Bukefalos 28 år!

Terapihund

fejko

Trådstartare
Min kollega har en dotter som har anorexia och som djurmänniska tänker man ju alltid att en hund skulle kunna hjälpa henne att må bättre. Nu undrar jag dock hur hunden skulle må utav det här? Det kanske inte är någon lämplig miljö med en hysterisk tonåring, tänker att hunden kanske blir rädd?
 
Vill dottern ha en hund?
Är hon intresserad?
Är familjen intresserade?
Tänker att anorexi kan vara jobbigt som det är både för dotter och familjen, finns inte intresset för djur/hund kan det bli övermäktigt kanske?
Beror säkert på, men en tanke.



Min kompis fick en hund när hon hade anorexi(yngre än tonår dock) men det var en dröm, som blev ett mål och säkert var det nån typ av ’muta’. Vilket fungerade. Hon älskade ’sin’ hund. Men hon hade ju också drömt om en.
 
Familjen är inte alls hundvan men de är snälla och ordentliga så hunden skulle nog få det bra. Jag vet inte om de vill hund men jag hade tänkt föreslå det dock vill jag inte medverka till att hunden mår dåligt så därför frågar jag här först ;)
 
Familjen är inte alls hundvan men de är snälla och ordentliga så hunden skulle nog få det bra. Jag vet inte om de vill hund men jag hade tänkt föreslå det dock vill jag inte medverka till att hunden mår dåligt så därför frågar jag här först ;)
Jag tänker att det kanske kan vara bättre att skaffa hund senare i tillfrisknandet, hon är troligtvis begränsad och får lov att motionera /promenera om hon är dålig nu.
 
Min förra hund införskaffades ett år innan jag blev inlagd för min anorexi, dvs jag var rejält sjuk redan när den var valp. Jag var som sjukast under hundens tonårstid och det var inte jättebra ur ett hundträningsperspektiv kanske. Idag kan jag rätt ofta fundera på hur det varit om jag hade haft större förmåga att göra nåt vettigt av de första åren i hundens liv, rent träningsmässigt alltså. Hunden i sig mådde inte så dåligt av det, mer än att jag inte orkade fostra den ordentligt i vardagssituationer. Tackolov var det en mentalt vettig hund med medelhögt aktivitetsbehov. Mina föräldrar fick såklart ta hand om den när jag låg inne, det gick ingen nöd på den, men kontakten med mig påverkades såklart de åren.

Om familjen är intresserade av att ha en hund som kanske en vuxen vettig hund är ett smidigare alternativ än en valp/unghund?
 
Familjen är inte alls hundvan men de är snälla och ordentliga så hunden skulle nog få det bra. Jag vet inte om de vill hund men jag hade tänkt föreslå det dock vill jag inte medverka till att hunden mår dåligt så därför frågar jag här först ;)

En terapihund är en färdigutbildad vuxen hund. Eller menar du att familjen ska skaffa en valp i terapisyfte för dottern?
 
Svar till alla:

Nej det är nog ingen bra ide för jag tror inte de har tid med en hund. Jag har ingen hund för jag har inte heller tid.

Tack alla!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skäll kan ni ta för er själva. Jag har en stövare sen ett par år. Hon skadade sig i ett framben och jakthundskarriären var över. Då fick...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 180
Senast: Sonic76
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 510
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp