Terrier-tråd!

Lona

Trådstartare
Jag är ju ganska ny på buke så det kanske redan finns en som jag har missat men jag tycker absolut att det behövs en terriertråd :)!

Så kom igen och berätta om era terriers, vad ni gör med dem, varför det blev en terrier, visa bilder osv!

Har själv en cairnterrier på drygt 1,5 år som heter Leia. Trodde aldrig att jag skulle skaffa terrier men jag är supernöjd både med rasen och Leia som individ.
Vi tränar lite allt möjligt men kommer förmodligen framför allt att köra agility och viltspår.
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har en Jack Russell Terrier. En tik på 3 år. Min första hund var en JRT-hane som jag fick av en kund till min dåvarande sambo. Jag ville ha en rolig hund som var aktiv, men jag var inte speciellt duktig på hund på den tiden, men det gick bra i alla fall. Han lärde mig massor. Han var hur jobbig som helst enligt alla jag känner, men jag tyckte att han var hur rolig som helst. Lärde honom att sortera tvätt, hämta grejer i stallet, driva ut grannens får så fort de kom in i våra hagar. Vi vann alla utställningar vi var med i, förutom en gång då vi kom tvåa eftersom han bet domaren i handen. :angel: Tyvärr blev han överkörd av grannen när han var 6 år gammal.

Då skaffade dåvarande sambon och jag en tik istället. Också JRT förstås, vi hade ju blivit kära i rasen. Men när vi separerade och jag flyttade tillbaka till Sverige så fick han behålla tiken och jag skaffade mig en valp som fick följa med hit istället för den vuxna.

Så nu har jag som sagt Isabella som är 3 år gammal, lite drygt. Hon är mest sällskap, men vi har tränat en del lydnad, agility och ska kanske ta en spårkurs till våren beroende på hur läget känns.
 
Sv: Terrier-tråd!

Vad knäppt, jag skrev ett inlägg igår men måste missat att posta.
Är det cairnen Leia som finns presenterad på aktiv hund i den terriertråden jag skapade där? :) Hej isåfall!

Är inne på min andra West Highland White terrier, Ian, en hane som nu är 9 månader ung. Tanken är att han ska bli eftersökshund, jag kommer även att testa honom i grytet med förhoppningar om att han blir godkänd som både sprängare och förliggare samt får det tjusiga "J" et före sitt namn i stamtavlan :D . Han är westien jag letat efter i hundra år känns det som. Jag har verkligen varit kräsen och minsta avvikelse från mina kriterier gick bort, men den här lille skiten har allt! :love:

Kommer även att försöka tävla någon lydnadsklass med honom även om det inte är prio 1 , vore kul att ha gjort ettan och tvåan iaf.

Ian_skogen.jpg


DSC_2534.jpg


Den första hunden jag haft fick jag när jag fyllde 10, det var Harley. En westie naturligtvis. Kort och gott, en mer personlig och underbar hund finns inte att hitta än idag. Jag fick ta bort honom i februari, 13 år gammal blev han och vi var oskiljaktiga tills då. Ska man se objektivt på det var han inte en "kvalitetswestie". Han var en fegis och hade lite problem med klådor i tassar och tandkött, trots det kommer det nog en hund aldrig stå mig så nära som han gjorde, vi älskade nog varandra lika mycket. Det kändes så :)

Fler terrier blir det i framtiden, förhopningsvis hittar jag en till trevlig westie, gärna tik. Kan även tänka mig cairn eller russel.

Bild på Harley:

fina_harley-1.jpg
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har borderterriern Nessie, 2,5 år.

Hon är min första hund och i början undrade jag hur det hela skulle sluta men det har gått bra! Inte särskilt rastypisk eller "snygg" men det gör inget då jag inte är intresserad av utställningar. Jag är supernöjd med henne mentalt. Positiv och med på allt, följsam, gosig, kelig och mycket vänlig mot människor. Hon är dock en tuffing och kan vakta ganska rejält och det är inte mycket hon backar för. Tyvärr kan hon vara ganska grinig mot andra hundar, det är väl det enda negativa jag kan komma på.

Vi har tränat lydnad ända sedan hon var ca 7-8 mån men har inte kommit igång att tävla förrän i augusti i år. Har tävlat två gånger i LK1 med bra resultat. Ska starta LK2 till våren.

Vi har även tränat spår i ungefär ett år och debuterade förra veckan, det gick dock inte så bra men det var mitt fel. Nu ska vi träna ordentligt under vintern och börja tävla mer på allvar i vår.

Har gått en viltspårkurs men fick inte ändan ur vagnen till anlagsprovet. Men det kommer!

MH har vi ju också gjort.

Sist men inte minst har vi tränat gryt två gånger, hon tycker att det är jättelajbans! Tyvärr bor vi så himla långt från provgrytet numera så det ligger på is.
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har en Australisk Terrier som heter Dagmar.

Hon kom till mig som omplacering när hon var tre år. Hennes jobb är företrädesvis att vara möbelprydnad samt sängvärmare.

Hon är med på alla upptåg, väldigt följsam och lydig (av naturen). Vi har inte gått några kurser eller tränar något särskilt. Men hon är med överallt. Hon är extremt social och inkallningen är väl sådär om hon ser någon som hon bara msåte fram och hälsa på. Hon funkar bra med andra hundar, men är litet rädd för stora hanhundar som hon vill sätta på plats direkt.
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har en borderterrierhane på snart fyra år. Världens underbaraste hund, och "the love of my life". Snäll mot allt och alla (utom möjligen katter?), och underbar att jobba med. Förig, arbetsvillig, pigg, och lär sig snabbt...

Vi har två förstapris i lydnadsklass II och siktar (kanske) på ett till innan vi förhoppningsvis startar i III:an till våren.

Han är även godkänd högre klass spår. Appellen och lägre klarade vi i första försöket men nu i högre blev det lite värre. :o Men som sagt, godkända är vi i alla fall och siktar på uppflyttning till våren.

Ställt ut har vi gjort några gånger och en 1:a med hp är väl vad vi åstadkommit där, så någon utställningskanon är han inte men det bryr jag mig inte det minsta om för underbarare hund får man leta efter.

Gryt och viltspår håller vi oss dock så långt ifrån det bara går. Det räcker med en jakthund i familjen (schäfern). ;)
 
Sv: Terrier-tråd!

Jajamen, det är samma Leia:).

Kul att läsa om era terriers!
 
Sv: Terrier-tråd!

För tre år sedan fick jag min första hund, Cesky teriern Zvante. Ceskyn är en väldigt ovanlig ras i Sverige men min mammas bästa väninna har haft sånna sen jag var liten som vi passat så valet av ras var inget diskuterbart! ;)

Zvante är en otroligt härlig hund, trots några problemområden. Han är kvalsterallergiker och har även varit VÄLDIGT rädd för ALLT. När vi fick hem honom fick han panik av allt man kan tänka sig, minsta lilla ljud och han höll på att krypa ur skinnet. Detta har blivit mycket mycket bättre och idag är han mest rädd för okända människor och höga ljud.

Vi har gått lite olika kurser tillsammans och han är otroligt lättlärd. Det vi har som favorit är agilityn, men just nu har vi en paus ifrån den. Men det tycker han är skitskoj! Andra hundar har han aldrig varit rädd för (tvärt om - han är otroligt duktig på hundspråk) så någon kurs har aldrig varit ett problem. Han brukar faktiskt alltid vara bland dem duktigaste vad vi än gör, om man får skryta lite ;)

Hemma är han min lilla älskling och han följer mig alltid vart jag än går :love: Han är en underbar hund och han har totalt fångat mitt hjärta!

p3028551_55570472.jpg
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag och tibbeterriern Ceasar får inte vara med i tråden.
*flin*

Det verkade dock någon i "terrierklubben", som ringde upp mig inte förstått....Och jag hade inte hjärta att upplysa henne om det heller.
 
Sv: Terrier-tråd!

Äsch, så länge namnet är rätt spelar det ingen roll för oss på Buke vilken grupptillhörighet rasen har.

In med Ceasar!!
 
Sv: Terrier-tråd!

Tibbetterrien Ceasar som inte är en riktig terrier.
P1010023.jpg

Bilden är från vårvintern, men han har nästan precis samma pälslängd nu - men är gråare. Han fyller strax två och är precis lika kaxig som han ser ut!
Det har inte varit helt friktionsfritt, men jag är ändå hemskt nöjd med på Ceasar och rasen. Det kan gott tänkas bli en till när rottisen går bort.

Gosigare hund får man leta efter, han agerar fönstervakt hos särbon då han bara ligger på fönsterbräden som en katt och spanar. Vi har gått tävlingslydnad och en agilitykurs. Han lyder när han vill. Vill han inte så vill han inte. Uppletande pysslar vi en del med nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Terrier-tråd!

Min hund hör inte till rasgruppen för terriers, utan sällskapshundar. Rasen har inte ens med ordet "terrier" i namnet på svenska (Russkiy Toy), men på engelska heter den Russian toy terrier. Får man vara med i tråden då?
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har bara träffat två stycken Ceskys, men båda två av dem är precis som du beskriver din - LIVRÄDDA för ALLT.
Är det ett stort problem i rasen?
 
Sv: Terrier-tråd!

Hur kan man annat än att älska en hund som knuffat rottweilerns matskål (med mat kvar i sen frukost) över halva vardagsrummet för att gömma den under soffan. Ett tag försökte han dra över den med mina mysbyxor som låg på golvet, men det gick inget vidare så han knuffade helt enkelt in den så långt in att rottweilern inte kommer åt den...
 
Sv: Terrier-tråd!

Här är min älskling, Molly, en 11,5 årig wheaten terriertik.

Pigg och glad in i det sista. Stolt och skarp på ett härligt terriersätt. Personlighet för tre

mollan_28466225.jpg
 
Sv: Terrier-tråd!

Och jag har Vidars pappa Strumpan :D

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg


Är nu 4½ år ungefär och är våran gårdshund.

Tämligen utställningsmeriterad har han också hunnit bli med sina 2 BIR, 3 CERT, 1 CACIB, 11 CK, 2 HP & 10 Bhkl-placeringar.

Någon slät 1:a och tom en 2:a har han också fått. 2:an när matte brutit benet och ny handler ställde = tyckte Strumpet var lite skumt, så han struttade inte runt med "jag äger världen-attityd" som han brukar :angel:
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag har bara träffat två stycken Ceskys, men båda två av dem är precis som du beskriver din - LIVRÄDDA för ALLT.
Är det ett stort problem i rasen?

Nej det tycker jag inte. Ingen annan Cesky jag mött har varit som Zvante, Zvante var den enda i sin kull som har varit så rädd - alla andra Ceskys jag mött har varit jättetrevliga hundar! Just nu passar vi en annan Cesky och han är inte rädd för någonting! :)
 
Sv: Terrier-tråd!

Jag ( & min sambo ) har en Staffordshire Bullterrier som till vardags kallas Zaga och som är 2 år :)

Hon är vår första Staff, men vi har verkligen hittat vår ras så flera Staffar kommer bo med oss i framtiden ( har små funderingar på uppfödning i mindre skala ).

Planen med Zaga är först och främst en go & glad kompis i vått och torrt. Hon är positiv och hänger med på det mesta vi gör ( seglar m.m ). Tanken är dock att vi ska tävla lydnad och ev prova på bruks också men en graviditet kom lite i vägen för vår debut ;)

Vår älskade Loppa:
28946930.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 161
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 332
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 325
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp