Nej, det har inte alla. Inte jag heller. Det var det…eller dö.
Poängen med mitt inlägg är att idag inom vården får man ta ett jätteansvar o fixa själv. Man kan inte hänga på sig offerkoftan o tro att ngn annan löser. För så funkar det inte längre.
Det skulle inte vara möjligt för mig att betala terapi själv så då hade jag fått välja att dö i så fall.
Buke får ofta saker att låta som att "det bara är..." och så är det inte. Det är verkligen inte lätt med sjukvården som du skriver, men alla har inte heller råd med egen bekostnad oavsett vad som är alternativen. Så där kanske mer handfasta tips på var man kan vända sig vore en tanke i sådana fall tex, just eftersom sjukvården är förbenat sjuk och man måste vara frisk för att orka manövrera dess skitbyråkrati. Och mår man dåligt är det svårt att finna energi till att rodda en massa. Allt tar energi då.
Helt klart hjälper inte offerkofta. Men det är lätt att hamna där.
Ett exempel som jag tycker är så bra på att visa. Jag skulle till sjukvården och operera in rör i öronen. Jag pratade med audionom på AF och var uppgiven och trött. Jag hade inte ens kollat tåg osv, jag hade ingen energi, det var så mycket liksom! Det tog henne endast sekunder att kolla vilket tåg jag skulle ta, och en sten lyftes från mitt bröst.
Om fler kunde förstå hur obetydliga små saker för dem kan vara stora stenbumlingar för andra så hade det kanske varit lättare att förstå offerkofta och "jag orkar inte" kommentarer från folk.