Terränghinder

A

Alize

Någon som har tips på terränghinder som man kan bygga själv (utan att dö av ansträngningen) när man är ganska svag. Behöver inte vara svåra hinder, bara lite annorlunda... :banana:
 
undrar också! finns det någonstans på internet man kan hitta ritningar på det? Eller någon bok att köpa kanske? :confused:

/Lotta
 
Jag har ett par favoriter, som jag byggt själv. Den ena är en svinrygg, den andra ett räcke.

Svinryggen kan man ju designa hur man vill, så stor och lång man vill ha den. Alltså, en stock på X antal centimeter i höjd, bakom den en stock på X + Y centimeter i höjd och bakom den ytterligare en stock på X antal höjdcentimeter. En orutinerad häst kanske mår bäst av ett lägre och kortare hinder, medan mer rutinerade kusar klarar lite högre och längre språng.

Räcket har jag byggt upp med 4 stycken "stöd", alltså 2 (ett par) ganska tjocka pinnar ner i marken på varje flank, och mellan dem ligger ett antal stockar. Jag tycker om det hindret, för att man kan plocka bort eller lägga till stockar efter svårighetsgrad. Men eftersom mina stöd bara är typ 10-12 cm i diameter så behöver jag surra ihop paren med rep för att de inte ska knäckas när stockarna ligger emot. De är ganska tunga mot stöden, särskilt om hästen slår i när den hoppar, men inte så att man inte kan bära dem själv. Stöden behöver också gå ner ganska långt i marken.

Annars kan man ju enkelt bara slå ner tjocka stolpar i marken och lägga en bom ovanpå och antingen surra fast den(svårt att få rätt) eller nita fast den med såna där tunna "plåtband" med hål i, vad de nu heter... :confused: Jag föredrar telefonstolpar eller tallstockar, men typ alla sortersträ fungerar egentligen lika bra. Gran, björk, asp... En del är bara lite mer jobb än andra.
 
Boktips: "Fälttävlan" av Jan Jönsson. Många bra bilder och ritningar på hinder, även om det inte gås inpå exakt hur de byggs. Många olika modeller, med granris, multiple choice, stockar, slanor, höga, långa...

Lycka till!
 
OCh svinrygg är ett av dom hinder banbyggarna råds till att inte ens använda längre eftersom det skapar en fara för hästarna att trampa ner i hålen som blir och bryta benen om dom misslyckas.
"sorry "känner mig helt negativ, men att på eget bevåg bygga en massa hinder utan den allra senaste informationen känns bara livsfarligt.

Det finns en hel del hinder som fanns bara för 5 år sedan som anses farliga och får därför inte ens användas i terrängen längre och banbyggarna genomgår uppdaterade kurser hela tiden för att hänga med i säkerhetsfrågorna runt byggandet av terränghinder.
 
Håller med Olga, det verjkar farligt både att bygga egna terränghinder men även att träna sälv utan erfaren tränare. De flesta klubbar med banor tillåter inte att man hoppar på deras terränghinder utan att man har en godkänd tränare med och jag tror att det är en mycket bra regel som kan förhindra många olyckor.
 
Har du ett dike så kan du ju stötta upp kanterna så hästen har en bra avhoppspunkt. Du kan också ställa ner ett hinder i diket som du gör högre än vad diket är djupt.
Du kan också göra ett litet mindre uthopp genom att gräva upp en liten sluttning.
Kanske du har en traktor som kan hjälpa dig att få dit en stock.
Du kan också göra en coffin av vanliga banhoppningshinder och en plastmatta som du ställer ut där du vill ha den.

Det finns ju så mycket skoj att hoppa över. Bara att ställa ut ett sånt här bord med bänkar på varje långsida fungerar ju. Eller bara rada upp en massa stolar på en rad.

/Maria
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 371
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Idag för femton år sen köpte jag min tredje häst. Älskade Ariel, som egentligen inte ens var till salu. Vi har hunnit vara med om...
Svar
3
· Visningar
1 836
Senast: pannkaka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp