Terrängprovet – världens farligaste sport?

Underhållande, spännande men också kantad av svåra olyckor, många med dödlig utgång.
Terrängprovet i fälttävlan väcker känslor – inte för inte kallas det för världens farligaste sport.
– Det finns alltid en risk, men säkerhetstänket har gått framåt mycket de senaste åren, säger OS-ryttaren Louise Romeike.
 
Här finns en artikel från 2017 där man jämför skador på ft-hästar på internationell nivå med galoppörerna. Kontentan är ungefär samma fördelning av skador men med lägre prevalens jämfört med fullbloden.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/evj.09_12732

Angående hur de lever, så finns det ju alltid variationer som inom andra grenar men generellt upplever jag mer naturlig häshållning bland fälttävlanshästarna än hopp- och dressyrhästarna. Här finns ett blogginlägg av en svensk ryttare stationerad i England som beskriver rätt bra hur hästarna släpps ut under vintern och hur uppbyggnaden ser ut inför start på våren:
https://nouw.com/brieditiseventing/att-gora-sig-redo-for-en-falttavlanssaso-29862651
Nu minns jag inte ryttaren men för ett par år sedan delades ett inlägg/bild på en fälttävlanshäst som mitt i vintern såg ut som en lurvig liten ponny som knappt skulle ta sig över 100cm för att par månader senare vara i toppkondition och förberedd för sporten på högsta nivå.
Låter bra, tycker England verkar överlag ha bra hästhållning även på höga nivåer inom många grenar.

Vet du hur det är med hästarna som är i tex holland och dom länderna som inte direkt är kända för att ha hästar i hagar överlag? Har dom fälttävlandsryttarna också en sådan sundare syn på hästhållning än hopp och dressyrfolket i dom länderna har?
 
Låter bra, tycker England verkar överlag ha bra hästhållning även på höga nivåer inom många grenar.

Vet du hur det är med hästarna som är i tex holland och dom länderna som inte direkt är kända för att ha hästar i hagar överlag? Har dom fälttävlandsryttarna också en sådan sundare syn på hästhållning än hopp och dressyrfolket i dom länderna har?
Att hästar inte går i hage i Holland är nog en av de största moderna myterna like ever. De som inte gör det skiljer sig nog inte speciellt i antal procent än de som står på stall i Sverige.
 
Att hästar inte går i hage i Holland är nog en av de största moderna myterna like ever. De som inte gör det skiljer sig nog inte speciellt i antal procent än de som står på stall i Sverige.
Över huvud taget finns det så mycket fördomar om att vi är bättre i Sverige. Det finns bra och dåliga hästägare i alla länder iaf om man håller sig i norra Europa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 663
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp