastrof för mig. Jag har pluggat länge på universitetet i vuxen ålder med goda studieresultat men det är först när jag kommit till avancerad nivå som jag verkligen fått skina. Är väldigt bra på analysera, mindre bra på att bonka in årtal som sagt. Har aldrig kuggat en tenta men det är ju för att jag har varit intresserad av ämnena jag läst. Trafikregler, bildelar och vägmärken intresserar mig exakt 0%. Vill enbart ha körkort och bil för att livet som hästägare är helt jävla omöjligt annars, tycker bilar generellt är obehagliga och luktar illa.

Nu har jag pluggat 3-4h/dag hela veckan, är så jävla trött på frågorna som ibland är helt urbota jävla korkade eller luddigt formulerade. Ex, bild på en trafiksituation och frågan lyder "Vad är störst risk här?" Ehh, definiera begreppet "störst risk" tack. Pratar vi sannolikhet, eller menas det mest kritiska som eventuellt skulle kunna inträffa?

Gaahh. Så trött på detta. Ni får gärna hålla tummarna för mig imorn.

EXAKT sådär kände jag inför min B-kortsteori. "Det är klart du klarar det, du är ju så duktig teoretiskt", sade varenda kotte för att uppmuntra mig. Jag hade sådan galen prestationsångest inför provet, mycket värre än inför själva körprovet, och när jag sedan klarade det så började jag storgråta på väg hem för att all press släppte.

Jag håller tummarna för dig imorgon! Om du inte klarar det så är det också ok. Du gör om bara. Det går bra.
 
Äh! Det är inget fel på en om man inte klarar det, jag har själv kuggat teoriprovet till CE 2 gånger. Var inte många poäng ifrån godkänt, det var bara hem och plugga på det jag inte kunde och försöka igen tills jag fick ett godkänt resultat.

Lycka till imorrn och gör ditt bästa efter din förmåga. :heart
 
Har en vän som skrev sitt prov 4 ggr. Hon klarade sig visserligen hälften av gångerna men sen gick de ut eftersom hon inte klarade uppkörningen, det blev tillslut 6 stycken. Däremot klarade hon utbildningen till flygtekniker galant så bevisligen är hon både smart och har god studieteknik. Ibland vill det sig bara inte. Men Lycka till imorgon.
 
Har en vän som skrev sitt prov 4 ggr. Hon klarade sig visserligen hälften av gångerna men sen gick de ut eftersom hon inte klarade uppkörningen, det blev tillslut 6 stycken. Däremot klarade hon utbildningen till flygtekniker galant så bevisligen är hon både smart och har god studieteknik. Ibland vill det sig bara inte. Men Lycka till imorgon.

Alltså det här är ju också min mardröm. Det är så himla svårt att få tag i tider nu också, både till kunskapsprov och körprov. Kuggar man kan man få vänta ett halvår på nästa tillfälle, typ.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Jag är också stressad av att det går på tid eftersom jag vet att sånt kan göra mig ”slarvig”. Typ att jag inte läser frågorna ordentligt, missar någon skylt på någon bild etc.
 
Jaaaahapp.

Dan-före-dan. Nu gäller det, osv. Blir provocerad av alla som säger "det är klart du kommer klara det!" Förstår att det är av välmening men jag svarar inte bra på den sortens "pepp". Känner mer att okej, om jag INTE klarar det är det något uppenbart fel på mig.

Sen tror jag att folk tänker att jag är en sån som varit "duktig i skolan" och därför har lätt för att banka in faktakunskaper. Det är två helt felaktiga antaganden om mig. Jag är dels SÄMST på att bonka in faktakunskaper, och det har verkligen inte blivit bättre med ålder, hjärntrötthet osv. Grundskolan var katastrof för mig. Jag har pluggat länge på universitetet i vuxen ålder med goda studieresultat men det är först när jag kommit till avancerad nivå som jag verkligen fått skina. Är väldigt bra på analysera, mindre bra på att bonka in årtal som sagt. Har aldrig kuggat en tenta men det är ju för att jag har varit intresserad av ämnena jag läst. Trafikregler, bildelar och vägmärken intresserar mig exakt 0%. Vill enbart ha körkort och bil för att livet som hästägare är helt jävla omöjligt annars, tycker bilar generellt är obehagliga och luktar illa.

Nu har jag pluggat 3-4h/dag hela veckan, är så jävla trött på frågorna som ibland är helt urbota jävla korkade eller luddigt formulerade. Ex, bild på en trafiksituation och frågan lyder "Vad är störst risk här?" Ehh, definiera begreppet "störst risk" tack. Pratar vi sannolikhet, eller menas det mest kritiska som eventuellt skulle kunna inträffa?

Gaahh. Så trött på detta. Ni får gärna hålla tummarna för mig imorn.

Hoppas verkligen att teoriprovet går bra. Själv tänkte jag som så att kuggar jag så får jag boka och göra om. Men nog kändes det lite typiskt när jag klarat teoriprovet för både moped och bil men kuggade för mc på grund av nervositet och på grund av det ändrade jag en del svar i sista minuten.
Världen går inte under bara för att man kuggar ett prov. Det enda som händer är att börsen blir lite tunnare och att du måste boka om.
Friheten när man väl får köra själv är värt all möda som man lagt ner.
 
Jag kuggade. 2 poäng ifrån. Känns fullständigt värdelöst just nu.

Problemet är att det inte finns några mer provtider här förrän i NOVEMBER och jag har uppkörning i Oktober. Men jag bokade in teoriprov i Jönköping 10 dagar innan uppkörningen, mina svärföräldrar bor där så jag kan nog bo hos dom då. Men ändå såååå segt, måste ta ledigt från jobbet och kuska flera mil för ett jävla teoriprov. Kuggar jag igen då vet jag inte vad jag tar mig till.
 
Jag kuggade. 2 poäng ifrån. Känns fullständigt värdelöst just nu.

Problemet är att det inte finns några mer provtider här förrän i NOVEMBER och jag har uppkörning i Oktober. Men jag bokade in teoriprov i Jönköping 10 dagar innan uppkörningen, mina svärföräldrar bor där så jag kan nog bo hos dom då. Men ändå såååå segt, måste ta ledigt från jobbet och kuska flera mil för ett jävla teoriprov. Kuggar jag igen då vet jag inte vad jag tar mig till.
På`t igen bara! Skam den som ger sig! :heart
 
Jag kuggade. 2 poäng ifrån. Känns fullständigt värdelöst just nu.

Problemet är att det inte finns några mer provtider här förrän i NOVEMBER och jag har uppkörning i Oktober. Men jag bokade in teoriprov i Jönköping 10 dagar innan uppkörningen, mina svärföräldrar bor där så jag kan nog bo hos dom då. Men ändå såååå segt, måste ta ledigt från jobbet och kuska flera mil för ett jävla teoriprov. Kuggar jag igen då vet jag inte vad jag tar mig till.

Fasen vad surt! Jag vet inte om det är med teoriprov som med uppkörningar, att de kan släppa tider med kort varsel om det blivit avbokningar? I så fall kan du ju hålla lite koll på Trafikverkets hemsida och se om det dyker upp någonting lite tidigare i din stad.
 
Fasen vad surt! Jag vet inte om det är med teoriprov som med uppkörningar, att de kan släppa tider med kort varsel om det blivit avbokningar? I så fall kan du ju hålla lite koll på Trafikverkets hemsida och se om det dyker upp någonting lite tidigare i din stad.

Så kan det säkert vara, dock känns det som att det inte är så många som avbokar teorin som uppkörningen iom att du måste vara godkänd på teorin för att få köra upp. Alltså situationen här där jag bor (Gbg) är katastrofal, och har varit typ sen covid bröt ut. Svårt att få körtider och sånt på körskola också.
 
Så kan det säkert vara, dock känns det som att det inte är så många som avbokar teorin som uppkörningen iom att du måste vara godkänd på teorin för att få köra upp. Alltså situationen här där jag bor (Gbg) är katastrofal, och har varit typ sen covid bröt ut. Svårt att få körtider och sånt på körskola också.

Nej, så är det säkert. Däremot kanske folk avbokar vid sjukdomssymptom? Det sprids ju en del covid bland yngre nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp